Citat:
Ursprungligen postat av
CeGaladria
Min man och jag har våra privata lönekonton i samma bank. Vi har även ett gemensamt konto med varsitt kort. Dock använder vi inte de korten utan flyttar istället pengarna mellan konton med hjälp av mobilappen.
Igår ringde han till banken och ville att de skulle avsluta korten till det gemensamma kontot så vi slipper betala för kort vi inte använder. Senare på eftermiddagen skulle min man handla mat på ICA. När han skall betala med sitt kort så får han medges ej trots att täckning fanns. Han testade då med sitt kreditkort men fick samma svar. Han loggade in på banken och fick då se att alla hans privata kort i banken hade blivit avslutade. Han ringde mig och jag kollade då mina kort och samma sak där. Banken hade avslutat alla våra enskilt privata kort och han hade med ett telefonsamtal fått mina egna privata kort avslutade. Vi kommer nu att få vara utan kort och pengar i en veckan innan nya kort kommer.
a. Är det ens tillåtet att en person kan få någon annans kort avslutade över telefon? Eller räknas det som olovligt förfogande?
Banken ber om ursäkt för det som hänt och vi skall ha ett möte nästa vecka för att diskutera eventuell kompensation.
b. Vad är en rimlig kompensation för att vara utan möjlighet att få ut sina pengar under en vecka? Eftersom det hände både mig och min man gör det vår vardag väldigt krånglig.
c. Vilka eventuella regler / lagar har banken brutit mot?
d. Bör man anmäla en sådan här händelse till finansinspektionen?
Några korta svar:
a: Ja, det är inte bara tillåtet, utan också önskvärt. Den vanligaste situationen är när ett kort blivit stulet. Då vill man kunna stoppa det omgående.
b: Vilka problem (på riktigt) har uppstått för dig, och vilka kostnader har uppstått i det sammanhanget? Svensk skadeståndspraxis är reparativ, inte punitiv. Kan du styrka att du förlorat pengar på grund av att du inte har omedelbar tillgång till pengarna ?
c: Inga. Man har möjligen begått ett operativt misstag genom att missförstå instruktionerna i telefonmeddelandet, men det är inget brott. Har sedan instruktionerna gått att missförstå, så är ju ett omedelbart avbrytande av alla era kort fullt begripligt (se a: ).
d: Det tycker jag inte, men givetvis kan man anmäla allting till finansinspektionen. De kommer dock inte att göra annat än att antingen lägga ner ärendet eller (helt osannolikt men teoretiskt möjligt) skriva ett brev till banken och undra vilka rutiner de har för att avsluta konton. Banken kommer då bara att förklara att det handlade om ett missförstånd, alternativt att banken bedömde att det handlade om en säkerhetsåtgärd i kundens intresse.