2014-11-09, 23:50
Bannlyst
Min man och jag har våra privata lönekonton i samma bank. Vi har även ett gemensamt konto med varsitt kort. Dock använder vi inte de korten utan flyttar istället pengarna mellan konton med hjälp av mobilappen.
Igår ringde han till banken och ville att de skulle avsluta korten till det gemensamma kontot så vi slipper betala för kort vi inte använder. Senare på eftermiddagen skulle min man handla mat på ICA. När han skall betala med sitt kort så får han medges ej trots att täckning fanns. Han testade då med sitt kreditkort men fick samma svar. Han loggade in på banken och fick då se att alla hans privata kort i banken hade blivit avslutade. Han ringde mig och jag kollade då mina kort och samma sak där. Banken hade avslutat alla våra enskilt privata kort och han hade med ett telefonsamtal fått mina egna privata kort avslutade. Vi kommer nu att få vara utan kort och pengar i en veckan innan nya kort kommer.

a. Är det ens tillåtet att en person kan få någon annans kort avslutade över telefon? Eller räknas det som olovligt förfogande?

Banken ber om ursäkt för det som hänt och vi skall ha ett möte nästa vecka för att diskutera eventuell kompensation.

b. Vad är en rimlig kompensation för att vara utan möjlighet att få ut sina pengar under en vecka? Eftersom det hände både mig och min man gör det vår vardag väldigt krånglig.

c. Vilka eventuella regler / lagar har banken brutit mot?

d. Bör man anmäla en sådan här händelse till finansinspektionen?
Citera
2014-11-10, 00:06
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CeGaladria
a. Är det ens tillåtet att en person kan få någon annans kort avslutade över telefon? Eller räknas det som olovligt förfogande?
Jag har svårt att se att något brott skulle ha begåtts, men normalt är man rätt generös med att tillåta att kort spärras. Om din plånbok skulle bli stulen antar jag att du skulle uppskatta om ett enkelt telefonsamtal räcker för att spärra kortet. Eller skulle du föredra att du måste ta dig till banken och visa legget som du inte har längre?

Citat:
b. Vad är en rimlig kompensation för att vara utan möjlighet att få ut sina pengar under en vecka? Eftersom det hände både mig och min man gör det vår vardag väldigt krånglig.
Det skulle nog vara värt en del, men det är ju inte er situation. Ta ut kontanter tills det löser sig.

Citat:
Såvitt jag vet inga. Det här skulle nog falla under avtalsbrott.
Citat:
Vet ej.
Citera
2014-11-10, 00:08
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Såklart att det där inte är okej. Dina kort ska han inte kunna avsluta såvida han inte är din förmyndare. Ta ett snack med finansinspektionen.
Citera
2014-11-10, 00:23
Bannlyst
Ta ut på bankkontoret? Det skulle jag absolut göra om de hade ett.

Länsförsäkringar bank HAR inga bankkontor så ja, det är lite knepigt att komma åt våra konton -utan kort.
Vi har pengar på deras bankonton men inga kort längre kopplade till dom.
Inget kort var Ica-bankens. Det var bankens kort. Eller ja, min mans.

Vi undrar inte om hur vi ska lösa det med pengar utan mer om vilka lagar/regler det må ha brutits mot och därefter försöka fastställa ekonomisk kompensation.
Och om det bör anmälas till Fi.
Citera
2014-11-10, 00:40
Medlem
EvilGuys avatar
Det är väl klart att det är lagligt att spärra kort. Om jag ringer Swedbank och säger att jag hittat ett av deras kort på, namnet är Lars-Inge Ovanligtefternamn men dessvärre är kortet brutet så jag ser inte kortnumret. Räkna med att de spärrar kortet och Lars-Inge inte kommer åt sina pengar förrän han får ett nytt kort (utöver på bankkontor).

Givetvis en osannolik händelse men det påvisar att det givetvis är OK för banken att spärra kort på eget bevåg. Rätt säker på att det står i avtalet du signerat vid tecknande av kort/konto.
Citera
2014-11-10, 00:40
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ta ut på bankkontoret? Det skulle jag absolut göra om de hade ett.

Länsförsäkringar bank HAR inga bankkontor så ja, det är lite knepigt att komma åt våra konton -utan kort.
Vi har pengar på deras bankonton men inga kort längre kopplade till dom.
Inget kort var Ica-bankens. Det var bankens kort. Eller ja, min mans.

Vi undrar inte om hur vi ska lösa det med pengar utan mer om vilka lagar/regler det må ha brutits mot och därefter försöka fastställa ekonomisk kompensation.
Och om det bör anmälas till Fi.

Så det var inget kort till ditt privata bankkonto som avslutades?
Citera
2014-11-10, 00:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Så det var inget kort till ditt privata bankkonto som avslutades?

Jo, alla våra privata kort blev också avslutade.
Handläggaren gjorde fel. Vår bankman sa att det var allvarligt det som skett och han tycktes upprörd.
Handläggaren skulle bara ta bort två kort som var till vårt gemensamma konto. Handläggaren tog olovligt bort ALLA kort till alla konton. Men lät våra pengar vara kvar på kontona men alltså ingen möjlighet att komma åt dom.

Vi har alltså INGA sätt att komma åt våra pengar på våra konton och det tar fem bankdagar att få nya kort.

Vad är en rimlig kompensation? Det är alltså bara ett mindre avtalsbrott?
Citera
2014-11-10, 00:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Förbannat trist för er! Ta ändå mitt råd att skaffa 1 reservkort, ibland kan er bank ha dataproblem. Jag nekades köp i taxfree på Schiphol (Amsterdam) med Visakort från Nordea när deras bank låg nere. Det finns kort utan årsavgift med bättre villkor än vad ni har idag.

Tack, ja fixar det på måndag. Vi hade men försökte effektivisera och tog bort allt vi inte använde.
Trodde verkligen inte det skulle bli såhär. Vi har ju fler kort om ett inte hade fungerat. Bara oväntat att samtliga kort blev bortkopplade.
Citera
2014-11-10, 00:55
Medlem
EvilGuys avatar
Citat:
Jo, alla våra privata kort blev också avslutade.
Handläggaren gjorde fel. Vår bankman sa att det var allvarligt det som skett och han tycktes upprörd.
Handläggaren skulle bara ta bort två kort som var till vårt gemensamma konto. Handläggaren tog olovligt bort ALLA kort till alla konton. Men lät våra pengar vara kvar på kontona men alltså ingen möjlighet att komma åt dom.

Vi har alltså INGA sätt att komma åt våra pengar på våra konton och det tar fem bankdagar att få nya kort.

Vad är en rimlig kompensation? Det är alltså bara ett mindre avtalsbrott?

Knappast avtalsbrott. Däremot ska ni givetvis ha någon sorts kompensation, t.ex att de tar bort eventuella årsavgifter på de två korten ni vill ha kvar. Förvänta dig däremot inte 5.000:- för "sveda och värk"..

Edit: Sen tycker jag att ni ska fundera på att börja använda kreditkort till alla inköp. Dels skyddar ni tillgången till era konton från t.ex. skimning och dels samlar ni bonus i form av poäng eller återbäring. Det finns kort som kostar er 0:- om året om ni sköter era betalningar.
Senast redigerad av EvilGuy 2014-11-10 kl. 00:58.
Citera
2014-11-10, 10:30
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Min man och jag har våra privata lönekonton i samma bank. Vi har även ett gemensamt konto med varsitt kort. Dock använder vi inte de korten utan flyttar istället pengarna mellan konton med hjälp av mobilappen.
Igår ringde han till banken och ville att de skulle avsluta korten till det gemensamma kontot så vi slipper betala för kort vi inte använder. Senare på eftermiddagen skulle min man handla mat på ICA. När han skall betala med sitt kort så får han medges ej trots att täckning fanns. Han testade då med sitt kreditkort men fick samma svar. Han loggade in på banken och fick då se att alla hans privata kort i banken hade blivit avslutade. Han ringde mig och jag kollade då mina kort och samma sak där. Banken hade avslutat alla våra enskilt privata kort och han hade med ett telefonsamtal fått mina egna privata kort avslutade. Vi kommer nu att få vara utan kort och pengar i en veckan innan nya kort kommer.

Banken ber om ursäkt för det som hänt och vi skall ha ett möte nästa vecka för att diskutera eventuell kompensation.

Några korta svar:

a: Ja, det är inte bara tillåtet, utan också önskvärt. Den vanligaste situationen är när ett kort blivit stulet. Då vill man kunna stoppa det omgående.

b: Vilka problem (på riktigt) har uppstått för dig, och vilka kostnader har uppstått i det sammanhanget? Svensk skadeståndspraxis är reparativ, inte punitiv. Kan du styrka att du förlorat pengar på grund av att du inte har omedelbar tillgång till pengarna ?

c: Inga. Man har möjligen begått ett operativt misstag genom att missförstå instruktionerna i telefonmeddelandet, men det är inget brott. Har sedan instruktionerna gått att missförstå, så är ju ett omedelbart avbrytande av alla era kort fullt begripligt (se a: ).

d: Det tycker jag inte, men givetvis kan man anmäla allting till finansinspektionen. De kommer dock inte att göra annat än att antingen lägga ner ärendet eller (helt osannolikt men teoretiskt möjligt) skriva ett brev till banken och undra vilka rutiner de har för att avsluta konton. Banken kommer då bara att förklara att det handlade om ett missförstånd, alternativt att banken bedömde att det handlade om en säkerhetsåtgärd i kundens intresse.
Citera
2014-11-10, 12:20
Medlem
FreeYourMinds avatar
Har jobbat i kassan på ett bankkontor.
Vet inte vad de har för rutiner på länsförsäkringar men normalt sätt måste man kunna legitimera sig för att avsluta kort, antingen fysiskt på banken, via telefonbanken/internetbanken eller om handläggaren kan identifiera er över telefon.

Att de felaktigt avslutat era kort är jobbigt men vad jag vet bryter det inte mot några lagar att felaktigt avsluta tjänsterna. Banker brukar dock vara schyssta vad gäller kompensation och som något sa tidigare kan ni förvänta er att få korten avgiftsfria resten av året och kanske också någon annan tjänst, typ internetbanken gratis i ett år.

Tror vi hade någon kompensation man kunde ge ut på 500/1000kr om det skitit sig ordentligt men hörde aldrig att någon fick den, är antagligen ganska ovanligt.

Skulle råda er till att inta tappa humöret när ni träffar eran handläggare, ni får garanterat mer kompensation om ni håller er lugna och även fast det är riktigt drygt att åka ut för och handläggaren som gjorde misstaget kanske är en trög idiot så kan ju alla göra misstag. Hoppas det löser sig!
Citera
2014-11-10, 14:14
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeYourMind
Har jobbat i kassan på ett bankkontor.
Vet inte vad de har för rutiner på länsförsäkringar men normalt sätt måste man kunna legitimera sig för att avsluta kort, antingen fysiskt på banken, via telefonbanken/internetbanken eller om handläggaren kan identifiera er över telefon.
(...)

Det är ju inte problemet här, uppenbarligen, utan problemet är ju att det blev "för bra", dvs alla korten avslutade. Som redan påpekats, detta är önskvärt i akuta lägen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in