2014-11-08, 23:20
Medlem
pyro860s avatar
http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyhe...rticle56200.ab

Vad händer i detta klippet? Vi har kolsyra och etanol, men jag kommer inte på vad som händer rent kemiskt. Någon som har några idéer?
Citera
2014-11-08, 23:34
Moderator
Arne.Ankas avatar
Ser ut som kolsyran löser ut väldigt hastigt och bubblorna finns kvar, lite som såpvatten.

Redigerat:
Eventuellt kan maskinen ha använts fel så att övertrycksventilen satts igen, står i manualen att man endast ska kolsyra vatten för socker kan täppa igen.
Senast redigerad av Arne.Anka 2014-11-08 kl. 23:39.
Citera
2014-11-08, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Vad händer i detta klippet?

Samma sak händer om du blandar i smaker innan du kolsyrar.

Var minst 10 år sedan jag gjorde det misstaget dock, så jag kan inte svara på om det fortfarande händer med dagens smaktillsatser.
Citera
2014-11-09, 00:07
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hegge365
Samma sak händer om du blandar i smaker innan du kolsyrar.
Mjölk också.

Citat:
Var minst 10 år sedan jag gjorde det misstaget dock, så jag kan inte svara på om det fortfarande händer med dagens smaktillsatser.
Händer att smaker blir en sockrig röra i botten av flaskan som inte kan hällas ut, blandar jag i lite vatten och sen häller det i kolsyrat vatten så får jag fan i mig va snabb med korken annars bubblar det över.
Citera
2014-11-09, 00:40
Medlem
Jo vinet håller säkerligen rumstemp och man bubblar i koldioxid med högt tryck vilket inte hinner lösa sig som man ser utan jämnviktstrycket är högt utav bara fan och då pytsa i lite till och släppa lös det så poff , samma sak hade hänt med öl. Rent vatten innehåller inte mycket som släpper loss kolsyran.

Men självklart kan man kolsyra vin ändå, lägre temp mindre tryck behövs och bubblar man i med tvång på så sätt måste den stå och vila en bra tid.
Senast redigerad av MERA BRÄNNVIN 2014-11-09 kl. 00:50.
Citera
2014-11-16, 18:05
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Vin kan ta emot mycket mer kolsyra än rent vatten. Varför det är så vet jag inte, men eftersom jag själv kolsyrat vin ett antal gånger så kan jag säga detta med säkerhet.

Det är omöjligt att använda en sodastream om man fyller flaskan så mycket som han gjorde. Man får inte fylla den mer än att sprötet når några millimeter ner i vätskan. Sen måste man vara medveten om att om man kör tills maskinen pruttar så har man fuckat upp. För då släpper trycket i ett svep och vätskan bubblar upp, kan täppa till tryckventilen och så skjuter man isär aparaten eller så formligen kräks den ut allt vinet från säkerhetsventilen inne under höljet.

Detta har jag konstaterat genom trial and error, men med vitt vin. Jag är inte helt bränd.

Kolsyrat vitt vin blir riktigt gott faktiskt, väl värt att testa. Skruva av flaskan väldigt försiktigt bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in