Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-08, 15:44
  #1
Medlem
När jag tittar på bilder på google image så ser jag en skillnad, att american bully ser ut att vara mindre än american staff.

Men ägaren till american staff som vill sälja denne hund till mig bedyrar att hans papper är american bully. Jag har sett papperna men en typ som var skyldig honom pengar gav honom hunden istället. Jag säger till honom att papperna är manipulerade. Jag ser en klar skillnad på google image.

Det är en hona, ett år gammal, hon är jätte söt och go. Hon lyder och inga problem. Men han säger att hon är kaxig mot andra hundar. Normalt säger jag för hon får aldrig gå ut, utan är hela tiden i hans trädgård. Klart att hon blir kaxig.

Hon lyder mig och är gullig.

så är det ngn skillnad på bully och staff eller är det samma hund?
Är inte staff en kamphund? Tänker ju inte använda henne som det, det är därför jag tänker köpa henne för han kommer sälja henne till vem som helst för han behöver pengarna.

Hoppas ni kan hjälpa mig. Och det är min första hund. Hon har redan lärt sig att sitta, ligga på kommando.
Citera
2014-11-08, 15:54
  #2
Medlem
My name is Earls avatar
Om jag inte är helt ute och cyklar är American bully ett annat namn för Amerikansk bulldog, Amstaff är ju en förkortning av American staffordshire terrier, dvs. två olika raser.
Citera
2014-11-08, 16:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Om jag inte är helt ute och cyklar är American bully ett annat namn för Amerikansk bulldog, Amstaff är ju en förkortning av American staffordshire terrier, dvs. två olika raser.

Helt rätt.
Am bulldog finns mer än en variant av. Dom kan vara både större och mindre än en amstaff.
men det är INTE samma ras
Citera
2014-11-08, 16:00
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Om jag inte är helt ute och cyklar är American bully ett annat namn för Amerikansk bulldog, Amstaff är ju en förkortning av American staffordshire terrier, dvs. två olika raser.


Precis, en amstaff utan papper blandras. Och American bully= blandras i Sverige.

Det du ska köpa är en blandrastik. Det är egentligen summan av det hela. Vad ägaren säger att hon är spelar mindre roll, vill du ha hunden så vill du.
Citera
2014-11-08, 17:16
  #5
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Om jag inte är helt ute och cyklar är American bully ett annat namn för Amerikansk bulldog, Amstaff är ju en förkortning av American staffordshire terrier, dvs. två olika raser.

Citat:
Ursprungligen postat av Manu.Propria
Helt rätt.
Am bulldog finns mer än en variant av. Dom kan vara både större och mindre än en amstaff.
men det är INTE samma ras

Nope.

American Bully är en egen men ej godkänd ras som i princip går att beskriva som "en mindre men betydligt kraftigare variant av Pitbull". Det finns även American Bully XXL som är en större och betydligt kraftigare variant av Pitbull, inte heller den är godkänd som ras...
Citera
2014-11-08, 18:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Nope.

American Bully är en egen men ej godkänd ras som i princip går att beskriva som "en mindre men betydligt kraftigare variant av Pitbull". Det finns även American Bully XXL som är en större och betydligt kraftigare variant av Pitbull, inte heller den är godkänd som ras...

Hmm, visst kan ja ha fel. Men min vän importerade nyss en am bulldog "bully style". Därav trodde jag att det är samma ras men olika varianter. Den är mindre än en amstaff men bra mycket kraftigare.
Citera
2014-11-08, 20:35
  #7
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manu.Propria
Hmm, visst kan ja ha fel. Men min vän importerade nyss en am bulldog "bully style". Därav trodde jag att det är samma ras men olika varianter. Den är mindre än en amstaff men bra mycket kraftigare.

American Bulldog finns i grund och botten i två olika avelslinjer men båda linjerna har flera olika benämningar, "Classic Type"/"Bully"/"Johnson type" är den avelslinje som John D. Johnson avlade på och "Standard Type"/"Performence"/"Scott type" är den linje som Alan Scott avlade på. Vissa hävdar att det finns en tredje linje [Den tredje är Old Southern White Type.] men det är framförallt de två tidigare nämnda som brukar accepteras som American Bulldog.

Så att din polare har importerat en American Bulldog av "Bully Type" (Alltså Johnsons avelslinje.) är inte särskilt märkligt, men h*n har fortfarande importerat en American Bulldog och inte en American Bully då det är två helt olika raser.

Ingen av American Bulldoglinjerna är dock mindre i storlek än vad en rensrasig American staffordshire terrier ska vara.

American Bully finns i flera olika storlekar och inte bara de två jag nämnde i mitt förra inlägg (Pallade inte skriva särskilt ingående när jag satt och skrev på telefonen.).

Enklast att förklara skillnaden mellan de olika hundraserna/linjerna är kanske med bilder.

American Bulldog Classic Type
American Bulldog Perfomence Type
American Bully Standard
American Bully Classic
American Bully Pocket
American Bully Extreme
American Bully XL
American Bully XXL

Ingen av dessa raser/linjer är dock godkänd i Sverige, men det finns nog exemplar av samtliga; åtminstone de flesta av dem.

http://dogs.bsl-sbt.com/dogs/america...sontype.php?l=
http://dogs.bsl-sbt.com/dogs/america...type.php?s=&l=
http://dogs.bsl-sbt.com/dogs/america...type.php?s=&l=
http://www.americandogfederation.com...can_bully.html

Ni kan köra en sväng på google om ni vill se fler bilder eller hitta mer info...
Citera
2014-11-10, 11:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljuvsommarnatt
Men han säger att hon är kaxig mot andra hundar. Normalt säger jag för hon får aldrig gå ut, utan är hela tiden i hans trädgård. Klart att hon blir kaxig.
Nu vet jag inte om du har köpt hunden än... Har du gått ut med hunden själv för att se hur hon reagerar mot andra hundar? Har något hänt då hon är "kaxig"? Tänk på att när du går ut med din hund så finns det många andra hundar som inte är dresserade och som inte går i koppel. Om din hund biter en annan hund så är det ditt ansvar. Även om din hund går i koppel och blir påhoppad av en lös hund.

Om du väljer att köpa hunden så önskar jag dig all lycka.
Citera
2017-10-06, 05:19
  #9
Medlem
American bully ÄR en egen ras men den registreras i USA , som tex American Pitbull Terriern o andra icke Skk erkända raser.
Den hör till kampraserna men då den avlats mer åt att vara en välfungerande familje och show hund så ska den inte ha för mycket av dom egenskaperna. Så dom funkar i större utsträckning med andra hundar.
Det finns 5 olika standards inom American Bully så dom finns i flera olika storlekar där Pocket (34-42,9 i mank) är dom minsta och XL (48-57 cm i mank) dom största. Dom olika storlekarna skiljer sej en del i utseende oxå då dom mindre ofta har lite kortare nos än dom större som kan se ut som extra stora amstaffs. Så Google är inte mycket till hjälp där

Du kan läsa mer om rasen på http://sbkc.eu/rasstandard/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback