Citat:
Ursprungligen postat av
wh0re
Var någonstans finner du att det är olagligt för henne att beställa upplysningar om dig som privatperson? Finns gott om legitima tjänster som sysslar med sådant eftersom mycket av informationen faktiskt är offentlig. Det gäller bara att veta var man skall leta.
1.Det krävs ett legitimt skäl att beställa en kreditupplysning på en privatperson enligt 9§ i kreditupplysningslagen !!!
Det kan till exempel vara att du vill hyra en bostad, ansöka om lån, ska köpa något i en affär eller på internet som ska faktureras eller avbetalas. Det kan även vara en affärsförbindelse, exempelvis med en hantverkare vid renovering av din bostad.
2. På den upplysningskopia du har fått framgår vem som har beställt upplysningen. Det är alltid kreditgivaren (företaget) som avgör om en kredit ska beviljas eller inte. Kreditgivaren behöver inte ditt medgivande för att beställa en upplysning. Det krävs däremot ett legitimt skäl, giltig anledning, för att kunna beställa en upplysning på en privatperson. Legitimt skäl finns om du har ansökt om lån, köpt något på kredit, avbetalning eller liknande. Om du har fått ett meddelande via sms, brev eller e-post kan du logga in på
www.minupplysning.se och få veta vem som har tagit kreditupplysningen på dig och vilken information de har fått.
3. På din kopia står det vilken av våra kunder som har tagit upplysningen på dig. Bisnode står för informationen. Anledningen till att någon tagit en upplysning på dig kan vara att du tecknat ett nytt elavtal eller telefonabonnemang, eller handlat mot faktura. Kontakta företaget som står som frågeställare för mer information om varför de tagit en kreditupplysning på dig. Om du har frågor om innehållet i upplysningen kan du mejla oss på kundservice@bisnode.com
Det är kopia från deras sida-Bisnode.com.Jag skickade till de email med samma fråga men de svarar inte.Jag ringde i fredags på telefonen och de seger att min fråga är skickat till den rätta avdelningen.Hur längre måste man vänta på svaret?