• 1
  • 2
2014-11-08, 14:44
Medlem
Hej.
Jag fick en upplysningskopie som är beställd från en företag .Ägaren är min mans föredeta fru.Jag har ingenting med hennes företag att göra inte med henne heller .Jag har skrivit till båda företag men väntar fortfarande på svar. Men hon fick information för min ekonomi om 1 minut.Hon har inte en laglig grund för att bästella upplysning på mig som privatperson.
Min fråga är:
Måste jag polisanmäla direkt eller måste jag veta på någon svar?
Citera
2014-11-08, 19:47
Medlem
lyft på telefonluren och ta saken direkt med företaget.
är det ett reko företag och en upplysning som inte är affärsmässigt grundad så kommer de säkerligen ursäkta sig snabbt och kanske kompensera dig på något sätt.
verkar det stinka så är det bara att ansöka om kontaktförbud hos närmaste polis/åklagare

det är inte generellt olagligt att ta upplysningar om en privatperson, men är syftet förföljelse ("stalking") är det olagligt.
vanliga ärenden kring stalking gäller tidigare partners
Citera
2014-11-08, 21:48
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DianaGibsand
Hej.
Jag fick en upplysningskopie som är beställd från en företag .Ägaren är min mans föredeta fru.Jag har ingenting med hennes företag att göra inte med henne heller .Jag har skrivit till båda företag men väntar fortfarande på svar. Men hon fick information för min ekonomi om 1 minut.Hon har inte en laglig grund för att bästella upplysning på mig som privatperson.
Min fråga är:
Måste jag polisanmäla direkt eller måste jag veta på någon svar?

Var någonstans finner du att det är olagligt för henne att beställa upplysningar om dig som privatperson? Finns gott om legitima tjänster som sysslar med sådant eftersom mycket av informationen faktiskt är offentlig. Det gäller bara att veta var man skall leta.
Citera
2014-11-08, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Var någonstans finner du att det är olagligt för henne att beställa upplysningar om dig som privatperson? Finns gott om legitima tjänster som sysslar med sådant eftersom mycket av informationen faktiskt är offentlig. Det gäller bara att veta var man skall leta.

1.Det krävs ett legitimt skäl att beställa en kreditupplysning på en privatperson enligt 9§ i kreditupplysningslagen !!!

Det kan till exempel vara att du vill hyra en bostad, ansöka om lån, ska köpa något i en affär eller på internet som ska faktureras eller avbetalas. Det kan även vara en affärsförbindelse, exempelvis med en hantverkare vid renovering av din bostad.

2. På den upplysningskopia du har fått framgår vem som har beställt upplysningen. Det är alltid kreditgivaren (företaget) som avgör om en kredit ska beviljas eller inte. Kreditgivaren behöver inte ditt medgivande för att beställa en upplysning. Det krävs däremot ett legitimt skäl, giltig anledning, för att kunna beställa en upplysning på en privatperson. Legitimt skäl finns om du har ansökt om lån, köpt något på kredit, avbetalning eller liknande. Om du har fått ett meddelande via sms, brev eller e-post kan du logga in på www.minupplysning.se och få veta vem som har tagit kreditupplysningen på dig och vilken information de har fått.

3. På din kopia står det vilken av våra kunder som har tagit upplysningen på dig. Bisnode står för informationen. Anledningen till att någon tagit en upplysning på dig kan vara att du tecknat ett nytt elavtal eller telefonabonnemang, eller handlat mot faktura. Kontakta företaget som står som frågeställare för mer information om varför de tagit en kreditupplysning på dig. Om du har frågor om innehållet i upplysningen kan du mejla oss på kundservice@bisnode.com
Det är kopia från deras sida-Bisnode.com.Jag skickade till de email med samma fråga men de svarar inte.Jag ringde i fredags på telefonen och de seger att min fråga är skickat till den rätta avdelningen.Hur längre måste man vänta på svaret?
Citera
2014-11-09, 00:33
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
1.Det krävs ett legitimt skäl att beställa en kreditupplysning på en privatperson enligt 9§ i kreditupplysningslagen !!!
9 § kreditupplysningslagen (1973:1173) handlar om när utlämnande får ske. Det är företaget som lämnar ut en kreditupplysning som är ansvarigt för att det finns ett behov - inte den som beställer en kreditupplysning. Att du sätter tre utropstecken efter ditt svar gör inte beställaren ansvarig.
Citera
2014-11-09, 08:48
Medlem
Betyder det att vem som helst kan beställa upplysning på mig och få information för mitt ekonomi utan anledning?
Citera
2014-11-09, 11:28
Medlem
Codens avatar
Citat:
Betyder det att vem som helst kan beställa upplysning på mig och få information för mitt ekonomi utan anledning?

Ja det är väl så det funkar numera här i Sverige har jag för mig.

Alla dessa onlinetjänster som poppar upp som svampar är ju anledningen.

Läste lite mer noggrant nu och en KREDITupplysning kanske är lite mer reglerad men som Gordon säger så kan du ju inte komma åt företaget som begärt upplysningen eftersom det inte är olagligt att begära en upplysning.

Du får rikta eventuella anspråk mot det företag som lämnat ut upplysningen men det låter ju som att du mest är intresserad av att komma åt din mans ex (fullt förståeligt catfight ftw)

Ta det mellan fyra ögon och lös det som vildkattor (hårdragning och klösande)
Citera
2014-11-09, 11:54
Medlem
Citat:

Nej, det ska finnas en orsak för att ett företag ska beställa en kreditupplysning.

Läs med om kreditupplysningar här:
http://www.datainspektionen.se/frago...ditupplysning/
Citera
2014-11-09, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coden
Ja det är väl så det funkar numera här i Sverige har jag för mig.

Alla dessa onlinetjänster som poppar upp som svampar är ju anledningen.

Läste lite mer noggrant nu och en KREDITupplysning kanske är lite mer reglerad men som Gordon säger så kan du ju inte komma åt företaget som begärt upplysningen eftersom det inte är olagligt att begära en upplysning.

Du får rikta eventuella anspråk mot det företag som lämnat ut upplysningen men det låter ju som att du mest är intresserad av att komma åt din mans ex (fullt förståeligt catfight ftw)

Ta det mellan fyra ögon och lös det som vildkattor (hårdragning och klösande)
Coden,du rekommenderar att jag ska kolla på KREDITUpplysning reglar.Jag söker ingenting från hennes företag eller från henne heller .För mig är OK att en företag ska göra upplysning på mig om jag SÖKER kredit eller ska hyra ut boende eller vill någonting på avbetalning.Men det har jag inte gjort .
Citera
2014-11-09, 13:37
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Beställa - ja. Få - nej.
Citera
2014-11-11, 11:57
Medlem
Hej ,

Tack för ditt mejl.*Bisnode är ett kreditupplysningsföretag som lyder under Kreditupplysningslagen (KUL) samt har tillstånd från Datainspektionen. Vi säljer information till företag, och levererar information till några återförsäljare som även säljer uppgifter till privatpersoner. De uppgifter som finns i vår databas är en spegling av offentliga uppgifter som hämtas från bl a Skatteverket och Kronofogdemyndigheten. Med offentliga uppgifter menas att vem som helst kan höra av sig till respektive myndighet och få ut samma information där, helt anonymt.*

Vid rubriken*Frågeställare*anges vilket företag som tagit kreditupplysningen. Det är bara frågeställaren själv som vet vad de skall ha informationen till, varför det är till frågeställaren du behöver vända dig med dina frågor. Jag får tyvärr hänvisa dig till företaget som beställt upplysningen för mer information.

*

Med vänlig hälsning

Bisnode

*

Kund-och Leveranscenter Kredit

Det är deras svar till mig. Om hon svarar inte på min email vad kan jag göra mera?
Citera
2014-11-11, 12:12
Medlem
Här är det fint summerat från datainspektionens sida:

Fråga 7

Vad ska jag göra om en kreditupplysning har tagits på mig utan att frågeställaren haft ett legitimt behov?

Svar

Enligt kreditupplysningslagen ska den som begär en kreditupplysning om en privatperson ha ett legitimt behov. Detta innebär att frågeställaren ska ha ingått eller vara på väg att ingå ett kreditavtal med den person kreditupplysningen handlar om eller att man i övrigt har anledning att göra en ekonomisk riskbedömning. Om så inte är fallet ska kreditupplysningen inte lämnas ut.

Det är det kreditupplysningsföretag som lämnar ut en kreditupplysning som är ansvarigt för att det finns ett legitimt behov. Om en kreditupplysning tagits om dig utan att det funnits ett legitimt behov bör du därför kontakta kreditupplysningsföretaget. De ska då utreda vad som hänt och lämna besked till dig om sin inställning till det inträffade. Om du vill kan du också själv först kontakta frågeställaren för att ta reda på varför han eller hon tagit en kreditupplysning om dig.

http://www.datainspektionen.se/frago...egitimt-behov/

EDIT: bara för att du verkar lite virrig så ska jag säga hur du ska göra.
Det står i klartext på datainspektionens hemsida att företaget som lämnar ut uppgifterna måste se till att det är under legitimt behov. Fråga "biznode" igen varför dom lämna ut uppgifterna och hänvisa dom till datainspektionens hemsida där du citerar stycket som säger att dom måste ha legitima behova av dessa uppgifter.

Antagligen kommer du inte få nåt bra svar så då skulle jag råda dig till att kontakta datainspektionen då dom har gratis juridisk hjälp om dom lagar som dom har tillsyn över.
Citat:
Växel

Vår växel är öppen mån-fre, kl 09.00-11.30 och 12.30-15.00.

Vill du prata med en jurist?
Vill du prata med en jurist om de lagar som vi har tillsyn över, kan du göra detta vardagar mellan 9-11.
Kontaktuppgifter

Telefon: 08-657 61 00
E-post: datainspektionen@datainspektionen.se
Fax: 08-652 86 52

Lycka till nu, och rapportera all drama som händer!
Senast redigerad av Bornagian 2014-11-11 kl. 12:18.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in