• 1
  • 2
2014-11-08, 16:26
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Läste nyss om detta på SVT text. Pojkens föräldrar skall, enligt uppgift, anmäla händelsen som ett hatbrott
Citera
2014-11-08, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Läste nyss om detta på SVT text. Pojkens föräldrar skall, enligt uppgift, anmäla händelsen som ett hatbrott

Puckade föräldrar som tror sig kunna anmäla ett brott som inte finns. Det rör sig i sådana fall om ett ofredande där det kan bli en straffskärpning om motivet anses vara exempelvis missaktning mot en neger.
Citera
2014-11-08, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Puckade föräldrar som tror sig kunna anmäla ett brott som inte finns. Det rör sig i sådana fall om ett ofredande där det kan bli en straffskärpning om motivet anses vara exempelvis missaktning mot en neger.
De åsyftar troligen HMF, men det det lär inte gå till prövning då det inte är HMF.
De skulle kunna anmäla för förolämpning.
Citera
2014-11-08, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
De åsyftar troligen HMF, men det det lär inte gå till prövning då det inte är HMF.
De skulle kunna anmäla för förolämpning.

Varför tror du att de åsyftar HMF?

En reflektion jag gör är att det är verkligen skönt att bo i ett så extremt rasism-fritt land att ett uttalade på en knattehandbollsmatch får så extremt mycket uppmärksamhet! Jag tycker det inte är skönt att uttalandet i sig får uppmärksamhet, utan vetskapen om den icke-befintliga rasismen i landet är så trevligt, något jag är stolt över.

Jag menar, trots att immigrationen kostar Sverige så mycket, och mer är 50% önskar minskad invandring, så är vi vita svenskar så otroligt toleranta och hjälpsamma att rasism inte har en chans att utvecklas här!

Alla vita svenskar borde vara stolta, tycker inte du det också Hippie? Alla vita svenskar i Sverige är hjältar
Citera
2014-11-08, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LinusSarud
Varför tror du att de åsyftar HMF?

En reflektion jag gör är att det är verkligen skönt att bo i ett så extremt rasism-fritt land att ett uttalade på en knattehandbollsmatch får så extremt mycket uppmärksamhet! Jag tycker det inte är skönt att uttalandet i sig får uppmärksamhet, utan vetskapen om den icke-befintliga rasismen i landet är så trevligt, något jag är stolt över.

Jag menar, trots att immigrationen kostar Sverige så mycket, och mer är 50% önskar minskad invandring, så är vi vita svenskar så otroligt toleranta och hjälpsamma att rasism inte har en chans att utvecklas här!

Alla vita svenskar borde vara stolta, tycker inte du det också Hippie? Alla vita svenskar i Sverige är hjältar
Det var jag som drog en förhastad slutsats.

Anledningen till att brottet blir så uppmärksammat att är att förälder skriker nedsättande saker till ett barn i en miljö som vi historiskt sett förknippar med lek och fair play. Till detta kommer också allmänintresset pga den stora debatten om rasism vi har i Sverige för tillfället.

Det finns värre rasism i Sverige, det är bara det att den är svårare att upptäcka och att peka på.
Citera
2014-11-08, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Det var jag som drog en förhastad slutsats.

Anledningen till att brottet blir så uppmärksammat att är att förälder skriker nedsättande saker till ett barn i en miljö som vi historiskt sett förknippar med lek och fair play. Till detta kommer också allmänintresset pga den stora debatten om rasism vi har i Sverige för tillfället.

Det finns värre rasism i Sverige, det är bara det att den är svårare att upptäcka och att peka på.

Jaha okej, ja det låter som riktigt förfärlig rasism att en förälder kallar en pojk för negerjävel, undrar förresten om någon känner till om pojken är afrikan?

Jaha, du tänker på den dolda rasismen, den som gammelmedia aldrig skriver om, jag menar då såklart när invandrare som helt öppet är rasistiska och gör nedsättande uttalanden? Den rasism som ingen skriver om? Med undantag för här på Flashback då naturligtvis. Den är inte svår att upptäcka, men att peka på är svårt(!), det håller jag med dig om, då blir man ju själv stämplad som rasist!
Citera
2014-11-10, 16:28
Medlem
Så skribenter försvarar föräldrars rätt att kalla ett 11-årigt barn negerjävel under handbollsmatch. För oss andra är det helt onormalt och oacceptabelt och uppskattar att det uppmärksammas.
Citera
2014-11-10, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skorven
Så skribenter försvarar föräldrars rätt att kalla ett 11-årigt barn negerjävel under handbollsmatch. För oss andra är det helt onormalt och oacceptabelt och uppskattar att det uppmärksammas.

Det är att skiten hamnar i "media" som jag vänder mig mot. Finns det inget viktigare att rapportera ?? Sen om det är rätt eller fel har jag ingen åsikt om.
Citera
2014-11-10, 18:32
Medlem
Juristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skorven

TÄNK om dom drevat varje gång en vit tjej blev kallad svennehora!
Jävla hyckleri och dubbelmoral är vad det är.
Citera
2014-11-10, 19:57
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Man får säga lappjävel, svennejävel, finnjävel, jävla norrbagge osv. Jag vill därför uttrycka mitt stöd för att även negrer ska få sin släng av sleven.

Är väl en tidsfråga innan förbannade svenskar hänger upp en i ett träd. Blir säkert förstasidesstoff och fördömande ordalag men en bild skulle göra min dag.

Men herregud, det är klart det är mycket anmärkningsvärt när vuxna människor skriker nedsättande haranger till barn. Det borde t o m knallkorkar och tomhylsor på FB inse.

Och att det sen uppmärksammas i medier, tja, vadå? Alla, och vi är nog ganska många, som arbetat med barn- och ungdomsidrott, vet hur djävla skör verkligheten är därute. Vad som inte behövs är idioter till föräldrar och trallgökar i kommentarstrådar.
Citera
2014-11-10, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen
TÄNK om dom drevat varje gång en vit tjej blev kallad svennehora!
Jävla hyckleri och dubbelmoral är vad det är.
Jag är helt övertygad om att det skulle bli uppmärksammat om en förälder skrek svennehora till en spelare under en match.

Vad vi ser är inget drev.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in