2014-11-08, 09:02
Medlem
Jag har haft 25 tusen i banken i typ ett halvår och undrar om inte det finns smartare sätt att få pengarna att växa. hörde talas om indexfonder men jag hajar inte hur man går till väga. söker tips.
Citera
2014-11-08, 09:38
Medlem
Madagascars avatar
Avanza Zero kanske är något för dig. Det är en indexfond som bara Avanza säljer. Det som är bra med den är att Avanza inte tar någon förvaltningsavgift för den. Det Avanza hoppas tjäna pengar på är att då du flyttar över dina pengar till Avanza senare ska köpa några av deras andra produkter. Dessutom får de mycket större möjlighet att marknadsföra mot dig när du väl har flyttar över dina pengar.

Eventuellt säljer din nuvarande bank indexfonder mot en låg avgift.

Men först kanske du ska läsa på lite mer om indexfonder, aktier, börsen och risker att förlora dina pengar. I mellantiden och om du ledsnar på att ha dina pengar på noll-ränte-konto så kan du stoppa in pengarna på t ex Spab där man just nu får 1.2%. Men frågan är om det är värt att flytta 25 000 för årsräntan på 210 kronor (efter skatt).
Senast redigerad av Madagascar 2014-11-08 kl. 10:26.
Citera
2014-11-08, 10:05
Medlem
Tack för svaret! ska kika runt
Citera
2014-11-09, 22:47
Medlem
Jag tar tacksamt gärna emot tips som dessa, då jag sitter i samma situation.
Är indexfond säkrare än en AB aktie?

Att ha pengar på banken är ju = noll avkastning. Bättre att ha dom i sängmadrassen, då kanske man sover gott åtminstone..
Citera
2014-11-09, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Jag tar tacksamt gärna emot tips som dessa, då jag sitter i samma situation.
Är indexfond säkrare än en AB aktie?

Att ha pengar på banken är ju = noll avkastning. Bättre att ha dom i sängmadrassen, då kanske man sover gott åtminstone..

Indexfonder är mycket säkrare än att låna ut till aktiebolag. Indexfonder följer börsen och går därför i genomsnitt plus. Lån kan förlora hela värdet ibland, till exempel om bolaget du lånar till konkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in