• 1
  • 2
2014-11-07, 23:04
Medlem
Di rapporterar att Lundin genom fortress minerals (senare Lundin Gold) strax är klara med kaitalanskaffning och dylikt, vilket ska resultera i en notering den 22 December. Såsom många andra av lundins investeringar kommer den också registerars på torontobörsen och kommer gå på några dagar före OMX lanseringen.

Citat:
Bolaget får genom en så kallad private placement in 190 miljoner kanadadollar, 1,2 miljarder kronor. Därtill placeras ett konvertibelt förlagslån om 35 miljoner dollar, 260 miljoner kronor.

Marknadsföringen inför placeringen ägde rum under en tvåveckorsperiod då guldpriset föll omkring 8 procent och många gruvbolagsaktier handlades nära de lägsta nivåerna på tio år. Familjen Lundin, som via sina ägarbolag lovat bidra med "upp till" 100 miljoner dollar, fick ställa upp med hela det utlovade beloppet.

Lundin Gold köper Fruta del Norte från Kinross Gold för 240 miljoner dollar, nästan 1,8 miljarder kronor. Av köpeskillingen betalas 190 miljoner dollar kontant och resten i form av aktier.

Produktionsstart väntas 2018 med nya finansieringsrundor 2016 och 17.

Citat:
Marknadsvärdet bedöms initialt bli i storleksordningen 400-450 miljoner kanadadollar, cirka 2,7 miljarder kronor.

"Men om sex år kan bolaget vara fyra, fem gånger större", säger Lukas Lundin.

http://www.di.se/artiklar/2014/11/7/...yllene-lundin/

Vad tror ni om detta? Med gudpriset på historiskt låga nivåer, kan detta vara något intressant och något man ska hålla ögonen på i framtiden?
Citera
2014-11-10, 19:22
Medlem
Jag har också haft koll på det. Känns intressant men förmodligen ingen brådska att köpa in sig då det kommer behövas ordentligt med pengar för att utveckla en gruva.
Citera
2014-11-10, 19:41
Medlem
hashish-boys avatar
Det är möjligt att det är ett smart drag då priserna är väldigt fördelaktiga på gruvbolag jämfört med ett par år sedan.

Har läst flera artiklar som behandlar junior gruvbolag med billiga aktier (sjunkit i vissa fall över 80% sedan 2011) som kan gå extremt bra om råvarupriserna går upp igen.

Detta är dock inget jag är super insatt tyvärr, hoppas det tillför nåt av värde i diskussionen ändå.
Citera
2015-04-13, 08:25
Medlem
Jag bumbar lite här ifall någon har något bra att tillföra.

Det här bolaget har jag en bra magkänsla för.
Citera
2019-02-18, 09:44
Medlem
Maowdigs avatar
Vad tror herrarna på Flashback om ökningen bi har sett senaste veckorna? Behålla eller säja? Känns som att det har blivit en lite väl positiv utveckling sedan Lundin själv gått in och köpt.
Citera
2019-02-18, 20:55
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maowdig
Vad tror herrarna på Flashback om ökningen bi har sett senaste veckorna? Behålla eller säja? Känns som att det har blivit en lite väl positiv utveckling sedan Lundin själv gått in och köpt.

Behåll, utan tvekan.
Det är ett välskött företag med goda förutsättningar på lång sikt.
Har slutat köpa, men tänker definitivt behålla.
Citera
2019-02-24, 21:44
Medlem
RyanBroslings avatar
Hur tror ni kursen reagerar vid en eventuell lågkonjunktur?
Citera
2019-02-25, 00:38
Medlem
RyanBroslings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Behåll, utan tvekan.
Det är ett välskött företag med goda förutsättningar på lång sikt.
Har slutat köpa, men tänker definitivt behålla.

Vilka indikationer för en framtida värdeökning får du? Har de börjat utvinna guld?
Citera
2019-02-25, 12:27
Medlem
Maowdigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyanBrosling
Vilka indikationer för en framtida värdeökning får du? Har de börjat utvinna guld?
De ligger före i planerna för färdigställandet av gruvan och de räknar med att brytningen börjar i slutet av året.
Citera
2019-02-25, 12:34
Medlem
Maowdigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyanBrosling
De ligger före i planerna för färdigställandet av gruvan och de räknar med att brytningen börjar i slutet av året.
Citera
2019-02-26, 01:06
Medlem
Lundin Gold har en förväntad produktion på 325 000 Oz. guld per år. Med dagens guldpris innebär det att den tilltänkta omsättningen(ca 4 miljarder sek) utgör ungefär halva värderingen(ca 8 miljarder sek) av bolaget idag.

Skulle bolaget visa på goda utsikter att producera så mycket guld i höst, och år 2020 komma upp i 325 000 Oz. är dagens värdering förstås låg. I ett tråkigare scenario stannar produktionen betydligt lägre och då kanske man inte mångdubblar sina pengar.

Även om Lundin Gold är ett seriöst och kompetent företag medför det inte att guld plötsligt uppenbarar sig i marken. Visar det sig att det finns mindre guld än väntat blir det en dålig investering. Går allt enligt planerna och guldpriser fortsätter vara högt (och samtidigt stiga vilket jag tror) är det en superbra investering och då spelar det inte så stor roll om man gått in på 30 eller 40 kr.
Citera
2019-08-26, 20:14
Medlem
Germanofils avatar
Upp 8 % idag! Tillfällig uppgång eller fortsätter det så? För övrigt ett av de totalt tre bolag jag har aktier i. Resten har jag sålt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in