2014-11-07, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Tror nog det kommer visa sig hur det hela utvecklar sig. Ingen ide´ att spekulera. Så länge han kan är det så klart bra att gå ut. Varför inte?

Du får ge det tid och se hur han mår. Kanske han klarar sig lindrigt undan, beror på så mycket.

Vanligast är väl sömnproblemen. Du får se vad som händer helt enkelt.

Kom med frågor när du har problem i stället för att spekulera i vad som kan hända.

/Lycka till.

Jag kan uppdatera om hur det går när kalaset kört igång. Ha kvar prenumeration så väcker jag tråden för lite goda råd när det gäller. Tack!
Citera
2014-11-08, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9
Är det cold turkey?

Jag har aldrig ens provat den drogen, men opiater är vad jag förstår den typen av drog som ger kraftigast fysiska abstinenssymptom. Han kommer att ha ont som fan, överallt. Att äta kommer att bli ett helvete. Att gå på toa blir ett helvete. Att existera blir ett helvete. Feber. Svettnigar.

Jag vill mig minnas att det kan vara dödligt om det vill sig illa att sluta plötsligt som med kraftigt benzo/alkoholberoende, men jag kan mycket väl ha fel på den senaste punkten. Tror knappast att det är farligt för honom att han dör, men det kanske får en att förstå vilket helvete det kan bli

Peaken nås tydligen efter drygt 48 timmar och därefter börjar det äntligen bli bättre

GABA-stimulerande substanser är de enda drogerna som potentiellt kan leda till dödsfall vid abrupta avgiftningar utan nedtrappning. Opioider - i synnerhet de tyngsta - har dock de mest influensaliknande symtomen och som också oftast gör mest ont eftersom att de satt endorfinproduktionen helt och hållet ur spel - vilket som bekant bland annat är kroppens egna smärtlindringspreparat.

Citat:
Ursprungligen postat av Varglarshen
Jo precis, näring är ju skitviktigt. Har läst om folk som tappat uppåt 20 kilo under avvänjning. Undrar vilken mat som är lättsmält. Kanske är det samma typ av mat som vid bakfylla? Alltså panpizza, ärtsoppa mm. Och vatten förstås.

Se till att ge honom yoghurt, fil, flingor, havregrynsgröt, soppor och annat som inte är jobbigt för kroppen att bryta ned men samtidigt innehåller mycket kolhydrater och övriga mineraler. Du kan gärna komplettera med mineral- och vitaminkosttillskott som finns att köpa på Apoteket.

Jag har endast genomgått en kraftig avgiftning vid ett blandmissbruk av centralstimulantia, syntetiska cannabinoider och i synnerhet bensodiazepiner (som primärdrog) men inte opioider/opiater. Min erfarenhet säger att det enda man vill göra är att bara försvinna och sängen brukar bli ett faktum. Att ta en promenad är knappt ett alternativ även om jag försökte mig på det, dock så gick jag endast några hundra meter innan jag vände hem igen. Jag tyckte dock att frisk luft var riktigt behagligt, så att bara gå utanför dörren eller ut på balkongen någon gång emellanåt kan vara lämpligt.

Förmodligen så kommer han att ligga och gråta, framstå som självmordsbenägen och extremt negativ vilket du måste förbereda dig på. Se till att visa att du stöttar honom till fullo, sitt jämte honom och låt honom gråta över din axel om det behövs. Vik inte ned dig rent optimistiskt sett - för det smittar av sig. Se istället till att hålla din positiva anda upp och försök att få det att smitta av dig på honom. Har ni några trevliga minnen ihop? Vad har han för framtidsplaner när han är ren? Vad vill han göra med livet? Be honom berätta om dessa saker just för att stimulera hjärnan till att tänka på nyttiga saker. Sjukvården har gjort studier som visat att de som är sjuka blir friskare snabbare om de är optimistiska och tänker positivt.

Hoppas att det kommer att gå bra för er båda två!
Senast redigerad av Farenhigh 2014-11-08 kl. 01:22.
Citera
2014-11-09, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farenhigh
GABA-stimulerande substanser är de enda drogerna som potentiellt kan leda till dödsfall vid abrupta avgiftningar utan nedtrappning. Opioider - i synnerhet de tyngsta - har dock de mest influensaliknande symtomen och som också oftast gör mest ont eftersom att de satt endorfinproduktionen helt och hållet ur spel - vilket som bekant bland annat är kroppens egna smärtlindringspreparat.

Se till att ge honom yoghurt, fil, flingor, havregrynsgröt, soppor och annat som inte är jobbigt för kroppen att bryta ned men samtidigt innehåller mycket kolhydrater och övriga mineraler. Du kan gärna komplettera med mineral- och vitaminkosttillskott som finns att köpa på Apoteket.

Jag har endast genomgått en kraftig avgiftning vid ett blandmissbruk av centralstimulantia, syntetiska cannabinoider och i synnerhet bensodiazepiner (som primärdrog) men inte opioider/opiater. Min erfarenhet säger att det enda man vill göra är att bara försvinna och sängen brukar bli ett faktum. Att ta en promenad är knappt ett alternativ även om jag försökte mig på det, dock så gick jag endast några hundra meter innan jag vände hem igen. Jag tyckte dock att frisk luft var riktigt behagligt, så att bara gå utanför dörren eller ut på balkongen någon gång emellanåt kan vara lämpligt.

Förmodligen så kommer han att ligga och gråta, framstå som självmordsbenägen och extremt negativ vilket du måste förbereda dig på. Se till att visa att du stöttar honom till fullo, sitt jämte honom och låt honom gråta över din axel om det behövs. Vik inte ned dig rent optimistiskt sett - för det smittar av sig. Se istället till att hålla din positiva anda upp och försök att få det att smitta av dig på honom. Har ni några trevliga minnen ihop? Vad har han för framtidsplaner när han är ren? Vad vill han göra med livet? Be honom berätta om dessa saker just för att stimulera hjärnan till att tänka på nyttiga saker. Sjukvården har gjort studier som visat att de som är sjuka blir friskare snabbare om de är optimistiska och tänker positivt.

Hoppas att det kommer att gå bra för er båda två!

Tack ska du ha för infon!!
Det hela verkar bli av i början av nästa vecka. Jag uppdaterar hur det går.
Citera
2014-11-10, 19:04
Medlem
Nu har festen dragit igång (lite tidigare än planerat men jag antar att det bara är bra). Vad jag har hört har han mest spenderat de två första dygnen under sitt täcke, stundvis dödstrött och stundvis gråtande. Inte för dramatiskt hittills. Han har fått i sig pizza och vätska. Jag ska kanske förbi imorgon men kommer att spendera hela torsdag och fredag med honom då det förväntas nå sin peak...
Citera
2014-11-10, 20:34
Medlem
Stroboscopes avatar
Problemet med att sluta med heroin är att det tar så väldigt mycket längre tid än den där veckan då man legat i abstinens. Har man väl trillat dit så finns det hela tiden stunder då man börjar fundera och dra igång självbedrägeriet kring att bara ta lite idag, bara ta lite för att jag är sjuk, bara ta lite för att fira att jag klarat en månad.

Det där är ett tänk som jag tyckte började gå över efter fyra månader, men det kommer fortfarande ändå. Problemet är att när man väl trillar dit igen så blir det så överväldigande att man tappat så mycket tolerans och man luras återigen in i fällan att använda mer. Det svåra är att sluta då. Och eftersom man är igång igen så riskerar man ännu större att återfalla efter det.

Så, det är ett helvete. Det absolut lättaste sättet att klara av att sluta med heroin och få ett fungerande liv det är att ställa in sig på substitutionsbehandling, men då krävs det att man kan acceptera att man kanske måste leva livet ut med opiatberoende, något som man inte kanske är så sugen på när man väl bestämt sig för att sluta. Men det är en insikt som kommer till heroinisten till slut, att det inte fungerar på något annat sätt.

Har man en önskan att någon gång sluta men ändå måste ställas in på substitutionsbehandling så bör man inte välja metadon, ett beroende värre än heroinet. När man sen fått en stabil tillvaro ett år, eller något år senare och man känner sig trygg i sitt missbruk. Då kan det bli tal om att sluta. Ett smart sätt kan vara att trappa ner utan att berätta det för missbruksvården eftersom dom kan vara riktiga idioter.
Citera
2014-11-10, 22:05
Medlem
Audacias avatar
Köp ett par askar Dimor, det hjälper dels mot diarrén, men också mot en del av abstinenssymtomen!

Det har hjälpt mig på alla möjliga sorts opioider och opiater, men då jag aldrig testat Heroin så kan jag inte säga med säkerhet att det kommer hjälpa, men ser ingen anledning till varför det inte skulle!

Lycka till!
Citera
2014-11-11, 12:57
Medlem
Kan man få tag på något av de tidigare nämda preparaten på apoteket eller med kort varsel, Dimo, Benzo mfl? Det är helt värdelöst att ringa vården. Problemet är att han ska på en mycket mycket viktig grej imorgon (viktig i den grad att man inte KAN skippa) och måste vara så "normal" som möjligt?
Citera
2014-11-11, 13:14
Medlem
ultrasunks avatar
Citat:
Kan man få tag på något av de tidigare nämda preparaten på apoteket eller med kort varsel, Dimo, Benzo mfl? Det är helt värdelöst att ringa vården. Problemet är att han ska på en mycket mycket viktig grej imorgon (viktig i den grad att man inte KAN skippa) och måste vara så "normal" som möjligt?

köp dimor och googla på LOPERAMID. det är en syntetisk opioid som tas upp främst i tarmen, men kommer efter ett par timmar förbi hjärnan också och personen kan fungera fullt normalt. det handlar INTE om några tabletter, utan om några askar. på en gång - aight? köp 3 askar á 16 tabletter och se till att han käkar upp alltihopa. han kommer vara frisk i 3 dagar och få en respit. kan vara avgörande också om man kämpat hårt. allt e inte av ondo.
Citera
2014-11-11, 13:24
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Dimor finns receptfritt på apotek. Benso får du inte tag på lagligt, måste skrivas ut av läkare med tillstånd att förskriva narkotikaklassat.

Finns trådar här om hur beroende man kan bli av Dimor, loperamid. Läs dom innan han börjar stoppa i sig mer än man ska.
Citera
2014-11-11, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ultrasunk
köp dimor och googla på LOPERAMID. det är en syntetisk opioid som tas upp främst i tarmen, men kommer efter ett par timmar förbi hjärnan också och personen kan fungera fullt normalt. det handlar INTE om några tabletter, utan om några askar. på en gång - aight? köp 3 askar á 16 tabletter och se till att han käkar upp alltihopa. han kommer vara frisk i 3 dagar och få en respit. kan vara avgörande också om man kämpat hårt. allt e inte av ondo.

Tack för tipset! Han behöver bara verka normal för en dag och jag vill inte överdosera. Räcker det med några tabletter?
Citera
2014-11-11, 13:58
Medlem
Audacias avatar
Citat:
Tack för tipset! Han behöver bara verka normal för en dag och jag vill inte överdosera. Räcker det med några tabletter?
Om jag har slängt i mig dryga 600mg Oxikodon på 3 dagar, och är beroende, så får jag ordentliga svettningar, oro osv på dag 4. Slänger jag i mig en ask Dimor då (16 tabletter), så mår jag helt ok efter cirka 1 timme. Jag känner inget rus eller så, utan slipper helt enkelt de värsta abstinenssymtomen! Det brukar hålla i sig till dagen efter ungefär!
Som Morfar skrivit, så bör man dock inte käka Dimor för länge, eller i för höga doser, för det är trots allt en opioid, och risken finns att man blir beroende av dem istället.
Personligen äter jag högst en ask om dagen, och högst i 3 dagar! Om det är jobbigt på dag 4 så får jag helt enkelt härda ut det, men då brukar det värsta ha lagt sig, och det är mer vanlig leda och lite kallsvettningar kvar, men man kan i alla fall stå ut!
Citera
2014-11-11, 14:00
Medlem
ultrasunks avatar
Citat:

nej, han behöver 3 askar. gör bara som jag säger. annars kommer han va sjuk och då har ni köpt det i onödan. gör exakt som jag säger bara så blir det bra. 3 askar e min rekommendation kostar en hundring. och han ska ta alltihopa på en gång, köp helst dimor då tabletterna e små och enkla att få ner många av. och så ska han ta det 3-4 timmar INNAN han ska på den där grejen, det tar ett jävla tag för det att verka. och ja, det är receptfritt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in