2014-11-07, 17:34
Medlem
Någon som betyder väldigt mycket för mig har efter jävligt mycket om och men gått med på att sluta med heroin efter ett halvår som beroende. Jag själv kan relativt lite om det hela (mer än vad jag sett honom utöva) och har aldrig tagit droger själv eller ens rökt.

Vad jag förstår kommer de första dagarna vara ett rent helvete för honom. Hur fungerar abstinensen? Hur lång är den? Vad händer med kroppen / psyket? Vad kan jag förbereda mig på? Vad kan jag göra för att på bästa sätt underlätta situationen? Jag är redo att göra allt i min makt för att ta mig igenom detta tillsammans med honom.
Tacksam för svar.
Citera
2014-11-07, 17:45
Medlem
smoret1704s avatar
jag vet inget om droger eller sånt men jag vet lite om beroende och abstinens då jag tycker om att kolla mina gränser.
från och med att du läser detta bestäm dig då för att inte äta eller pissa och se hur du mår efter 5 timmar.
redan efter 1 timme utan att äta oavsett ifall du nyss ätit, du kommer va så jävla hungrig och pissenödig, eftersom att du vet att du inte kommer få äta så kommer du att bli hungrig.
jag antar att droger fungerar på samma sätt, ju mer du tänker på det desto värre kommer det att bli.
så försök att hålla hen sysselsatt hela tiden är min rekomendation
Citera
2014-11-07, 17:49
Medlem
Är det cold turkey?

Jag har aldrig ens provat den drogen, men opiater är vad jag förstår den typen av drog som ger kraftigast fysiska abstinenssymptom. Han kommer att ha ont som fan, överallt. Att äta kommer att bli ett helvete. Att gå på toa blir ett helvete. Att existera blir ett helvete. Feber. Svettnigar.

Jag vill mig minnas att det kan vara dödligt om det vill sig illa att sluta plötsligt som med kraftigt benzo/alkoholberoende, men jag kan mycket väl ha fel på den senaste punkten. Tror knappast att det är farligt för honom att han dör, men det kanske får en att förstå vilket helvete det kan bli

Peaken nås tydligen efter drygt 48 timmar och därefter börjar det äntligen bli bättre
Senast redigerad av A-Z.a-z.0-9 2014-11-07 kl. 17:57.
Citera
2014-11-07, 18:00
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglarshen
Någon som betyder väldigt mycket för mig har efter jävligt mycket om och men gått med på att sluta med heroin efter ett halvår som beroende. Jag själv kan relativt lite om det hela (mer än vad jag sett honom utöva) och har aldrig tagit droger själv eller ens rökt.

Vad jag förstår kommer de första dagarna vara ett rent helvete för honom. Hur fungerar abstinensen? Hur lång är den? Vad händer med kroppen / psyket? Vad kan jag förbereda mig på? Vad kan jag göra för att på bästa sätt underlätta situationen? Jag är redo att göra allt i min makt för att ta mig igenom detta tillsammans med honom.
Tacksam för svar.
Svårt att säga något med den infon. Har han pulat med andra droger också? Alkohol?

Vad som är klart är ju att han kommer må förjävligt dåligt. Det finns risk för både hallisar och kramper. Får han det måste han ha vård, alternativ påfyllning av droger. Gärna då Benso.

Du kan nog räkna med en cirkus. Han kommer antagligen försöka lura och manipulera dig, för att få påfyllning. Kanske bönar och ber.

Mycket hänger på hans ärliga motivation.

Klarar han en vecka eller två, så kommer han må bättre.

Fast då börjar ju den verkliga utmaningen; Förbli drogfri.
Citera
2014-11-07, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoret1704
jag vet inget om droger eller sånt men jag vet lite om beroende och abstinens då jag tycker om att kolla mina gränser.
från och med att du läser detta bestäm dig då för att inte äta eller pissa och se hur du mår efter 5 timmar.
redan efter 1 timme utan att äta oavsett ifall du nyss ätit, du kommer va så jävla hungrig och pissenödig, eftersom att du vet att du inte kommer få äta så kommer du att bli hungrig.
jag antar att droger fungerar på samma sätt, ju mer du tänker på det desto värre kommer det att bli.
så försök att hålla hen sysselsatt hela tiden är min rekomendation

Tror jag klarar 5 timmar utan mat ganska lätt. Toaletten blir svårare...!

Någon speciell sysselsättning? Film? Tv-spel? Promenad?
Citera
2014-11-07, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Svårt att säga något med den infon. Har han pulat med andra droger också? Alkohol?

Vad som är klart är ju att han kommer må förjävligt dåligt. Det finns risk för både hallisar och kramper. Får han det måste han ha vård, alternativ påfyllning av droger. Gärna då Benso.

Du kan nog räkna med en cirkus. Han kommer antagligen försöka lura och manipulera dig, för att få påfyllning. Kanske bönar och ber.

Mycket hänger på hans ärliga motivation.

Klarar han en vecka eller två, så kommer han må bättre.

Fast då börjar ju den verkliga utmaningen; Förbli drogfri.

Han har nog "provat" andra grejer också, men vad jag vet är det just nu bara heroin som gäller typ 2-3 ggr dagligen. Är det smart att gå ut och andas frisk luft, eller bör man hålla honom hemma bakom lås och bom?
Citera
2014-11-07, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9
Är det cold turkey?

Jag har aldrig ens provat den drogen, men opiater är vad jag förstår den typen av drog som ger kraftigast fysiska abstinenssymptom. Han kommer att ha ont som fan, överallt. Att äta kommer att bli ett helvete. Att gå på toa blir ett helvete. Att existera blir ett helvete. Feber. Svettnigar.

Jag vill mig minnas att det kan vara dödligt om det vill sig illa att sluta plötsligt som med kraftigt benzo/alkoholberoende, men jag kan mycket väl ha fel på den senaste punkten. Tror knappast att det är farligt för honom att han dör, men det kanske får en att förstå vilket helvete det kan bli

Peaken nås tydligen efter drygt 48 timmar och därefter börjar det äntligen bli bättre

Ja, skulle han ta och dö vore det ju inte så jäkla lyckat. Är rädd att han ska fastna i ytterligare ett beroende om han tar en massa motdroger
Citera
2014-11-07, 18:40
Medlem
Citat:
Ja, skulle han ta och dö vore det ju inte så jäkla lyckat. Är rädd att han ska fastna i ytterligare ett beroende om han tar en massa motdroger
Det funkar inte riktigt så. Sjukvården ger benzo i många fall, särskilt när den utsatte är nära döden.

Grejen är den att hans hjärna vant sig vid det här "dämpade" stadiet. Så hans hjärna och kropp försöker att kompensera det genom att öka aktiviteten på vissa områden. Om han sedan då slutar plötsligt så kommer hjärnan att gå på högvarv och resultera i enorma smärtor, feber, kramper, hallucinationer, hjärtklappningar m.m. att man ger honom ett dämpande preparat är bara för att jämna ut återställningen lite
Citera
2014-11-07, 18:49
Medlem
Psychotics avatar
Citat:
Tror jag klarar 5 timmar utan mat ganska lätt. Toaletten blir svårare...!

Någon speciell sysselsättning? Film? Tv-spel? Promenad?
Om han blivit ordentligt fysiskt beroende så är det nog väldigt mycket sängliggande i kramper, feber, svettningar och säkert en del hallisar.
Är nog så gott som omöjligt att gå på promenad då, om inte promenaden innebär mer heroin.

Kommer inte finnas någon lust till tv-spel eller andra aktiviteter. Personen kommer förmodligen vara väldigt deprimerad en längre tid.

Benso är verkligen att rekommendera till avtändningen. Han/hon kommer kunna äta det som lösgodis.

Ni har ett helvete den närmsta tiden framöver. Var beredd på kraftiga humörsvängningar. Det kommer bli bättre tillslut men det kommer inte gå fort.

Hoppas för er bådas skull att ni klarar er igenom detta.

Ingen erfarenhet själv av H eller liknande avtändningar så någon får gärna rätta mig om jag har fel i något.
Citera
2014-11-07, 19:05
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Han har nog "provat" andra grejer också, men vad jag vet är det just nu bara heroin som gäller typ 2-3 ggr dagligen. Är det smart att gå ut och andas frisk luft, eller bör man hålla honom hemma bakom lås och bom?
Tror nog det kommer visa sig hur det hela utvecklar sig. Ingen ide´ att spekulera. Så länge han kan är det så klart bra att gå ut. Varför inte?

Du får ge det tid och se hur han mår. Kanske han klarar sig lindrigt undan, beror på så mycket.

Vanligast är väl sömnproblemen. Du får se vad som händer helt enkelt.

Kom med frågor när du har problem i stället för att spekulera i vad som kan hända.

/Lycka till.
Citera
2014-11-07, 21:40
Medlem
Flufffens avatar
Släpp honom aldrig ur sikte är mitt tips. Finns inte så mycket du kan göra för att underlätta de fysiska och psykiska besvären. Se till att han får i sig mat också.
Citera
2014-11-07, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flufffen
Släpp honom aldrig ur sikte är mitt tips. Finns inte så mycket du kan göra för att underlätta de fysiska och psykiska besvären. Se till att han får i sig mat också.

Jo precis, näring är ju skitviktigt. Har läst om folk som tappat uppåt 20 kilo under avvänjning. Undrar vilken mat som är lättsmält. Kanske är det samma typ av mat som vid bakfylla? Alltså panpizza, ärtsoppa mm. Och vatten förstås.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in