Citat:
Ursprungligen postat av
A-Z.a-z.0-9
Är det cold turkey?
Jag har aldrig ens provat den drogen, men opiater är vad jag förstår den typen av drog som ger kraftigast fysiska abstinenssymptom. Han kommer att ha ont som fan, överallt. Att äta kommer att bli ett helvete. Att gå på toa blir ett helvete. Att existera blir ett helvete. Feber. Svettnigar.
Jag vill mig minnas att det kan vara dödligt om det vill sig illa att sluta plötsligt som med kraftigt benzo/alkoholberoende, men jag kan mycket väl ha fel på den senaste punkten. Tror knappast att det är så farligt för honom att han dör, men det kanske får en att förstå vilket helvete det kan bli
Peaken nås tydligen efter drygt 48 timmar och därefter börjar det äntligen bli bättre
GABA-stimulerande substanser är de enda drogerna som potentiellt kan leda till dödsfall vid abrupta avgiftningar utan nedtrappning. Opioider - i synnerhet de tyngsta - har dock de mest influensaliknande symtomen och som också oftast gör mest ont eftersom att de satt endorfinproduktionen helt och hållet ur spel - vilket som bekant bland annat är kroppens egna smärtlindringspreparat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Varglarshen
Jo precis, näring är ju skitviktigt. Har läst om folk som tappat uppåt 20 kilo under avvänjning. Undrar vilken mat som är lättsmält. Kanske är det samma typ av mat som vid bakfylla? Alltså panpizza, ärtsoppa mm. Och vatten förstås.
Se till att ge honom yoghurt, fil, flingor, havregrynsgröt, soppor och annat som inte är jobbigt för kroppen att bryta ned men samtidigt innehåller mycket kolhydrater och övriga mineraler. Du kan gärna komplettera med mineral- och vitaminkosttillskott som finns att köpa på Apoteket.
Jag har endast genomgått en kraftig avgiftning vid ett blandmissbruk av centralstimulantia, syntetiska cannabinoider och i synnerhet bensodiazepiner (som primärdrog) men inte opioider/opiater. Min erfarenhet säger att det enda man vill göra är att bara försvinna och sängen brukar bli ett faktum. Att ta en promenad är knappt ett alternativ även om jag försökte mig på det, dock så gick jag endast några hundra meter innan jag vände hem igen. Jag tyckte dock att frisk luft var riktigt behagligt, så att bara gå utanför dörren eller ut på balkongen någon gång emellanåt kan vara lämpligt.
Förmodligen så kommer han att ligga och gråta, framstå som självmordsbenägen och extremt negativ vilket du måste förbereda dig på. Se till att visa att du stöttar honom till fullo, sitt jämte honom och låt honom gråta över din axel om det behövs. Vik inte ned dig rent optimistiskt sett - för det smittar av sig. Se istället till att hålla din positiva anda upp och försök att få det att smitta av dig på honom. Har ni några trevliga minnen ihop? Vad har han för framtidsplaner när han är ren? Vad vill han göra med livet? Be honom berätta om dessa saker just för att stimulera hjärnan till att tänka på nyttiga saker. Sjukvården har gjort studier som visat att de som är sjuka blir friskare snabbare om de är optimistiska och tänker positivt.
Hoppas att det kommer att gå bra för er båda två!