2014-11-09, 01:18
Medlem
al-Mourtadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Ja det finns t.ex. motstridiga uppgifter i Bukhari angående Aishas ålder. Det finns en hadith som säger att hon var sex år när hon gifte sig, och en annan säger att hon var äldre än sex år. Vilket alternativ ska vi tro på?

Fel. Finns tre hadither under kapitlet "profetens giftemål med Aisha" i Bukhari. I den första säger Aisha att profeten gifte sig med mig när jag var sex. I den andra säger Aisha att profeten sa att han såg Aisha i en sidenduk i sin dröm innan han gifte sig med henne. I den tredje säger Aisha -Profeten gifte sig med mig när jag var sex och fullbordade äktenskapet när jag var nio. Samtliga genom Hishaam från sin far Urwah.

källa, Sahih al-Bukhari: http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=52&ID=2182&idfrom=7080&idto =7085&bookid=52&startno=0

Svenska: https://translate.google.se/translate?sl=ar&tl=sv&js=y&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Flibrary.islamweb.net%2Fnewlibrary %2Fdisplay_book.php%3Fbk_no%3D52%26ID%3D2182%26idf ro m%3D7080%26idto%3D7085%26bookid%3D52%26startno%3D0 &edit-text=&act=url
Senast redigerad av al-Mourtadd 2014-11-09 kl. 01:23.
Citera
2014-11-09, 01:19
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Ja det finns t.ex. motstridiga uppgifter i Bukhari angående Aishas ålder. Det finns en hadith som säger att hon var sex år när hon gifte sig, och en annan säger att hon var äldre än sex år. Vilket alternativ ska vi tro på?
Kan du ge mig de exakta haditherna? Om några sådana existerar...
Senast redigerad av jarbouh 2014-11-09 kl. 01:22.
Citera
2014-11-09, 01:22
Medlem
Ismails avatar
Jag kommer med referenserna imorgon. Måste sova nu.
Citera
2014-11-09, 01:28
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Jag kommer med referenserna imorgon. Måste sova nu.
Ok. Godnatt
Citera
2014-11-09, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jarbouh
Kan du ge mig de exakta haditherna? Om några sådana existerar...

Källor..som ger olika uppgifter om hennes ålder...

Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Exempel Aishas ålder.

Det mesta som har berättats om detta kommer från Hishām ibn ʿUrwah. Men Hishām ibn ʿUrwah har levt bland många andra i över 70år, och ingen av dessa har tagit upp detta.

Hishām ibn ʿUrwah bodde i Medina i 71 år, då han lämnade staden och begav sig till Irak, och de olika versionerna har källan i Irakiska informatörer. Men vad som framgår i sk "Biographical evaluations" eller (ilm al rijal) är av betydelse. I Tahzib Al-Tahzib 11:48:51 framgår det att Malek-Ibn-Anas hade alltid Mulaheze (alltså ,kritisk uppmärksamhet) för Irakiska berättarnas Ahadith.

Imam Mohamad Zahabi säger i Mizan al-Itedal (som också ingår i kategorin ilm al rijal) att Hishams minne hade försvagats.

Bukhari säger i Tafsir, (som jag tidigare nämnde) : då Aye *بل الساعه موعدهم والساعه ادهی وامر* (som är en juz av Al Qamar) uppenbarades då var jag "Jariye" och lekte...

(Fath Albari, Sahih Al Bukhari 8:486..Kairo)

Denna Aya kom 8-9 år före Hijrat, och om vi då tänker att hon var 9 år gammal (vi säger så) så skulle hon ändå hamnat runt 20 vid sk fullbordade äktenskapet..

Enligt valida historiska källor och Ahadith, som är bekräftad av både Sunni och Shia, dog hennes syster 73ehijri-året, som då innebär att hon borde ha varit 27-28 år precis innan och efter Hijrat.
Och utifrån det, och om man vet hur många år äldre hennes syster var, så borde hon ha varit 17år och uppåt vid den tiden.

Hisham berättar också att hon var bland de första som accepterade Islam, obs: För att acceptera Islam borde hon åtminstone talat eller hur? Anta att hon då va 3-5 år gammal då, ja då borde hon vid giftermålet ha varit 14-16år..

Hisham säger: Hon accepterade Islam efter 18 första. Då borde hon ha varit 16-20år gammal vid giftemålet.

Detta kan också bekräftas utifrån Fatimas (S) ålder. Låt oss säga att om vi håller oss till historiska belägg , Fatima(S) var 5-6år äldre, ja då hamnar hon ändå runt 16år vid giftermålet.

Att hon var 18år då Profeten (S) dog; med tanke på antalet berättelser ifrån henne som behandlas inom Fiqh. Titta på antalet, och titta hur valida dessa är, hon borde ha levt med honom mer under vuxenlivet, innan hon blev 18år, då borde hon ha varit äldre.. Dessutom Ahadith som är Fiqhi?!!!!
Senast redigerad av IR5 2014-11-09 kl. 02:02.
Citera
2014-11-09, 02:31
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Källor..som ger olika uppgifter om hennes ålder...
Så med andra ord, så kan inte heller du uppvisa några hadither (!) i Sahih Bukharis samling som motsäger varandra...
Citera
2014-11-09, 02:48
Medlem
Citat:
Så med andra ord, så kan inte heller du uppvisa några hadither (!) i Sahih Bukharis samling som motsäger varandra...

Det som jag nämnde bla

Bukhari säger i Tafsir, (som jag tidigare nämnde) : då Aye *بل الساعه موعدهم * (som är en juz av Al Qamar) uppenbarades då var jag "Jariye" och lekte...

Det är en motsägelse..
Citera
2014-11-09, 03:10
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Det som jag nämnde bla

Bukhari säger i Tafsir, (som jag tidigare nämnde) : då Aye *بل الساعه موعدهم * (som är en juz av Al Qamar) uppenbarades då var jag "Jariye" och lekte...

Det är en motsägelse..
Va!!??
Vad babblar du om? Vilken exakt hadith?
Citera
2014-11-09, 03:39
Medlem
Citat:
...

Men det var ju en hadith från Bukharis samling..

Citat:
Narrated by Yusuf bin Mahk
Citat:
While I was a young girl of playing age, the following Verse was revealed in Mecca to Muhammad: 'Nay! But the Hour is their appointed time (for their full recompense), and the Hour will be more grievous and more bitter.' (54.46)
Citera
2014-11-09, 04:18
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Men det var ju en hadith från Bukharis samling..
Och vart är kontradiktionen i denna hadith menar du?
Volume 6, Book 61, Number 515:
Citera
2014-11-09, 06:18
Medlem
Citat:
Och vart är kontradiktionen i denna hadith menar du?
Volume 6, Book 61, Number 515:

Det har jag redan förklarat... Det framkommer att hon var "jariyah" vid denna tid.. Hur kan det gå ihop? då Aye *بل الساعه موعدهم والساعه ادهی وامر* (som är en juz av Al Qamar) uppenbarades då var jag "Jariye" och lekte... Hon var alltså inte en bebis

Denna Aya uppenbarades 8-9 år före Hijrat, och om vi då tänker att hon var 9 år gammal (vi säger så) så skulle hon ändå hamnat runt 20 vid giftermålet. Motsägelsen är att man här nämner /Jariya/ och inte /sibyah/ och konradiktionen är Hisham ibn urwahs rapportering.
Citera
2014-11-09, 07:36
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Det har jag redan förklarat... Det framkommer att hon var "jariyah" vid denna tid.. Hur kan det gå ihop? då Aye *بل الساعه موعدهم والساعه ادهی وامر* (som är en juz av Al Qamar) uppenbarades då var jag "Jariye" och lekte... Hon var alltså inte en bebis

Denna Aya uppenbarades 8-9 år före Hijrat, och om vi då tänker att hon var 9 år gammal (vi säger så) så skulle hon ändå hamnat runt 20 vid giftermålet. Motsägelsen är att man här nämner /Jariya/ och inte /sibyah/ och konradiktionen är Hisham ibn urwahs rapportering.
Det du skriver här är ju bara dina (eller någons) radikala spekulationer kryddat med kraftigt vinklade uppgifter...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in