• 1
  • 2
2014-11-07, 02:55
Medlem
Hallå där fb! Nu är det så att jag har en Cls 500 årsmodell 2005, och den har fungerat jättebra fram tills nu. Köpte ett nytt batteri till för ungefär 3 månader sen och när jag var på väg till Stockholm en dag så sluta den fungera. Medans jag körde så stod det på skärmen bredvid hastighetsmätaren att "Battery protection: Convenience functions temporarily unavalible, så jag stannade vid en mack för att kolla problemet. Precis innan jag stannade bilen helt så stod det att ABS bromsarna inte fungerar, så jag kunde alltså inte bromsa. Så jag stänger av bilen och drar ut nyckeln och den står helt död även när jag försöker sätta på radio o sådant. Batteriet har laddats men den startar ändå inte, vissa lampor o radio sätts på ett tag men lägger av senare.
Någon som kan hjälpa mig med detta?
Vad kan detta vara, har inte lust o köra bilen till en MB verkstad heller för att dom tar så jäkla mycket för att fixa bilar, så jag tänkte ta hand om detta själv med hjälp av er.
Kan det vara generatorn?
Citera
2014-11-07, 02:58
Medlem
Hade likadant på min e55 speciellt när det var kallt. då sparar den ström har jag för mig och radio och det fungerar inte.Men när jag startade om bilen så brukade det försvinna. har du ställt in batteribytet eller bara bytat rakt av själv
Citera
2014-11-07, 03:02
Medlem
ninjaklubbens avatar
Fel på generator åk in och mät upp den se till att den laddar som den skall, Alternativt så har du stoppat i ett batteri med för lite ampär,
Citera
2014-11-07, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gimmi1985
Hade likadant på min e55 speciellt när det var kallt. då sparar den ström har jag för mig och radio och det fungerar inte.Men när jag startade om bilen så brukade det försvinna. har du ställt in batteribytet eller bara bytat rakt av själv

Hmm, batteri bytet gjorde Mercedes verkstaden. Ville byta för att den inte hade bytts på ett tag.
Men jag kan ju inte starta bilen alls, har varit så nu i 5 dagar. :/
Citera
2014-11-07, 03:10
Medlem
hedda89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cuzimtheman
Hallå där fb! Nu är det så att jag har en Cls 500 årsmodell 2005, och den har fungerat jättebra fram tills nu. Köpte ett nytt batteri till för ungefär 3 månader sen och när jag var på väg till Stockholm en dag så sluta den fungera. Medans jag körde så stod det på skärmen bredvid hastighetsmätaren att "Battery protection: Convenience functions temporarily unavalible, så jag stannade vid en mack för att kolla problemet. Precis innan jag stannade bilen helt så stod det att ABS bromsarna inte fungerar, så jag kunde alltså inte bromsa. Så jag stänger av bilen och drar ut nyckeln och den står helt död även när jag försöker sätta på radio o sådant. Batteriet har laddats men den startar ändå inte, vissa lampor o radio sätts på ett tag men lägger av senare.
Någon som kan hjälpa mig med detta?
Vad kan detta vara, har inte lust o köra bilen till en MB verkstad heller för att dom tar så jäkla mycket för att fixa bilar, så jag tänkte ta hand om detta själv med hjälp av er.
Kan det vara generatorn?

Kanske dags o köpa en annan bil helt enkelt ?

Glider runt i Mercedes Cls 500 men njaaa drar sig för att betala verkstaden.
Citera
2014-11-07, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedda89
Kanske dags o köpa en annan bil helt enkelt ?

Glider runt i Mercedes Cls 500 men njaaa drar sig för att betala verkstaden.
Rolig du är! Har haft bilen sen den släpptes ungefär (06) och då hade man pengar! Har gått ner lite nu med företag o jobb.
Citera
2014-11-07, 05:15
Medlem
watcher1970s avatar
Om batteriet är "rätt" så bör det vara generatorn.

Lite OT: trevliga bilar, de där CLS. Inga fel eller småproblem för övrigt? Är sugen på att köpa en lyxig bil och ha några år, innan det blir omöjligt pga skatter och avgifter. Tror inte den typen av bil har framtiden för sig men det vore kul att ha haft en.
Är service bara dyrt eller är det svindyrt?
Citera
2014-11-07, 06:17
Medlem
Det är inte så att du har dubbla batterier?

Med vänlig hälsning, FSH.
Citera
2014-11-07, 06:54
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watcher1970
Om batteriet är "rätt" så bör det vara generatorn.

Lite OT: trevliga bilar, de där CLS. Inga fel eller småproblem för övrigt? Är sugen på att köpa en lyxig bil och ha några år, innan det blir omöjligt pga skatter och avgifter. Tror inte den typen av bil har framtiden för sig men det vore kul att ha haft en.
Är service bara dyrt eller är det svindyrt?

En CLS 350 från tex år 2006 med 6-cyl motor på 3,5 liter och 292 hk kostar bara 2360 kronor i skatt per år.

Mercedes CLS W219 kom först 2005 och är utrustade med avgasreningsnormen Euro 5 som trädde i kraft den 1 Januari 2005 och alla CLS har grönt miljöplakett
Några större höjningar på skatter etc på dessa bilar finns inte att vänta.

Service är inte jättedyrt, generellt är det ganska prisvärt att serva Mercedes, en CLS är naturligtvis lite dyrare att serva än en vanlig E klass men sålänge man kör 6-cylindigt är servicekostnaderna helt ok, CLS 500 innebär dyrare ägandekostnader och AMG avrådes pga dyrt underhåll.

En annan fördel med CLS är att den åldras långsamt, när den kom var den ultramodern och före sin tid, detta gör att en 2006:a tex känns fortfarande idag helt modern och fräsch.
Designen är klassisk men ändå modern.

Kortfattat är det en fantastisk bil
Citera
2014-11-07, 08:14
Medlem
Jag ger det 80% chans att det är generatorn.

CLS är riktigt läcker, jag hade gärna haft en själv men det föll på motorerna, 350-motorn är notorisk på att slita ut kamdreven, med ras som följd.. 500 har samma problem, tyvärr. Det är otroligt många som drabbats, även lågmilare som servats rätt. Jag vågade inte köpa en, köpte en Jaguar istället.
Citera
2014-11-07, 08:28
Medlem
Inget direkt svar på frågan, men bör noteras: Om bilen varnar för problem med ABS-bromsar innebär det inte att bilen ej kan bromsas, bromsarna fungerar lika bra som tidigare, men ABS-funktionen uteblir.
Citera
2014-11-07, 12:43
Medlem
Megaforces avatar
Eftersom batteriet nyligen bytts så bör man kontrollera polskorna så att de verkligen sitter fast på batteriet och inte glappar. Glappkontakt ger precis dessa problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in