• 1
  • 2
2003-06-23, 13:24
Medlem
Ngon som tnkt p VR, Baudrillard, Heidegger, Wittgenstein och verkligheten?. Grna i kombination!
Det blir nmligen ganska intressant om du gr det och tnker dig dina tankar som simuleringar av verkligeten, konstgjorda vrldar i var skalle som finns! Om ngon knner sig manad kan ni vl spinna vidare p denna id. :roll:
Citera
2005-03-20, 21:04
Medlem
Franz Bolzanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gothic
Ngon som tnkt p VR, Baudrillard, Heidegger, Wittgenstein och verkligheten?...

Frvnansvrt att inte fler intresserat sig fr tminstone Heidegger. Att H rkade vara en av Hitlers rdgivare, gr ju analysen- om n kontroversiellare- s desto intressantare.

Faktum r att Heideggers filosofi str sig som opolitisk i historiskt hnseende, och Vad-akterna samt Hur-akterna r ideologiskt fristende. En mer pragmatisk tnkare n Wittgenstein, och vlformulerad p analytiska grunder.

Den hr trden har varit dd sedan 2003, s man fr vl tillgga en viktig frutsttning: Matematiskt tnkande r ndvndigt fr att frst Heidegger och Wittgenstein.

Ja...godnatt igen d.

/F.B
Citera
2005-03-20, 21:24
Medlem
Djvulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franz Bolzano
Matematiskt tnkande r ndvndigt fr att frst Heidegger och Wittgenstein.

/F.B

Varfr det?
Citera
2005-03-20, 23:01
Medlem
Franz Bolzanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djävulen
Varfr det?

Du r rolig du. Googla p advanced Heidegger och formulera sedan en intelligent frga- s fr du svar drefter.

/F.B
Citera
2005-03-20, 23:06
Medlem
Djvulens avatar
Du missfrstr mig. Jag undrar varfr man br vara matematiskt bevandrad fr att studera Heidegger? Jag har studerat Heidegger som ung och jag r lngt ifrn matematiskt kunnig.
Citera
2005-03-20, 23:47
Medlem
Franz Bolzanos avatar
OK, d frstr jag ditt tonlge bttre.

Det finns ju en allmn och populr version av Heideggers schemata, dr diagrammen inte r koordinatiskt uppstllda.
I hans mer interna skrivelser behver man frvisso endast cartesiska grunder i matematik, men hur vanligt r det bland slumpmssigt utvalda debattrer...?

Funderar p vad vi ska ta upp som exempel, men andra sidan verkar du inlst p Heidegger; s lt mig frga istllet: Vilken av hans originalskrifter r helt befriad frn krav p en analytisk lsare med grundlggande insikter i logiskt/matematiskt tnkande ?

/F.B
Citera
2005-03-20, 23:54
Medlem
Djvulens avatar
Citat:
OK, d frstr jag ditt tonlge bttre.

Det finns ju en allmn och populr version av Heideggers schemata, dr diagrammen inte r koordinatiskt uppstllda.
I hans mer interna skrivelser behver man frvisso endast cartesiska grunder i matematik, men hur vanligt r det bland slumpmssigt utvalda debattrer...?

Funderar p vad vi ska ta upp som exempel, men andra sidan verkar du inlst p Heidegger; s lt mig frga istllet: Vilken av hans originalskrifter r helt befriad frn krav p en analytisk lsare med grundlggande insikter i logiskt/matematiskt tnkande ?

/F.B

Menar du verkligen att frgan verhudtaget kan "axiomatiseras" ( urskta den usla stavningen ). Jag avser givetvis frhllandet mellan den matematiska "vrlden" och den rena, fr att inte sga den materiella.
Citera
2005-03-21, 00:47
Medlem
Franz Bolzanos avatar
Citat:
Menar du verkligen att frgan verhudtaget kan "axiomatiseras" ( urskta den usla stavningen )
Du stavar utmrkt, och det heter faktiskt "axiomatiseras". Ett f vanligt ord, s vi kan skippa anfringstecknen.
Allt mnskligt kan axiomatiseras efter verenskommelse, och d heter det stipulativa definitioner.

Citat:
Jag avser givetvis frhllandet mellan den matematiska "vrlden" och den rena, fr att inte sga den materiella.

Sakteligen frflyttar jag mig till katedern och blir lektor, medans du frivilligt intagit plats p sudentlktar'n. Fr man arvode om man utvecklar det hr enligt grundlggande krav p utfrlighet ?

Fr vida definitioner frn din sida, och iterationer av begreppen erfordras.

/F.B
Citera
2005-03-21, 00:59
Medlem
Djvulens avatar
Citat:

Sakteligen frflyttar jag mig till katedern och blir lektor, medans du frivilligt intagit plats p sudentlktar'n. Fr man arvode om man utvecklar det hr enligt grundlggande krav p utfrlighet ?

Fr vida definitioner frn din sida, och iterationer av begreppen erfordras.

/F.B

r det inte varafrgan hos Heidegger som diskuteras, frutom dina framtidsutsikter?
Citera
2005-03-21, 01:06
Medlem
Franz Bolzanos avatar
Citat:
r det inte varafrgan hos Heidegger som diskuteras, frutom dina framtidsutsikter?

Det r behandlat hgre upp i trden, s du fr lsa bttre; och fr allt anvnda ett epistemologiskt sprk s man slipper din vulgarisering utav mnet.
Nu fr du urskta, men jag har serisa debattrer p annat hll som vntar.

/F.B
Citera
2005-03-21, 01:12
Medlem
Djvulens avatar
Inte alls. Hgre upp i trden behandlades frgan huruvida det var ndvndigt eller ej att vara matematiskt bevandrad vid lsning av Heidegger. Men fr att besvara den frgan uppfattar jag det som vsentligt att stlla samma frga som Heidegger; hur frstr vi att ngot r? Vad r det fr matematiskt med den frgan?

Vi kan inte frst vrldens beskaffenhet genom att trycka in formler i en dator och vnta vad den spottar ur sig, nr vi inte ens kan komma verens om vilken vrld vi talar om; det finns ju fler och tminstone en verklig.
Citera
2005-03-21, 21:24
Medlem
Djvulens avatar
Citat:
Det r behandlat hgre upp i trden, s du fr lsa bttre; och fr allt anvnda ett epistemologiskt sprk s man slipper din vulgarisering utav mnet.
Nu fr du urskta, men jag har serisa debattrer p annat hll som vntar.

/F.B

Du beskyller mig fr populism, ett fga smickrande epitet i sig, men ja jag r populist, i den meningen att jag anser att alla skall ha rtt till allt. Ingen skall behva bli lektor i filosofi om han inte vill det. Jag r en stark motstndare till yttre signier som tecken p makt och status. Inom kunskapens vrld rder vissa principer som en person ovillkorligen br anpassa sig till eller lmna den. En utav dessa principer lyder som fljer; man skall inte tro sig veta det man inte vet. Denna till synes enkla princip har med framgng brukats av tskilliga visa personer, och detta bortsett frn om de sitter fngslade eller har kronan p huvudet och ter ur silverskeden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in