• 8
  • 9
2016-01-30, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buyzaba
Hahaha, min farsa använder "Taikon" som synonym med zigenare. Spelar ingen roll vilken zigenare det är. Kan tänka att Taikonsläkten är eller var stor i Malmö eftersom farsan är uppvuxen i närheten av zigenargropen på Backarna? Min farfar har arbetat tillsammans med en Caldaras i Malmö tror jag.
Lindström verkar också vara ett vanligt resande eller zigenarnamn?

Angående Taikons ska dem vara kelderash? Betyder det något särskilt? Att det är ett zigenarspråk kanske, men är det också isåfall en zigenarstam?

På Backarna (Kirseberg) där min farsa växte upp pratade man mycket rommani eftersom allt folk man inte ville ha i centrum bodde där (tattare, zigenare, psykfall) och i backadialekten kom mycket av det att bevaras. "Kras min lakring" el. något liknande ska betyda "Ät min skit" och "Dönten (dynten?)" ska vara "dörren". Sen vet jag inte om habbegajs är backadialekt, men det är iaf. något som är halvgjort, dåligt, skräfs. Om någon vet var man kan hitta mer information om backadialekt är jag tacksam.

Känner du till nån zigenar släkt i staffanstorp eller om de är nån anna som vet ?
Citera
2016-02-19, 22:39
Medlem
Eastmancolors avatar
Nuri Alp som nämnts bör vara kurd från Turkiet; Alp betyder "hjälte" och är ett turkiskt ord belagt sedan 700-talet. Nuri betyder "klar och tydlig" och är arabiskt från början.
Citera
2017-01-13, 00:25
Visa, som vi nu är av skadan med zigenare i samhället, så skulle jag kunna tänka mig att lägga till några namn till listan. Dimitri, Nicolae, Esmeralda och, faktiskt, Gypsy...

Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Jaså Schwartz (Stefan?) är ett tattarnamn?
Nej, Schwartz är ett typiskt judiskt namn, jmf David Schwarz, juden och "förintelse"-offerkoftan som tog mångkulturen till Sverige
https://sv.wikipedia.org/wiki/David_Schwarz
Senast redigerad av Arkhamist 2017-01-13 kl. 00:31.
Citera
2017-01-13, 03:27
Medlem
Heter de inte alla något på "Grön-"? Grönbäck, Grönhall ( ), Gröntjärn el.dyl?
Citera
2017-03-08, 18:03
Medlem
motyls avatar
Har vid två tillfällen under relativt kort tid (ett par månader) stött på zigenare som heter Eddison/Edison i förnamn. Båda från Kosovo-området.
Citera
2018-05-07, 08:26
Medlem
Skattebrotts avatar
"Jani" finns inte i denna tråden. Är det ett zigenarnamn? Har stött på en Jani som verkar väldigt tattig...
Citera
2019-10-11, 19:44
Medlem
Tjena_67s avatar
Är Celik/Çelik ett romskt, zigenare eller resandenamn? Turkiska Zigenare?

T.ex.
R*di Celik,
Lucj* Bernadett* Celik,
Alex*nder Julios Luk*s Celik

Får 66 träffar på lexbase. Både kvinnor och män. De verkar ta svenska namn för att bättre "smälta in".

https://lexbase.se/personsok?Search%...D=&_=&ajax=yw0
Senast redigerad av Tjena_67 2019-10-11 kl. 19:53.
Citera
2019-10-11, 20:48
Bannlyst
Jag kom att tänka på Åke Grönberg. Han var ju ganska svartmuskig. Kan han ha varit zigenare?
Citera
2025-04-03, 22:03
Medlem
pazeras avatar
Hahaha, spännande tråd... Väldigt mycket lösa teorier. Well, många zigenare idag har bytt efternamn och gör det konsekvent från en generation till en annan, Många vanliga svenska efternamn tas då. vanliga son-efternamn till olika soldatefternamn. Man måste se helheten. kolla deras förnamn också! Dollar Örbro - ja den är zigenare. Mercedez är också ett riktigt zigenar-namn. Men förekommer Många zigenare som typ döper om sig till Alf Svensson för i det namnet är det lättare att köpa/sälja bilar på blocket...
Citera
2025-04-03, 22:34
Medlem
Storstadskatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dawid
Dem zigenare jag känner till bär efternamnen:

Jasharai
Magnusson
Aronsson
Lindström
Taikon
Hult

Men egentligen är det skitsvårt att kunna urskilja ett zigenarnamn från ett svenskt namn, då dem ofta bytt det för att kunna assimiliera sig med omgivningen. Men här i GBG finns det några kids som bär riktigt sjuka namn:

Tarzan
Rocky
Rambo
Hildegard
Fantomen, Milano Kapten, Ringo, Shaggy, Parato, Ragnar,Finns många namn som de tar efter saker och städer, även Gucci och Chanel är populära namn. Likaså gamla Svenska namn som Valle ,Kalle och Albert mf. Gärna kunganamn. Gurli,Greta, shorka, Man hör på namnen vilken gren de tillhör,
Citera
2025-07-14, 19:16
Medlem
Den här tråden är tyvärr väldigt ovetenskaplig. En kopiös mängd gissande.

Många namn som är riktiga svensson-namn påstås plötsligt vara zigenarnamn.

Hur ska man ta detta på allvar?

Alternativt: hur ska man veta om nån som har ett svenne-namn i själva verket är zigenare eller har zigenarblod?
Citera
2025-07-14, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Heter de inte alla något på "Grön-"? Grönbäck, Grönhall ( ), Gröntjärn el.dyl?

Grön-namn är vanliga i svenskfinland, alltså bland finlandssvenskar. Grönroos är ett av dem. Ibland stavas det med två O, ibland med ett.

Men jag har svårt att tro att dessa grön-namn i svenskfinland automatiskt betyder koppling till Zigenare.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in