Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-09-14, 05:30
  #1
Avstängd
Roger Perssons avatar
Ja, vad heter husvagnshälarna vanligen? Rosa, Rosita och Singoalla brukar väl vanligen fruntimren heta. Valentin och Valentino är nog ganska vanliga zigenarnamn när det gäller karlarna. Men sen är det stopp. Vad heter man om man råkar vara zigenare? Finns det några distinkta zigenarnamn utöver de jag föreslog ovan?

Det här ämnet tror jag faktiskt aldrig har diskuterats här...

// Roger P.
Citera
2005-09-14, 06:24
  #2
Medlem
M2ks avatar
Dom kan väl ha tagit sig vilka namn som helst, medlemmarna i resesällskapet. Här en bild på en vid namn Lennart Aronsen. Aronsen har jag aldrig stött på tidigare, finns bara 48 st i Sverige enl SCB:s namnregister. Bilden tagen vid ett evenmang i norra Bohuslän, helt nyligen, där man grävt fram en gammal 'tattarby' kallad Snarsmon.

Från styrelsen för Riksförbundet Roma kan man hämta följande zig-namn:

Grönfors, Andréason-Kwekk, Demitri, Palmroth, Lindeman, Huzcko, Schwartz, Marcio, Kan, Post, Kwick, Demetri, Lindberg, Columbus och Sellberg.

källa: http://www.riksforbundetroma.se/1styrelse.html

Tror att det finns tidigare trådar i ämnet, koncentrerade till efternamn. Vill minnas att Börjesson, Lindgren och Josefsson också har stark tattaranknytning.

Bland förnamn återfinns Keith, Allan, Rosita, Ramona, Alvar och Jari.
Citera
2005-09-14, 06:33
  #3
Avstängd
Roger Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Dom kan väl ha tagit sig vilka namn som helst, medlemmarna i resesällskapet. Här en bild på en vid namn Lennart Aronsen. Aronsen har jag aldrig stött på tidigare, finns bara 48 st i Sverige enl SCB:s namnregister. Bilden tagen vid ett evenmang i norra Bohuslän, helt nyligen, där man grävt fram en gammal 'tattarby' kallad Snarsmon.

Från styrelsen för Riksförbundet Roma kan man hämta följande zig-namn:

Grönfors, Andréason-Kwekk, Demitri, Palmroth, Lindeman, Huzcko, Schwartz, Marcio, Kan, Post, Kwick, Demetri, Lindberg, Columbus och Sellberg.

källa: http://www.riksforbundetroma.se/1styrelse.html

Tror att det finns tidigare trådar i ämnet, koncentrerade till efternamn. Vill minnas att Börjesson, Lindgren och Josefsson också har stark tattaranknytning.

Bland förnamn återfinns Keith, Allan, Rosita, Ramona, Alvar och Jari.
Det var matnyttig information, det.

Jaså Schwartz (Stefan?) är ett tattarnamn? Lindgren är ju också ett ganska vanligt namn som jag inte trodde var zigenskt. Sen finns det ju massor av finska zigenare, så Jari, Jorma och liknande namn är nog inte helt ovanliga bland brevlådorna på nordens olika husvagnscampingar.

Off topic: Varför i helvete föredrar man att kalla sig "resande"? Är inte zigenare fint nog?

// Roger P.
Citera
2005-09-14, 06:56
  #4
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Det var matnyttig information, det.

Jaså Schwartz (Stefan?) är ett tattarnamn? Lindgren är ju också ett ganska vanligt namn som jag inte trodde var zigenskt. Sen finns det ju massor av finska zigenare, så Jari, Jorma och liknande namn är nog inte helt ovanliga bland brevlådorna på nordens olika husvagnscampingar.

Off topic: Varför i helvete föredrar man att kalla sig "resande"? Är inte zigenare fint nog?

// Roger P.
Off topic-kommentar:

-Olavus Petri skriver i En Swensk Cröneka från 1512:
"Samma åår her Steen war höffuiitzman worden kom en part aff thet folket som fara omkring ifrå thet ena landet til thet andra, them man kallar Tatare, hijt i landet och til Stockholm, förra hade the aldrigh her warit."

De resande kallades ibland tattare, för att de ansågs vara tatarer från Tatarien vid Svarta Havet.

”Resande” är inte bara en benämning utan också en beskrivning av deras liv förr. De försörjde sig som hantverkare, soldater och musiker och andra yrken som krävde förflyttning. Resandet var dock inte enbart frivilligt utan också ett tvång, eftersom den bofasta befolkningen ofta betraktade dem med misstro.

Staten stiftade lagar som direkt riktade sig mot människor som levde på annorlunda sätt. Det fanns lösdriverilagar, förbud att köra häst och vagn, förbud att vistas för länge på samma ort. Barnavårdsnämnden kunde tvångsplacera barn på barnhem. Det var förbjudet att tala rommani på många ställen. De resande var en av de grupper som tvångssteriliserades under 1900-talets första hälft i Sverige.

1921 beslutade riksdagen inrätta Statens institut för rasbiologi i Uppsala. Läkaren och professorn Herman Lundborg föreslog bland annat tvångssterilisering av vissa grupper och hans idéer hade stor genomslagskraft. ”De svenska ämbetsmännens agerande mot samer och tornedalingar, zigenare och ”tattare”, liksom mot judiska flyktningar från Nazityskland visar hur djupt in i det officiella Sverige den rasistiska rasideologin trängde.”

ref. http://www.kliv.se/kp_templates/KPPage.aspx?id=292


Hahaha, 'tornedalingar'. Alltid misstänkt att det funnits ett avsevärt inslag av tattarblod i norrländska vener. Latheten får sin förklaring...
Citera
2005-09-14, 07:56
  #5
Medlem
skitsillens avatar
Den numera nästan legendariske mannen Leifi Plomeros är visserligen ingen riktig rom, men namnet är not rätt så autentiskt när det gäller finska romer. Dock brukar efternamnet stavas Bluméros eller Blomérus.
Citera
2005-09-14, 08:01
  #6
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2k

, Palmroth,


Bland förnamn återfinns Keith,
Keith Palmroth? Han musikern?

http://www.shell.linux.se/popoga/m/m00129.html
Citera
2005-09-14, 08:38
  #7
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Keith Palmroth? Han musikern?

http://www.shell.linux.se/popoga/m/m00129.html
Bild på Keith Keith Palmroth.

"Huvudansvarig för Riksförbundets Filial i Göteborg. Ansvarig för, samordning etc. gällande utbildning, skolfrågor och forskning. Keith Palmroth är även Ordförande i ARRE.

Keith Palmroth har arbetat målmedvetet för att integrera den romska behovet i akademin Tillsammans med skilda partners, skall lösningar vad gäller diskriminering - och utbildning frågor arbetas fram. Utanförskap och marginaliserings politiken har skapat levnadskonstruktioner som av samhället ses avvikande. Inte förrän alla förstår de socialpolitiska bakomliggande faktorerna går det att påskynda eller påverka integreringen och viljan att delta med alla de förutsättningar och resurser som romer så väl behöver".

Keith Palmroth är utbildningsledare vid Mångkulturella Folkhögskolan och handläggare för Antidiskrimineringsbyråns romska del i Göteborg.
Citera
2005-09-14, 08:43
  #8
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Bild på Keith Keith Palmroth.

"Huvudansvarig för Riksförbundets Filial i Göteborg. Ansvarig för, samordning etc. gällande utbildning, skolfrågor och forskning. Keith Palmroth är även Ordförande i ARRE.

Keith Palmroth har arbetat målmedvetet för att integrera den romska behovet i akademin Tillsammans med skilda partners, skall lösningar vad gäller diskriminering - och utbildning frågor arbetas fram. Utanförskap och marginaliserings politiken har skapat levnadskonstruktioner som av samhället ses avvikande. Inte förrän alla förstår de socialpolitiska bakomliggande faktorerna går det att påskynda eller påverka integreringen och viljan att delta med alla de förutsättningar och resurser som romer så väl behöver".

Keith Palmroth är utbildningsledare vid Mångkulturella Folkhögskolan och handläggare för Antidiskrimineringsbyråns romska del i Göteborg.
Men visst fan måste det vara han? En polare epelade med honom på 80-talet i något hårdrocksband...
Citera
2005-09-14, 10:33
  #9
Medlem
gsfans avatar
En zigenarpojke hotade mig med kniv när jag var 12,han hette Jan.
Citera
2005-09-14, 19:18
  #10
Medlem
Truxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Ja, vad heter husvagnshälarna vanligen? Rosa, Rosita och Singoalla brukar väl vanligen fruntimren heta. Valentin och Valentino är nog ganska vanliga zigenarnamn när det gäller karlarna. Men sen är det stopp. Vad heter man om man råkar vara zigenare? Finns det några distinkta zigenarnamn utöver de jag föreslog ovan?

Det här ämnet tror jag faktiskt aldrig har diskuterats här...

// Roger P.

Vad sägs om Esmeralda..?

Eriksson är ett vanligt namn här i Göteborg, om dom inte heter Taikon Taikumer eller Millon
Citera
2005-09-15, 22:53
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Ja, vad heter husvagnshälarna vanligen? Rosa, Rosita och Singoalla brukar väl vanligen fruntimren heta. Valentin och Valentino är nog ganska vanliga zigenarnamn när det gäller karlarna. Men sen är det stopp. Vad heter man om man råkar vara zigenare? Finns det några distinkta zigenarnamn utöver de jag föreslog ovan?

Det här ämnet tror jag faktiskt aldrig har diskuterats här...

// Roger P.

Beror på vilka zigenare du åsyftar. Bland "resande", alltså ett blandfolk av de ursprungliga sinti, som kom år 1500, uppblandat med svenskar, eller i vardagligttal "tattare", så finns det några vanliga namn:

Lindberg
Björk
Hellström
Josefsson
Schwartz


Tre stora tattarsläkter i Sverige. Kalle Jularbo och Molle Lindberg kommer från dessa släkter. Gamle Dallas-regissören Gunnar Hellström var också tattare sägs det.

Sedan har vi vlach-zigenarna som kom i slutet på 1800-talet. De beblandar sig inte med tattarna. Jag tror det är 8 familjer. Några är

Taikon
Taikumer
Demitri
Markovich
Caldaras
Palison


Sedan har vi de zigenare som kom på 1990-talet från ex-Jugoslavien och Albanien.

Markovic
Jasharai
Murina
Hadinarai
Bajramovic
men man ska vara medveten om att detta är "vanliga" albanska resp. serbiska och bosniska namn.

Finska zigenare, kaale, har jag ingen pejl på.

Edit:
Tja, jag känner lite tattare, typiskt är väl ofta att de tillhör Y-namnsgänget, med typiska trailertrashnamn modell 50-tal som Tommy, Johnny, Billy, Kenny och tjejer som Kate, Rosy, Annie och andra gamla filmstjärnenamn.
Johnny Lindberg eller Conny Björk ....jojomensan...

Finns en rätt stor tattarsläkt som heter Persson också, i Helsingborg med omnejd.

Just det, Colombo (inte Columbus) är en stor släkt vlach-romer.
Citera
2005-09-16, 07:47
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson

Off topic: Varför i helvete föredrar man att kalla sig "resande"? Är inte zigenare fint nog?

// Roger P.

Nej, det är olika stammar. Resande, eller tattare i dagligt tal, är med största sannolikhet ett blandfolk av gamla sinti-zigenare som kom till Sverige år 1500, och svenskar. De är inte speciellt mörka och de pratar inte romani chib heller, utan ett blandspråk som kallas svensk romani eller tattarmoj. Zigenarna erkänner inte resande som "äkta zigenare". Resande har nästan uteslutande svenska namn - fast det verkar ju en hel del finska zigenare (kaale) också ha..

Det finns andra zigenska blandfolk, som yeniche (Schweitz), travellers (UK), beiash (Rumänien), polari (Skottland), shelta (USA, Irland) etc.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback