Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-06, 10:57
  #1
Medlem
Busfroe1s avatar
Jag har lite funderingar kring hur städer påverkar subkulturer och framförallt dess beteende. Jag är helt nybörjare på ämnet men skriver för tillfället en uppsats om subkulturer och är intresserad av att veta lite mer. Så folk här som känner till bra litteratur eller artiklar eller helt enkelt vill uttrycka sina tankar eller åsikter är varmt välkomna.

Jag är nyfiken på att veta hur städers agerande påverkar beteenden inom vissa subkulturer. Till exempel om låsta städer där många delar inte är öppnade kan påtvinga ett illegalt beteendemönster för utövare inom till exempel graffiti/UE/parkour/takvandring. Då möjlighet och plats inte ges så är min teori att ett visst beteende inom aktiviteten skapas. Till exempel takvandring som tidigare ansågs som olagligt (fortfarande olagligt på många platser) men har nu också blivit en ordnad upplevelse som anordnas av olika företag.

Om den liknelsen drar till exempel UE (Urban exploration) där stora delar av städer, industriområden, tunnelsystem etc är platsen för utövande (något som finns i alla städer). Då kan man undra om staden hade öppnat upp delar så kanske det hade påverkat beteendet bland utövarna? Givetvis inte alla men i det långa loppet?

Många tycker säkert att jag är ute och svamlar, må så vara men jag hoppas att någon på ett ungefär vet vad jag är ute efter. Jag är i researchstadiet fortfarande så tar emot all hjälp!

Mvh,
Busfroe1
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback