Citat:
Ursprungligen postat av
biomatec
Fråga en finsnickare om han vill ha stämjärnen från nuvarande Snapontools Bahco. Nej det är de gamla svenska stämjärnen av fosforfritt stål från EA Berg som är eftertraktade. EA Berg uppgick senare i Bahco.
Bahco uppgick senare i Sandvik som sålde Bahco vidare billigt till Snapontools. Kvinnlig Sandvikchef utan framåttänk kan ha varit en bidragande orsak.
Olika leksaker som du nämnde är nog deras nuvarande inriktning. Köpte en Bahco enhandstving på Jula för 79 spänn, rena kinasmäcket!
Bahco köptes av Snapontools för namnet och att fabriken hamnade i Spanien berodde på glesbyggdsstöd från EU som svenska skattebetalare stod för.
Sågar och bågfilsblad av märket Bahco tillverkas troligen fortfarande av Sandvik.
Glömde föresten tidigare att nämna de gröna skruvmejslarna från Bahco som tillverkades på 60-talet. Oslagbara mejslar och rena kultföremålen bland mekaniker. De mejslarna skrapar man inte rost med!
Det finns bättre stämjärn från japanerna, så om något handlar det om chauvinism. Att Bahco 6000 skulle vara "oslagbara" får du backa upp med något, för min egen erfarenhet är att det inte är sämre kvalitet på stålet i t.ex. Ergo-mejslarna, men det är betydligt bättre grepp och kraftöverföring. Jag köper att folk gillar sina gamla verktyg, men att de skulle vara så fantastiskt mycket bättre att inget annat duger, nej, det köper jag inte.
Att det finns skräp i produktkatalogen förnekar jag inte, men att alla nya verktyg skulle vara sämre än de gamla bara för att de inte längre tillverkas i Sverige är ett påstående som behöver backas upp med något.
Den kvinnliga Sandvikchefen du pratar om, var det VD Clas Åke Hedström, vice VD Leif Sunnermalm eller styrelseordförande Percy Barnevik?