Flashback bygger pepparkakshus!
2017-07-19, 13:35
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavos
Gör ett försök att återuppliva tråden:
Ni som kan: hur bra är verktygen från Lidl?
Är det skit alltihopa eller finns det några som funkar?
Jag hör ofta att det är så när det gäller billiga verktyg, att vissa grejer är helt acceptabla medans andra är värdelösa. Jag har dock inte kunskapen att kunna känna eller se skillnaden på dessa.
Rent generellt köp verktyg i en prisklass som motsvarar ditt behov, ska du borra nåt hål var tredje år då duger en borrmaskin för 150kr men ska du borra 3000 hål varje dag då behöver du en bättre maskin.
Citera
2017-07-19, 21:20
Medlem
Gäller det handverktyg och inte batterigrejor så lönar det sig att titta på loppmarknader efter skiftnycklar, rörtänger, tänger, hylsor, lednycklar och ringnycklar från Bahco Made in Sweden.
Gedore var också ett bra märke för nycklar och polygriper. Tänger och stämjärn från EA Berg eller Lindström är också topprodukter. Gamla hyvlar från Stanley likaså. Anchor och Esteel är eskilstunakopior av Stanley och lika bra.
Nya verktyg av märket Bahco är bara skit. Tillverkade i Spanien. Bachco gick samma öde till mötes som Carlsonhögtalaren och gislaveddäcken.

En vinkelslip kan man köpa på Jula eller Classe och behöver man ta upp några hål i en betongvägg så duger en billig nätdriven borrhammare.
Citera
2017-07-19, 23:23
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Gäller det handverktyg och inte batterigrejor så lönar det sig att titta på loppmarknader efter skiftnycklar, rörtänger, tänger, hylsor, lednycklar och ringnycklar från Bahco Made in Sweden.
Gedore var också ett bra märke för nycklar och polygriper. Tänger och stämjärn från EA Berg eller Lindström är också topprodukter. Gamla hyvlar från Stanley likaså. Anchor och Esteel är eskilstunakopior av Stanley och lika bra.
Nya verktyg av märket Bahco är bara skit. Tillverkade i Spanien. Bachco gick samma öde till mötes som Carlsonhögtalaren och gislaveddäcken.

En vinkelslip kan man köpa på Jula eller Classe och behöver man ta upp några hål i en betongvägg så duger en billig nätdriven borrhammare.
Fantastiskt nog finns en lista på var respektive produktkategori från Bacho tillverkas på https://sv.wikipedia.org/wiki/Bahco

Där står att deras skiftnycklar görs i Spanien men hylsor, spärrskaft och sånt görs i Taiwan. De enda Bacho-grejer som fortfarande görs i Sverige är enligt listan handsågar, bågfilar, sågblad och sicklingsverktyg (en sorts skrapa).

Jag har i alla fall en Sandvik-Bacho hylsnyckelsats som jag köpte kanske 2002 eller så och den är djävligt bra, inget som har pajat, tunna fina hylsor och spärrskaft som snurrar lätt i backriktningen. Enda anmärkningen är att märkningen på hylsorna, siffrorna som talar om dess storlek är lite svår att läsa.
Citera
2017-07-20, 17:29
Medlem
OldFashioneds avatar
Jag kan inte påstå att jag tycker att det är speciellt dålig kvalitet på nya Bahco-grejer, det har väl snarare blivit en grej att tycka att allt som inte tillverkat i Sverige är skit. I valet mellan en skiftnyckel anno 2005 och en från nya uppsättningen så vet jag att jag inte väljer den gamla. De nya skiftnycklarna är fantastiskt jäkla bra, för att vara skiftnycklar.

Wera använder jag allt mer nuförtiden. Tycker att Bahcos elmejslar är bekvämare, men Weras spärrskaftsnycklar (Joker) gör mig pirrig i magen. Samma sak med de justerbara Zyklop-spärrskaften. Lite smartare, helt enkelt. Även om de är tillverkade i Tjeckien.
Senast redigerad av OldFashioned 2017-07-20 kl. 17:31.
Citera
2017-07-21, 07:24
Medlem
Fråga en finsnickare om han vill ha stämjärnen från nuvarande Snapontools Bahco. Nej det är de gamla svenska stämjärnen av fosforfritt stål från EA Berg som är eftertraktade. EA Berg uppgick senare i Bahco.
Bahco uppgick senare i Sandvik som sålde Bahco vidare billigt till Snapontools. Kvinnlig Sandvikchef utan framåttänk kan ha varit en bidragande orsak.
Olika leksaker som du nämnde är nog deras nuvarande inriktning. Köpte en Bahco enhandstving på Jula för 79 spänn, rena kinasmäcket!
Bahco köptes av Snapontools för namnet och att fabriken hamnade i Spanien berodde på glesbyggdsstöd från EU som svenska skattebetalare stod för.
Sågar och bågfilsblad av märket Bahco tillverkas troligen fortfarande av Sandvik.

Glömde föresten tidigare att nämna de gröna skruvmejslarna från Bahco som tillverkades på 60-talet. Oslagbara mejslar och rena kultföremålen bland mekaniker. De mejslarna skrapar man inte rost med!
Citera
2017-07-21, 07:34
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalvardHalvHuve
Bahco skräp? Nu faller min värld samman.

Är chrome-vanadium nån slags markör för kvalitet?

Nej det är en metall legering. Oftast så står det inget angivet hur legeringen är beskaffad (% av Krom och vanadium) vilket gör att en tillverkare kan använda väldigt låga halter eller en kombination som inte är lämplig i verktyg, så texten är värdelös på att beskriva kvaliteten på verktyget.
Citera
2017-07-21, 09:50
Medlem
hesons avatar
Ibland är det bara lyx att ha dyra högkvalitets. Vid andra tillfällen är ett billigt skitverktyg väldigt dåligt.
När en skruv sitter hårt så får man så mycket tråkiga problem om man använder dåliga verktyg.

12kant hylsa/ringnyckel av dålig precision => runddragning
Insexnyckel i allt annat än hårdaste metallen => runddragning (som brukar bli sjukt dryg att lösa)
Blocknyckel i flexande metall => runddragning
Skiftnyckel
Jag köpte billiga kråkfötter för jag tänkte att de skulle vara bättre än blocknyckel på fastrostad mutter på pinnbult, skiten flexar i metallen.
Citera
2017-07-21, 10:44
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Fråga en finsnickare om han vill ha stämjärnen från nuvarande Snapontools Bahco. Nej det är de gamla svenska stämjärnen av fosforfritt stål från EA Berg som är eftertraktade. EA Berg uppgick senare i Bahco.
Bahco uppgick senare i Sandvik som sålde Bahco vidare billigt till Snapontools. Kvinnlig Sandvikchef utan framåttänk kan ha varit en bidragande orsak.
Olika leksaker som du nämnde är nog deras nuvarande inriktning. Köpte en Bahco enhandstving på Jula för 79 spänn, rena kinasmäcket!
Bahco köptes av Snapontools för namnet och att fabriken hamnade i Spanien berodde på glesbyggdsstöd från EU som svenska skattebetalare stod för.
Sågar och bågfilsblad av märket Bahco tillverkas troligen fortfarande av Sandvik.

Glömde föresten tidigare att nämna de gröna skruvmejslarna från Bahco som tillverkades på 60-talet. Oslagbara mejslar och rena kultföremålen bland mekaniker. De mejslarna skrapar man inte rost med!

Det finns bättre stämjärn från japanerna, så om något handlar det om chauvinism. Att Bahco 6000 skulle vara "oslagbara" får du backa upp med något, för min egen erfarenhet är att det inte är sämre kvalitet på stålet i t.ex. Ergo-mejslarna, men det är betydligt bättre grepp och kraftöverföring. Jag köper att folk gillar sina gamla verktyg, men att de skulle vara så fantastiskt mycket bättre att inget annat duger, nej, det köper jag inte.

Att det finns skräp i produktkatalogen förnekar jag inte, men att alla nya verktyg skulle vara sämre än de gamla bara för att de inte längre tillverkas i Sverige är ett påstående som behöver backas upp med något.

Den kvinnliga Sandvikchefen du pratar om, var det VD Clas Åke Hedström, vice VD Leif Sunnermalm eller styrelseordförande Percy Barnevik?
Senast redigerad av OldFashioned 2017-07-21 kl. 10:49.
Citera
2017-07-21, 13:28
Bannlyst
köpte en verktugsats för 1000 kr på biltema för 4 år sedan. Var en stor blå låda med massor av hylsor. Har mekat mycket med min gammla golf 2 och bytt i princip allt jobbigt som brukar sitta så in i hvete på gamla bilar. Framvagnsbalk och avgassystem framförallt. Bultarna till framvagnsbalken fick jag bränna och skära bort med vinkelslip då dom satt för hårt.

Allt har hållit bra. Kan dock tänka mig att håller man på med tyngre grejer som lastbilar osv så vill man nog ha så bra stål/järn som möjligt i hylsorna.
Citera
2017-07-22, 00:03
Medlem
toby79s avatar
Jag såg på EEVblog där han kollade upp en billig multimeter,, 22 dollars eller nåt sånt, men de flesta funktioner översteg t.ex. Fluke. Så visst börjar även lågprisverktygen komma i fas med verkligheten.. Jag har även sett jämförelser med Snap-on och billigare märken av skruvdragare,, tror det var Ave på Youtube, men det kan ha varit nån annan. Prestandan var iaf av slaget att det känns bra korkat att köpa in om det inte finns riktiga avdra att göra rent skattemässigt på inköpet.

I övrigt har jag klarat mig bra med billiga skitverktyg. Går någon skruvmejsel sönder så går det att köra ett nytt set. Mitt stora problem är att verktyg försvinner fan i mig spårlöst.
Citera
2017-09-24, 23:54
Medlem
Vet inte om detta ska ligga här, flytta gärna...
Festool och Protool är ju samma sak, finns det fler märken som är samma men heter olika beroende på land, det kan handla om alla varumärken...
även Flex har vissa verktyg som är identiska med Porter Cable, typ Porter Cable7800 vs flex wse500
Senast redigerad av haroun 2017-09-24 kl. 23:59.
Citera
2017-09-25, 01:10
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavos
Gör ett försök att återuppliva tråden:
Ni som kan: hur bra är verktygen från Lidl?
Är det skit alltihopa eller finns det några som funkar?
Jag hör ofta att det är så när det gäller billiga verktyg, att vissa grejer är helt acceptabla medans andra är värdelösa. Jag har dock inte kunskapen att kunna känna eller se skillnaden på dessa.
Det har gått nästan 3 år sedan mitt svar om Lidl och jag måste säga att jag har kvar alla verktyg från den tiden och de jag köpt efteråt har inte vållat några problem hos mig.

Ett exempel på lyckat köp var en avbitartång av tyskt fabrikat som jag inte hade så stort förtroende för, men den kostade ca 30 spänn och jag behövde kapa något där och då.

Det intressanta var att det fanns en adress ingjuten i handtaget och en googling sa att det var porten bredvid Knipex. Hur detta har ett sammanhang på produkten vet jag inte, men den var riktigt vass och håller sig vass även vid misshandel av verktyget.

Nackdelen med Lidl är att man inte bara kan räkna med att det ska finnas verktyg till salu när man är där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in