Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-11-05, 22:40
  #1
Medlem
HalvardHalvHuves avatar
Kära bullen.

På sistone har jag gjort bekantskap med billiga verktyg från jula, clasolsson, biltema etc, och för mig som hobbymekare (mest av cykel) så måste jag säga att min faders råd om bra (=dyra) verktyg inte verkar stå sig.

Min fråga är - har det hänt nåt på marknaden för billigare handverktyg? Jag minns skräpverktyg från min barndom, men de här, de verkar helt okej.

Är det ens lönt att köpa bahco och sånt numera?
Citera
2014-11-06, 00:56
  #2
Medlem
BNCs avatar
Beror helt på.

I princip alla verktyg på Biltema med 10 års garanti är helt okej kvalité, duger gott för de flesta hemmafixare. CO har ju också en del med 10 års garanti, skulle väl gissa att samma sak gäller där även om jag inte själv har någon erfarenhet av dem.

Men, det är inte allt som är så bra som "riktiga" kvalitetsverktyg. Tänger är väl det jag oftast ser skillnad på, tex. spetstänger där spetsen inte tål mycket kraft utan att man blir stående med en tång som inte sluter riktigt ute i spetsen, eller att de väldigt lätt sliter bort "tänderna" så att den inte längre greppar något osv.

Likaså varaktigheten. Tex. biltemas fasta nycklar kan börja rosta om de bor i en lite för taskig miljö. Medan jag hittat gamla Bahco-nycklar som legat ute i gräset i ett par år utan en rostfläck, bara att torka av och lägga i verktygslådan.

Och den stora skillnaden är ofta vad som händer i längden. Du skriver att du "på sistone" gjort bekantskap med de billiga verktygen, risk finns att de inte kommer vara lika roliga om ett antal år. Medan riktigt bra verktyg kommer dina barnbarn kunna ärva en gång, om du sköter dem vettigt.

Sammanfattningsvis, min uppfattning är att var och en får göra sin uppfattning om vad som duger för ens personliga behov.
Själv köper jag en hel del grejer på Biltema, tex. verktyg som sällan används, enklare verktyg som blocknycklar och liknande, och många specialverktyg som annars är riktigt dyra, där man kan köpa ett helt gäng på Biltema innan man är uppe i samma peng.

Men det är mycket jag inte köper billigt, såsom tänger (vill inte att de ska kärva, krokna, vara obekväma etc.), skruvmejslar (billigare är oftast inte så sköna och sliter ut spetsen fortare) mm.

Även elverktyg är något jag i allra största utsträckning håller mig ifrån det billigaste. De billiga fungerar ofta förvånansvärt länge, men med dåliga sladdar som spricker, alla olika inställningar på verktyget glappar, ingenting är stabilt (tex. det är rätt irriterande med en kap&gersåg där det räcker att man drar lite snett för att snittet inte ska bli vinkelrätt) osv.


Sen så kan man vända lite på steken också, Bahco är inte alls bara kvalité längre. De har mycket kvalitetsprodukter kvar, men också mycket skräp. Du kan inte vara säker idag på att det är kvalité för att det är Bahco. Samma gäller en del andra gamla kvalitetsmärken.
Citera
2014-11-06, 05:53
  #3
Medlem
HalvardHalvHuves avatar
Bahco skräp? Nu faller min värld samman.


Är chrome-vanadium nån slags markör för kvalitet?
Citera
2014-11-06, 06:22
  #4
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalvardHalvHuve
Bahco skräp? Nu faller min värld samman.
Många märken som förr stod för kvalité har blivit mycket sämre på senare år, till viss del för att så få är beredda att betala för kvalité.
Citat:
Är chrome-vanadium nån slags markör för kvalitet?
Det betyder att stålet är legerat med en mängd olika ämnen för att bli hårdare och mer tåligt.

Citat:
Ursprungligen postat av HalvardHalvHuve
Min fråga är - har det hänt nåt på marknaden för billigare handverktyg? Jag minns skräpverktyg från min barndom, men de här, de verkar helt okej.
Vad jag märkt känns det som kvalitén i lågprissegemntet har förbättrats sen 30år, grövre material och inte lika rostbenäget.

Citat:
Är det ens lönt att köpa bahco och sånt numera?
Om du ska arbeta som bilmek kan det i längden löna sig att satsa på lite bättre grejer men om du ska skruva med hojen några gånger om året så duger biltemaverktygen långt, lite underhåll och torr förvaring är ett plus.
Citera
2014-11-06, 10:08
  #5
Medlem
INTPs avatar
Det finns helt klart billiga grejer med acceptabel kvalité för hemmafixaren, så man kan utan tvekan skaffa sig en rejäl verktygsuppsättning för en måttlig summa pengar idag. Man klarar sig långt med såna grejer, och om/när man upptäcker att en eller annan pryl inte håller måttet, t.ex. något verktyg man använder ofta och belastar hårt, så är det ofta enkelt och inte allt för blodigt dyrt att ersätta just det med något motsvarande av bättre kvalité.
Citera
2014-11-07, 02:07
  #6
Medlem
HalvardHalvHuves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Det finns helt klart billiga grejer med acceptabel kvalité för hemmafixaren, så man kan utan tvekan skaffa sig en rejäl verktygsuppsättning för en måttlig summa pengar idag. Man klarar sig långt med såna grejer, och om/när man upptäcker att en eller annan pryl inte håller måttet, t.ex. något verktyg man använder ofta och belastar hårt, så är det ofta enkelt och inte allt för blodigt dyrt att ersätta just det med något motsvarande av bättre kvalité.

Det låter bra för framtiden. Försöker bygga upp nåt vettigt här hemma.

Då kör jag på den principen, rimligt billigt asiatiskt, byter ut det som går sönder med tiden. Klarar mig ekonomiskt.

Det är lättare att vara logisk med verktygen nuförtiden än på farsans tid!
Citera
2014-11-08, 10:52
  #7
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalvardHalvHuve
Bahco skräp? Nu faller min värld samman.


Är chrome-vanadium nån slags markör för kvalitet?
Det är engelska för kromvanadinstål, alltså stål (i huvudsak järn) med tillsats av grundämnena krom och vanadin. Tillsatserna gör att det funkar bättre att härda stålet och förhindrar rost. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Chromium-vanadium_steel

Nästan alla handverktyg såsom nycklar, mejslar o dyl är gjort av det sedan decennier tillbaka.
Citera
2014-11-09, 06:53
  #8
Medlem
volvoforlife1337s avatar
Finns vissa saker som jag kör me ifrån biltema, deras bits set då det är helt ok, skruvmejslar osv, Köper dock dyrare bacho polygriper osv, dyrare skruvdragare för att jag vill att det ska hålla. Har kört med biltemas mutterknack med, men den inte alls lika bra som dyrare märken.
Citera
2014-11-22, 01:28
  #9
Medlem
toby79s avatar
Hur kan jag ha missat den här tråden?

Jag har nog bara två typer av handverktyg som skulle klassas som kvalitet bland finsmakarna, men jag har inte märkt någon skillnad alls som motiverar prisskillnaden mellan tex CO, Jula eller Biltema.
Köper man dessutom verktyg med generösa garantier så spelar det ingen som helst roll heller. Lämna tillbaka den trasiga och få en ny i retur. Tror det mer är både diagnostiserade och ej diagnostiserade bokstavskombinationer hos användarna, eller gammal vana som ligger bakom viljan att propsa på vissa verktyg, då alla tillverkare har sina fanatiker där ute.

Själv har jag aldrig lyckats förstöra några verktyg som jag köpt själv. Däremot hade jag en blocknyckelsats som inte stämmer överens med vad dom ska ta. Gapet hade utvidgats på några av dem. Den satsen fick jag å andra sidan i gåva efter en prao i högstadiet så det är väl inget jag gråter över. Gav bort dom till folk som inte använder dom till mer än att skruva ihop sängar och andra möbler.

Hemma köper jag oftast verktyg på ovan nämnda ställen, just för att priset och varan motsvarar mina förväntningar.

Tittar man på t.ex. spärrskaft så är det mer utformningen som är intressant. Som att spärren inte kan ta i omkringliggande gods så att man helt plötsligt börjar dra åt något man lossar. Eller att verktyget inte ligger bra i handen eller att det är för långa steg mellan låsningarna. Å andra sidan kan stora steg vara fördel ibland så mottot är att ha en av varje så har man lite att välja mellan.

Kalla mig knasig, men verktyg kan man aldrig ha för många av, oavsett om det är multimetrar eller olika handverktyg. Att ha en bra flotta med olika, men ändå liknande verktyg är så mycket fördelaktigare än att stå och slita med sin enda dyrköpta sats standardverktyg.

Intressant i sammanhanget är att jag hittat mycket helt klart godkända verktyg på både Lidl och Netto. Där får man dom nästan gratis många gånger. Så burarna i mitten med gamla återköpta underkläder, annat skit och krafs kan vara värda ett besök då och då, för ibland ligger verktygen där.
__________________
Senast redigerad av toby79 2014-11-22 kl. 01:32.
Citera
2014-11-22, 15:05
  #10
Medlem
Avva66s avatar
Lägre kvalitè brukar innefatta klumpigare verktyg,
tjocka hylsor och ringnycklar bla. Värdelösa bits som man drar rund med en gång.
Bra stål är dyrare att smida och tillverka, så där sitter mycket av priset.

Men Biltema har hyfsat bra verktyg med, om man sållar, och det var mycket värre förr
än det är idag.
Citera
2014-11-22, 17:26
  #11
Medlem
toby79s avatar
Det finns förhållandevis lite information om bra verktyg, men jag hittade ett test när jag sökte lite snabbt.
http://www.expressen.se/motor/meka-s...erktygssatser/

Om någon hittar fler test, typ från Råd och rön eller nåt så vore det kul att se.
Citera
2017-07-19, 11:39
  #12
Medlem
Gustavoss avatar
Gör ett försök att återuppliva tråden:
Ni som kan: hur bra är verktygen från Lidl?
Är det skit alltihopa eller finns det några som funkar?
Jag hör ofta att det är så när det gäller billiga verktyg, att vissa grejer är helt acceptabla medans andra är värdelösa. Jag har dock inte kunskapen att kunna känna eller se skillnaden på dessa.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback