2014-11-05, 14:31
Medlem
Hej,
Jag är gift med en Amerikan som numera har delat medborgarskap (Amerikansk/svensk). Han har pengar (c:a 500.000:-) på en amerikansk bank som vi har ett mastercard kopplat till, men pga diverse omständigheter som detta medför så skulle vi vilja få över pengarna till ett svenskt bankkonto. Vi funderade på att 1 ggr per dygn börja ta ut maxgränsen och hålla på så ett tag och sedan sätta in pengarna på bankkontor i Sverige, problemet är att det genast då blir massa annat trassel med att de vill snoka vart pengarna kommer ifrån osv. I USA är maxbeloppet vid insättning $10.000, i Sverige är det 10.000 Kr, go figure... Hur som helst, vad bör jag göra? Gör vi en s.k. wire transfer från det amerikanska kontot till Sverige, vad kommer hända? Räcker det med att vi berättar sanningen, eller kommer de kräva någon form av papper? Pengarna i fråga är helt lagligt ihoptjänade under de sista åren han bodde i USA (flyttade till Sverige 2003), dock är det ju ingenting han direkt kan skaffa "bevis" för (pengarna kommer från allt möjligt som ihopsparande från lön, försäljningar på eBay, osv osv). Sedan undrar jag ifall banken meddelar Skatteverket om pengarna vid en sådan stor överförning. Inte för att pengarna ska beskattas, men vill ändå undvika att alla dessa myndigheter börjar snoka i vår ekonomi.

Vore tacksam för tips från personer som har insikt i hur bankerna ställer sig till situationer som den jag beskrev. Nog måste det väl vara många som flyttat till Sverige och har en del pengar med sig från hemlandet?
Citera
2014-11-05, 14:46
Medlem
Be om papperna och fyll i dom bara.

Är pengarna lagliga så kan han ju bara visa sin bankhistorik som tydligt visar att han har sparat ihop pengarna samt ta med historiken från försäljningarna från Ebay.

Tror inte dom reagerar på en så pass "liten" summa om det inte sker en gång i månaden (aka drugdealer business).
Citera
2014-11-05, 15:03
Medlem
HerroFruBolls avatar
Om du tar ut cash i Sverige m Mastercard, vem menar du skulle börja ställa frågor?
Citera
2014-11-05, 16:42
Medlem
Om pengarna finns på kontot och ifl du kan ta ut pengarna med kortet så ser jag inte problemet. Så länge pengarna finns på kontot anses dem som i princip vita, annan femma ifl du ska sätta in pengar. Se bara till att få bra valuta för pengarna.
Citera
2014-11-05, 16:53
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krs000a
Hej,
Jag är gift med en Amerikan som numera har delat medborgarskap (Amerikansk/svensk). Han har pengar (c:a 500.000:-) på en amerikansk bank som vi har ett mastercard kopplat till, men pga diverse omständigheter som detta medför så skulle vi vilja få över pengarna till ett svenskt bankkonto. Vi funderade på att 1 ggr per dygn börja ta ut maxgränsen och hålla på så ett tag och sedan sätta in pengarna på bankkontor i Sverige, problemet är att det genast då blir massa annat trassel med att de vill snoka vart pengarna kommer ifrån osv. I USA är maxbeloppet vid insättning $10.000, i Sverige är det 10.000 Kr, go figure... Hur som helst, vad bör jag göra? Gör vi en s.k. wire transfer från det amerikanska kontot till Sverige, vad kommer hända? Räcker det med att vi berättar sanningen, eller kommer de kräva någon form av papper? Pengarna i fråga är helt lagligt ihoptjänade under de sista åren han bodde i USA (flyttade till Sverige 2003), dock är det ju ingenting han direkt kan skaffa "bevis" för (pengarna kommer från allt möjligt som ihopsparande från lön, försäljningar på eBay, osv osv). Sedan undrar jag ifall banken meddelar Skatteverket om pengarna vid en sådan stor överförning. Inte för att pengarna ska beskattas, men vill ändå undvika att alla dessa myndigheter börjar snoka i vår ekonomi.

Vore tacksam för tips från personer som har insikt i hur bankerna ställer sig till situationer som den jag beskrev. Nog måste det väl vara många som flyttat till Sverige och har en del pengar med sig från hemlandet?

Banken kommer att ringa och fråga var pengarna kommer ifrån. Ni säger som det är att det är sparad lön från din amerikanska man. Banken säger ok. Rapportera till skatteverket gör de vid misstanke om pengatvätt och jag ser inte att de har det här. Ta definitivt inte ut pengarna i bankomater.
Citera
2014-11-05, 20:37
Medlem
Jag har fört över runt 100 000 åt gången vid ett antal tillfällen ifrån Hongkong bank till bank i Sverige, det har aldrig frågats någonting, så en gräns på 10 000 finns inte.
Citera
2014-11-08, 21:51
Medlem
Om man jobbat i sitt hemland och sparat massa pengar från sin lön behöver man väl inte betala skatt för den om pengarna tjänades ihop innan man flyttade till Sverige?
Och hur bevisar vi att pengarna tjänades ihop för så länge sedan? Det var ju över 10 år sedan, jag tvivlar på att vi har kvar några utbetalningsbesked från 2002 och tidigare. Det är ju pengar som sparats undan varje månad från lönen från säkert tidigt 90tal och upp till 2003 innan han flyttade till Sverige.
Citera
2014-11-09, 13:36
Medlem
Boka in ett möte med er svenska bank och fråga vilket sätt som innebär minst krångel.

Jag har svårt att se att detta skulle vara något problem. Det handlar om en engångsöverföring och för en bank är det är inte så mycket pengar egentligen. En tiondels genomsnittlig stockholmsvilla liksom...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in