2014-11-05, 11:23
Medlem
Moffins avatar
Hej

Jag tänkte jag skulle börja äta nyttigare så steg ett blir att börja göra nyttigare matlådor. Känns som att det är korvstroganof och spagetti m köttfärsås som roterar bara..

Äter alldeles för lite fisk, främst för att jag helst gör mat jag kan göra matlådor på. Kan man frysa in laxfiléer man tillrett i ugnen? Andra fiskrätter man kan frysa in? Är inte så förtjust i vit fisk så lax är att föredra.

Bonusfråga: Andra kokta grönsaker än broccoli som klarar frysen bra?
Citera
2014-11-05, 11:47
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Hej

Jag tänkte jag skulle börja äta nyttigare så steg ett blir att börja göra nyttigare matlådor. Känns som att det är korvstroganof och spagetti m köttfärsås som roterar bara..

Äter alldeles för lite fisk, främst för att jag helst gör mat jag kan göra matlådor på. Kan man frysa in laxfiléer man tillrett i ugnen? Andra fiskrätter man kan frysa in? Är inte så förtjust i vit fisk så lax är att föredra.

Bonusfråga: Andra kokta grönsaker än broccoli som klarar frysen bra?

Du kan frysa in i princip alla fisk och grönsaksrätter.

Annars är följande tråd ett hett tips: (FB) Den officiella tråden för "enkla" eller snabba frågor om mat
Citera
2014-11-05, 11:53
Medlem
Sidleys avatar
Du kan ju styckfrysa lax portionsvis. Gör en god sallad som räcker för några dagar. Köp några goda kalla röror som tillbehör, eller en smaksatt creme fraiche? Mums!
Citera
2014-11-05, 15:31
Medlem
ps870s avatar
Gör laxburgare men stek dem inte. Frys in. Sedan är det bara att ta fram och steka.
Citera
2014-11-06, 08:34
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Gör laxburgare men stek dem inte. Frys in. Sedan är det bara att ta fram och steka.

Bra idé för hemmamat som jag ska testa, funkar dock inte till matlåda på jobbet.

Du råkar inte ha nåt smarrigt recept?
Citera
2014-11-07, 01:21
Medlem
anndreeaass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Bra idé för hemmamat som jag ska testa, funkar dock inte till matlåda på jobbet.

Du råkar inte ha nåt smarrigt recept?

Lax i citronsås med potatis är nog det enklaste och bästa du kan göra,

Baka den på 120 grader tills den är medium well sen kyla ner/frysa och ha såsen färdig i kylen i engångsförpackningar.

Inte det nyttigaste alternativet men bättre än en billys o cola.

Min hälsolådor brukar bestå av lax/torsk/sej/skaldjur kokt i säsongensgrönsaker med lite lite grädde,creme fraiche och maizena för o binda såsen. Går dock ej att frysa men den håller 1 vecka i kylen utan problem.

Kött blir något enkelt som bolognese,någon form av kött med grönsaker och sallad
Senast redigerad av anndreeaas 2014-11-07 kl. 01:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in