Cafe Valand på Surbrunnsgatan 48 spelar i en helt egen division.
Detta är ett historiskt monument och har i många år drivits av ett mkt gammalt par. Anledningen till att stället överlevt ekonomisk är en stenrik fastighetsägare som kraftigt subventionerat hyran i ca 30 år.
När rikedom används på det sättet så ställer iallafall jag mig upp och applåderar.
Valand har används i otaliga filminspelningar och liknande. Kgb skall enligt Stellan ha haft detta som mötesplats under kalla kriget.
På sistone har det börja hänga mkt skådisar på Valand. För ett tag sen såg jag Alicia Vikander sitta där ensam och fika. Börje Ahlstedt, Peter Haber och annat löst folk brukar hänga där ofta.
Även lilla Agnes brukar fika mazarin har jag sett. Anders Björk och Lasse Leijonborg brukar jag också se, fast aldrig tillsammans förstås
Stället osar historia.
Nu råkar jag vara granne med detta kulthak men skulle sakna det oerhört om det försvann.
Fikar där minst 3 ggr i veckan och ciabatta och annan smörja kan packet på Södermalm köra med.
Finns inget bättre än att tillbringa en lördagsförmiddag på Valand med lite tidningar, kaffe och ett par ostmackor. Telefonen lämnas givetvis hemma.
Vi i Vasastan stödjer våra lokala handlare och fikar svart kaffe med mazarin.
Pure fucking class my friends