2014-11-04, 22:43
Medlem
Jag har ett centralt diskbråck i ländryggen. jag är 20 år och har haft ständig värk i ländrygg och vänsterben sedan i början av oktober förra året. jag har inte tagits riktigt på allvar av läkare, då dom inte trott att jag haft diskbråck för jag ansågs vara "för ung". men nu är det diagnoserat efter magnetröntgen. jag har tränat sjukgymnastik det jag känner att jag klarar av sedan värken började. det har inte släppt, snarare blivit värre sakta men säkert. ja väntar nu remiss till ortoped, då dom överväger om dom tycker operation är lämplig. jag har hört från andra att operation är sista utvägen. men min fråga är till er som har operarat er; hur har det gått? jag har hört att dett är 50/50 till att det blir bättre. om jag väntar tills det är så illa att jag bara är sängliggande, kanske det är försent då operationen blir mer avanserad? mitt diskbråck gör mig anpassad till vardagslivet och jag kan inte klara av något jobb i nuläget. vill tillägga att jag var serriös elitidrottsman på hög nivå innan skadan brast ut. vad gör jag hjälp!
Citera
2014-11-04, 22:46
Medlem
Gå till Lövgrens kiropraktik, Östermalm, funkar inte det = Operation.
Citera
2014-11-04, 22:55
Medlem
Brokenbacks avatar
En operation i ryggen är alltid en operation. Oskuret är alltid bäst brukar man säga. När det gäller diskbråck så är tvåårsprognosen på op kontra ej op likvärdig, dvs man brukar må lika "bra" efter två år vad man än väljer. Sen är ett diskbråck inget man måste behandla, många har diskbråck utan symtom. Ska man operera är det för att ta bort symtomen.

Hur visar sig din smärta? Hugg, ilningar, bensmärtor? Vilken sorts sjukgymnastik har du provat? Till vilken klinik är din remiss skickad?

Jag ska göra min andra steloperation snart. Det är inget jag rekommenderar alls om man inte absolut måste.
Citera
2014-11-04, 23:05
Medlem
jag har ett diskbråck som klämmer på ischiasnerven, så det strålar ut i vänsterben. det värsta är när jag suttit en stund, och bilkörning är jobbigt med kopplingen. sedan får jag en ilande känsla ibland när jag går, även ligger ibland. min rehab är mycket ländrygg och bålträning, men enbart liggandes. jag gör rygglyft med lätt vikt, även ländryggsövningar med medecinboll. även mycket mage och bål. sedan har jag börjat simma och kör på crosstrainern på gymmet. lyfter även lite skrot men med höga repetitioner och övningar som är lämpliga och inte gör ont. det är närhälsan som har skickat remiss till ortoped
Citera
2014-11-04, 23:08
Medlem
kungälvs sjukhus är remissen skickad till
Citera
2014-11-04, 23:10
Medlem
Brokenbacks avatar
Du borde innan du går till ortoped, gå till en sjukgymnast som kan McKenzimetoden. Det kan hjälpa dig. Simma är fel belastning för din rygg, om du inte simmar på rygg. Jag tycker faktiskt det låter som du tränar helt fel för ett diskbråck.

Det är ryggkirurger som hjälper dig med din rygg, inte en ortoped. Så vida det inte är en medicinsk ortoped. Där av min fråga var remissen är skickad.
Citera
2014-11-04, 23:15
Medlem
Brokenbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berntander
kungälvs sjukhus är remissen skickad till

Välj att komma någon annanstans om du vill operera dig. Kungälv gör inte så många diskbråckoperationer, en i september om jag hittat rätt statistik. Jag rekommenderar dig att be om remiss till Spine center i Göteborg.
Citera
2014-11-04, 23:21
Medlem
okej tack för hjälpen, jag bör nog uppdatera min rehab, och om det inte blir bättre och operation lämpas så kollar jag på spine center. allt antäcknas tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in