• 1
  • 2
2014-11-04, 21:24
Medlem
Enydrions avatar
Tog bort viruset med malwarebytes antimalwareprogram. efter detta blev det vid uppstart två olika meddelanderutor varav jag lyckades få bort den ena med ccleaner (den hittade drygt 1000 problem som togs bort)

rutan som försvann löd:

Det uppstod ett problem med starten av C:\PROGRA~3\ 3D98EE6.cpp
Det går inte att hitta den angivna modulen

Den som fortfarande är kvar:

Det uppstod ett problem med starten av 3d98ee6.cpp
Det går inte att hitta den angivna modulen.

Har kört sfc scannow

Har också kryssat bort nåt i autostart som hette nåt med detta 3d98ee6.... körde nåt kommando i run fönstret så jag kunde kolla autostart..

Har win 7

Om någon har nåt tips hur bli av med rutan?
Citera
2014-11-04, 22:04
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Tog bort viruset med malwarebytes antimalwareprogram. efter detta blev det vid uppstart två olika meddelanderutor varav jag lyckades få bort den ena med ccleaner (den hittade drygt 1000 problem som togs bort)

rutan som försvann löd:

Det uppstod ett problem med starten av C:\PROGRA~3\ 3D98EE6.cpp
Det går inte att hitta den angivna modulen

Den som fortfarande är kvar:

Det uppstod ett problem med starten av 3d98ee6.cpp
Det går inte att hitta den angivna modulen.

Har kört sfc scannow

Har också kryssat bort nåt i autostart som hette nåt med detta 3d98ee6.... körde nåt kommando i run fönstret så jag kunde kolla autostart..

Har win 7

Om någon har nåt tips hur bli av med rutan?

Jag tycker det låter som att för mycket togs bort och att du har fått problem med ett legitimt program som säger att något är fel . Har du en återställnings punkt till innan viruset så skulle ju det lösa allt .

Testa att starta/använda alla program för att se om de är ok .

Posten i autostart - vet du om den fanns där innan viruset eller vart du uppmärksam på den i och med detta ?
Citera
2014-11-04, 22:11
Medlem
Enydrions avatar
Har inte kollat i autostart tidigare.

Har inte koll på återställningspunkter.

Brukar bara förpassa datorn i vila, så kan gå veckor mellan riktiga omstarter...

Körde Windows update efteråt också...

Datorn är uppgraderad från xp till Vista till Windows 7, så är hundratals program installerade, borde blåsa rent den, men har inte tid. Tyvärr funkar inte viloläget nu, och den tar en evighet att boota, är en gammal Intel quadcore...

Måste väl vara nåt i autostart, då rutan kommer upp innan jag gjort något. Kan man kryssa bort allt i autostart och testa? Hur fick man fram autostart? (har glömt )
Senast redigerad av Enydrion 2014-11-04 kl. 22:29.
Citera
2014-11-04, 22:32
Medlem
sommarlovs avatar
Återinstallera saker som C++ runtime eller vad det heter.
Eventuellt också något gammal spel som kräver vbrun.dll...
Citera
2014-11-04, 22:41
Medlem
Enydrions avatar
Ok ska kolla...
Citera
2014-11-05, 00:00
Medlem
Enydrions avatar
Den jag bockade av i autostart ser ut såhär...

startobjekt: program
tillverkare: okänt
kommando: C:\Windows\system32\rundll32.exe C:\PROGRA~3\3DF98EE6.cpp,zSS1
Plats xxxxx\Programs\Startup
Citera
2014-11-05, 07:54
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Det kan vara så att ditt antivirusprogram har tagit bort filen som står i meddelandet men att referensen till filen fortfarande finns kvar i listan över de program som ska startas automatiskt när datorn startas.
Citera
2014-11-05, 09:44
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Har inte kollat i autostart tidigare.

Har inte koll på återställningspunkter.

Brukar bara förpassa datorn i vila, så kan gå veckor mellan riktiga omstarter...

Körde Windows update efteråt också...

Datorn är uppgraderad från xp till Vista till Windows 7, så är hundratals program installerade, borde blåsa rent den, men har inte tid. Tyvärr funkar inte viloläget nu, och den tar en evighet att boota, är en gammal Intel quadcore...

Måste väl vara nåt i autostart, då rutan kommer upp innan jag gjort något. Kan man kryssa bort allt i autostart och testa? Hur fick man fram autostart? (har glömt )

Har du uppdaterat regelbundet så har du en återställnings punkt !...använd en - kontrollpanelen - och lös hela situationen .

Det är nog ett program som skapar rutan för att säga att något är fel så att då "klicka" bort den på något vis kommer inte att lösa situationen .
Citera
2014-11-05, 11:01
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Har du uppdaterat regelbundet så har du en återställnings punkt !...använd en - kontrollpanelen - och lös hela situationen .

Det är nog ett program som skapar rutan för att säga att något är fel så att då "klicka" bort den på något vis kommer inte att lösa situationen .

om man kör msconfig får man upp en ruta, om man väljer autostart så får man upp en lista där man längst ner kan läsa vad jag skrev ovan...

där kan man bocka för eller av jag har alltså bockat av den raden, men den tycks ju försöka starta nåt ändå, ska kolla mer om jag har nån återställningspunkt...

kollat nu, : Inga återställningspunkter har skapats på datorns systemenhet.... så det är nog kört

skapar en nu ifall jag lyckas få till nåt ännu värre fel
Senast redigerad av Enydrion 2014-11-05 kl. 11:05.
Citera
2014-11-05, 13:58
Medlem
1FFs avatar
Citat:
om man kör msconfig får man upp en ruta, om man väljer autostart så får man upp en lista där man längst ner kan läsa vad jag skrev ovan...

där kan man bocka för eller av jag har alltså bockat av den raden, men den tycks ju försöka starta nåt ändå, ska kolla mer om jag har nån återställningspunkt...

kollat nu, : Inga återställningspunkter har skapats på datorns systemenhet.... så det är nog kört

skapar en nu ifall jag lyckas få till nåt ännu värre fel

Du bör kunna få reda på vilket program det är som den posten det handlar om tillhör med detta - http://technet.microsoft.com/en-us/s...rnals/bb896653 . Sen kan du alltså reparera eller avinstallera .
Citera
2014-11-05, 15:10
Medlem
Enydrions avatar
Ok får kolla i kväll, ska även se om jag kan hitta hur man tar bort interpol viruset manuellt, om det ger någon ledtråd.-såg ett sätt när jag letade hur man kunde ta bort det.
Senast redigerad av Enydrion 2014-11-05 kl. 15:13.
Citera
2014-11-05, 15:26
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ok får kolla i kväll, ska även se om jag kan hitta hur man tar bort interpol viruset manuellt, om det ger någon ledtråd.-såg ett sätt när jag letade hur man kunde ta bort det.

Var inte det viruset borttaget ?

Interpol viruset kommer i olika skepnader och vilken som går att ta bort hur vet man inte förrän efteråt men förutom Mbam så brukar Hitman Pro . kickstart http://www.surfright.nl/en/kickstart vara effektivt .

Jag sätter mina pengar på att rutan har med ett skadat program att göra och inte viruset !
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in