2014-11-04, 17:32
Medlem
Hej alla,

Jag är en brittisk medborgare som har bott i Sverige i 7 år och som bosatt i Sverige på den tiden betalade skatt där.

År 2014 januari jag registrerade mig ur Sverige, och är nu bosatt i Malta. Jag har inga tillgångar i Sverige, eller familj, bankkonton eller några personliga band.

2014 mars medan jag bodde i Malta, sålde jag min lägenhet i Sverige för 400.000 euro och gjorde en vinst på cirka 100.000 euro. Så, CGT på 22% eller så (22.000 euro), kommer att ha uppstått i 2015 självdeklaration.

Jag vet att jag har möjlighet att skjuta upp betalning av CGT (22%), eftersom jag köper en annan fastighet inom EU på lika större pris än den jag sålde i Sverige, men det kommer att kosta 1,67% per år som en skatt för förmånen att ha detta "lån" från Skatteverket.

Jag vill nu köpa en fastighet på Malta för 400.000 euro. Det känns hårt att nu, Malta vill ha en stämpelskatt på 5% av köpeskillingen, så totalt 20.000 euro. Medan samtidigt, jag har Sverige kräver 22.000 euro från mig.

Så mina frågor är:

1) Finns det inte någon EU-beslut, så att jag inte beskattas två gånger här i Sverige och Malta? Det verkar galet att jag blir dubbelt beskattad bara för flyttning inom EU.

2) Vad händer om jag väljer att helt enkelt inte fylla i min deklaration till Skatteverket för 2015 och ignorera korrespondens från dem?

3) Hur länge kommer de att jaga mig för, kommer de att sluta efter en viss tid.

4) Under den tiden kommer skatten ökat från 22000 euro. Kan jag resa in i Sverige igen om jag väljer att gå denna väg?

Best regards,

Craig Rogerson Jr.
Senast redigerad av MrMash 2014-11-04 kl. 17:36.
Citera
2014-11-04, 18:26
Medlem
sebnies avatar
Du räknas som svensk medborgare i 10 år efter att du avregistrerats från Sverige. Har du dubbelt medborgarskap så skall du betala dubbel skatt på vinst och inkomster, så enkelt är det, om skattskyldigheten baserar sig på medborgarskap, vilket den gör i de flesta länder.

En annan sak som talar för din nackdel är att du betalar skatt för försäljning av bostad i Sverige, medans du i malta verkar betala skatt för köp av bostad (kanske både och). Det är också 2 helt olika skatter, därmed åker du på båda ändå.

Bara att bita ihop och acceptera.

Enda gången du kan slippa undan svensk skatt är om Sverige har ett skatterättsligt samarbete med ett visst annat land, så att det registreras att du betalt skatt i det andra landet. Tror det bara är Norge, Sverige, Finland, Danmark och Island som deltar i ett sådant skatterättsligt samarbete.

Ang dina övriga frågor: Nej inte säkert att de jagar dig. Men preskriptionen på skatteskulder är rejält lång, och skatteskulderna kommer bara att öka med både ränta och avgifter sålände de lever.

Mao skiter du i deklarationen eller skiter i att betala så kommer de lägga på skattetillägg och sedan kommer det bli avgifter och ränta på det också, som du kommer bli tvingad att betala om du reser in i sverige.

Du gör bäst i att både betala svensk och maltisk skatt på allt.
Senast redigerad av sebnie 2014-11-04 kl. 18:38.
Citera
2014-11-05, 19:04
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Du räknas som svensk medborgare i 10 år efter att du avregistrerats från Sverige. Har du dubbelt medborgarskap så skall du betala dubbel skatt på vinst och inkomster, så enkelt är det, om skattskyldigheten baserar sig på medborgarskap, vilket den gör i de flesta länder.

En annan sak som talar för din nackdel är att du betalar skatt för försäljning av bostad i Sverige, medans du i malta verkar betala skatt för köp av bostad (kanske både och). Det är också 2 helt olika skatter, därmed åker du på båda ändå.

Enda gången du kan slippa undan svensk skatt är om Sverige har ett skatterättsligt samarbete med ett visst annat land, så att det registreras att du betalt skatt i det andra landet. Tror det bara är Norge, Sverige, Finland, Danmark och Island som deltar i ett sådant skatterättsligt samarbete.

Ang dina övriga frågor: Nej inte säkert att de jagar dig. Men preskriptionen på skatteskulder är rejält lång, och skatteskulderna kommer bara att öka med både ränta och avgifter sålände de lever.

Mao skiter du i deklarationen eller skiter i att betala så kommer de lägga på skattetillägg och sedan kommer det bli avgifter och ränta på det också, som du kommer bli tvingad att betala om du reser in i sverige.

Detta är fullständigt fel.
"Du räknas som svensk medborgare i 10 år efter att du avregistrerats från Sverige. Har du dubbelt medborgarskap så skall du betala dubbel skatt på vinst och inkomster, så enkelt är det, om skattskyldigheten baserar sig på medborgarskap, vilket den gör i de flesta länder."
Senast redigerad av trottwell 2014-11-05 kl. 19:21.
Citera
2014-11-06, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie

Han har ju aldrig varit svensk medborgare... jag antar att Sebnie menar att du räknas som skatteskyldig i Sverige.
Dock tycker jag att det låter som att snålheten bedrar visheten (skjut upp den Svenska skatten och beta ränta på den, smidigt och bra) och att du tycks röra ihop olika typer av beskattning.

Du skattar inte dubbelt, det rör sig om två helt olika skatter.
Malta har en stämpelskatt för KÖP av fastighet.
Den svenska skatten är ju en skatt på en kapitalvinst du gjort efter di försäljning. Begär att få skjuta upp den skatten och betala €22 000*0.0167=€367 per år istället (förutsatt att du köper den nya fastigheten senast året efter att du sålt lägenheten). Det är en liten summa att betala per år för att slippa skattepåslag och att eventuellt ha Skatteverket/Kronofogden efter dig.

Dubbelbeskattning hade varit om såväl Malta som Sverige krävt en reavinstskatt på vinsten från försäljningen av din bostad.
Senast redigerad av RMgX 2014-11-06 kl. 11:48.
Citera
2014-11-06, 16:16
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RMgX
Han har ju aldrig varit svensk medborgare... jag antar att Sebnie menar att du räknas som skatteskyldig i Sverige.
Dock tycker jag att det låter som att snålheten bedrar visheten (skjut upp den Svenska skatten och beta ränta på den, smidigt och bra) och att du tycks röra ihop olika typer av beskattning.

Du skattar inte dubbelt, det rör sig om två helt olika skatter.
Malta har en stämpelskatt för KÖP av fastighet.
Den svenska skatten är ju en skatt på en kapitalvinst du gjort efter di försäljning. Begär att få skjuta upp den skatten och betala €22 000*0.0167=€367 per år istället (förutsatt att du köper den nya fastigheten senast året efter att du sålt lägenheten). Det är en liten summa att betala per år för att slippa skattepåslag och att eventuellt ha Skatteverket/Kronofogden efter dig.

Dubbelbeskattning hade varit om såväl Malta som Sverige krävt en reavinstskatt på vinsten från försäljningen av din bostad.

"Begär att få skjuta upp den skatten och betala €22 000*0.0167=€367 per år istället"

Nej, det stämmer inte.

Säljaren skall i inkomstslaget kapital ta upp en schablonintäkt på 1.67% av uppskovsbeloppet, i detta fallet är uppskovsbeloppet 100 000 Euro, skatten på schablonintäkten är 30 procent.
Många förväxlar uppskovsbeloppet med skatten på vinsten. I dagligt tal brukar man säga att den årliga skatten för uppskovet är ca 0.5% av uppskovsbeloppet, detta är inte avdragsgillt.

https://www.skatteverket.se/privat/s...e80009532.html

http://www.pwc.se/sv/skatteradgivnin...am-affar.jhtml
Senast redigerad av trottwell 2014-11-06 kl. 16:20.
Citera
2014-11-12, 10:04
Medlem
Tack alla, jag är kanske lite mer förvirrad nu, skulle någon kunna förklara mig lite tydligare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in