2014-11-04, 16:09
Hej!

Behöver tips ang blancolån som svensk medborgare (boendes i utlandet), nolltaxerad sedan 5 år... Äger dock br i swe så jag har en "säkerhet", ränta spelar mindre roll iom att jag får in pengar inom ett par dagar, behöver pengar "nu". Pantbank/vänner/familj/"ryssar" är uteslutet.

Har ringt till mobillan.se bluestep m fl, men dom verkar ha infört hårdare regler på sistone.

Vilka alternativ finns?

Mvh
Citera
2014-11-04, 16:42
Medlem
Aimberts avatar
Varför vill du ta en blancolån och inte ett lån på bostadsrätten? Är den obelånad? Hur mycket vill du låna?

Edit: Ser att du vill ha pengarna direkt. Då hjälper det nog inte att du har säkerhet p.g.a. tiden att administrera lånet och pantsättningen. Du får knappast något blancolån förutom om det möjligen rör en väldigt liten summa.
Citera
2014-11-04, 16:45
Medlem
sebnies avatar
Tror nog det där med att du är boendes i utlandet som blir problem. Det sätter stopp för många säkerhetskontroller och bedrägerikontroller.

Det handlar inte om återbetalningsmöjligheten, även om de vet att det är en säkerhet i att ha bostadsrätten som säkerhet, så måste de försäkra sig om att den är din. Det normala sättet brukar vara att kontrollera fastighetsregistret, och sedan är det oftast ett krav att folkbokföringsadressen måste vara samma som huset du vill belåna. Allt för att inte någon annan ska kunna belåna just ditt hus.

Bluestep ska vem som helst kunna låna till, även med betalningsanmärkningar och nolltaxering. De har 3 lånetyper att välja mellan, du skall i så fall välja den som säger att belåna ditt hus eller bostadsrätt.

Men din utlandsadress kan då ställa till med problem som sagt.
Citera
2014-11-04, 19:11
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie

Men din utlandsadress kan då ställa till med problem som sagt.
Ja det sätter käppar i hjulet, gick för 3 år sen sist jag var i samma situation, men verkar ha blivit hårdare krav i swe på blancolån.. Skulle behöva låna några tusenlappar fram till att en transaktion gått igenom mellan två banker i olika länder, så det är inga stora summor.

Finns det verkligen inget alternativ i sverige? Är det lag på taxerad inkomst numera för blacolån i swe?
Citera
2014-11-04, 21:11
Medlem
sebnies avatar
Ditt problem är inte att du inte har en taxerad inkomst. Ditt problem är att du har en utlandsadress. Det är det enda problemet. Bankerna och låneföretagen typ automatnekar alla ansökningar med utländsk folkbokföringsadress pga den stora risken att de aldrig mer kommer få se röken av pengarna.

Och ändrar du nu lär de se i historiken att du försökt "fuska".

Möjligtvis att du kan låna pengar av ett låneföretag i det land du befinner dig nu.
Citera
2014-11-05, 00:37
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Ditt problem är inte att du inte har en taxerad inkomst. Ditt problem är att du har en utlandsadress. Det är det enda problemet. Bankerna och låneföretagen typ automatnekar alla ansökningar med utländsk folkbokföringsadress pga den stora risken att de aldrig mer kommer få se röken av pengarna.

Och ändrar du nu lär de se i historiken att du försökt "fuska".

Möjligtvis att du kan låna pengar av ett låneföretag i det land du befinner dig nu.
Jag "uppehåller" mig bara utomlands, inom eu, men jag är folkbokförd i Sverige. Hyr bostad i 2a hand i polen, men ej uppehållstillstånd här, kör svenskreggad bil osv och äger br hemma. På pappret är allting svenskt, fast nolltaxerad. Det kan väl knappast låneinstituten "kolla upp" el ta reda på att jag uppehåller mig i polen..? Har bara fått som svar via tel "tyvärr du har ju nolltaxerat i 5 år"
Citera
2014-11-05, 04:55
Medlem
sebnies avatar
Då borde du kunna ansöka om ett bostadslån på bluestep.se

http://www.bluestep.se/Ansok-har.aspx

välj "Lån på befintlig bostad" därefter bostadsrätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in