2014-11-04, 13:53
Medlem
power.rangerss avatar
Vad gör en 90 talist när han/hon är mellan 75-90 år gammal?
Hur tror du att äldrevården kommer att se ut om man jämför med idag?
Tror du att kraven kommer att höjas på älsrevården när den lata och bortskämda 90 talisten blir gammal? Kommer han att sitta och spela på äldreboendet? Kommer han att kräva godare mat än den som finns idag?

Jag är inte ute efter svar om att äldrevården kommer gå åt helvete pga poltiker förstör osv, det är en annan fråga. Jag pratar med om 90 talisternas krav osv.
Citera
2014-11-04, 14:03
Medlem
BonerBatmans avatar
Vad gör en 90-talist när han/hon är mellan 75-90 år gammal?
Sitter och spelar Youth-simulator 2080.

Medicinska och tekniska framsteg kommer nog göra att den är betydligt bättre än idag.

Tror du att kraven kommer att höjas på äldrevården när den lata och bortskämda 90-talisten blir gammal?
Standarden blir högre vilket renderar i att folk har högre förväntningar vilket gör att folk ställar högre krav.

Kommer han att sitta och spela på äldreboendet?
Klart. Se svaret på första frågan.

Kommer han att kräva godare mat än den som finns idag?
Nä. Det kommer nog finnas piller som gör att man slipper käka.
Senast redigerad av BonerBatman 2014-11-04 kl. 14:08.
Citera
2014-11-04, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av power.rangers
Vad gör en 90 talist när han/hon är mellan 75-90 år gammal?
Tror du att kraven kommer att höjas på älsrevården när den lata och bortskämda 90 talisten blir gammal? Kommer han att sitta och spela på äldreboendet? Kommer han att kräva godare mat än den som finns idag?

Jag är inte ute efter svar om att äldrevården kommer gå åt helvete pga poltiker förstör osv, det är en annan fråga. Jag pratar med om 90 talisternas krav osv.

Då det inte finns någon gemensam välfärd vid den tiden, så sitter nog många av dessa pensionärer hos sina barn och blir omhändertagna av dem. Kraven kommer ju inte att kunna bli så stora, döden ses som en befriare...
Citera
2014-11-04, 14:35
Medlem
LegaliseItNows avatar
Sitter med en oculus rift 40 och blir avsugen av en hentaibrud.
Den kommer inte att finnas.
Tror du att kraven kommer att höjas på äldrevården när den lata och bortskämda 90-talisten blir gammal?
Absolut, endast runt 10 000 människor kommer leva då, mestadelens miljadärer i Kina, USA, Ryssland Tyskland.
Ett älderboende som ligger minst 100 meter under marken i en bunker med barn/barnbarn som dem har fött upp inne i bunkern medans alla väntar på att Atomvintern går över.
Mest frystorkad mat som har ett väldigt långt utgångsdatum samt grundvatten som är renat från gifter.
Senast redigerad av LegaliseItNow 2014-11-04 kl. 14:37.
Citera
2014-11-04, 14:45
Medlem
Brokenbacks avatar
Intressant frågeställning. Det är en fråga som lyfts upp oftare i diskussionen kring äldrevården. Jag tror inte vi behöver titta så långt fram till 90-talisterna, det räcker att titta 30-40 år framåt, när 70-talisterna är där, så kommer den se helt annorlunda ut. Vi ser en stor skillnad bara på de sista tio åren på förväntningar och önskemål.

Men låt oss titta 50 år framåt. Eftersom förebyggande åtgärder och akut omhändertagande vid sjukdom minskar effekterna av sjukdom lever vi allt längre, och vi är friskare allt längre. När vi väl blir sjuka så får vi bra sjukvård så vår livskvalité ändå är hög. Vi kommer bo hemma länge och hemsjukvården kommer att utvecklas till små minisjukhus hemma. Eftersom vi är "friskare" i vår sjukdom och åldrande så är vår omsorgsbehov inte lika stort som idag. När vi väl behöver heldygnsvård, vilket är några veckor till månader innan livet är slut, flyttar vi in i möblerade hotellrum med en bra säng, bra dator för kommunikation med personal och närstående och upplevelser såsom ljud, ljud, interaktiva spel etc. Sängen är smart och kan regleras på miljoner sätt och hjälper kroppen förebygga trycksår, kontrakturer och andra riskområden. Dagtid har vi en lika intelligent rullstol som kan informera personal om olika parametrar.

Det är min vision.
Citera
2014-11-04, 15:45
Medlem
De äldre kommer att vara lite som kossor idag.
Citera
2014-11-04, 16:03
Medlem
Didajdidajdas avatar
- Intar de (roligare) statligt subventionerade drogerna
- Tror också på TV-spelande som liknar simulatorer.

- Begränsad till den som jobbat minst ett stort antal år, har en viss pension alt. mycket pengar.

Jag tror den kommer vara helt privat och beroende av din ekonomi. Standarden kommer vara betydligt högre.

- Yes.

- Den kommer vara bra för den som har råd
Citera
2014-11-04, 16:18
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Vad gör en 90(-)talist när han/hon är mellan 75-90 år gammal?

Om vb blir så gammal så lär vb bo hemma i de flesta fall. 90-talisten kommer att ha det som krav om inte annat.

Citat:

Den kommer att vara ännu mer av förvaring än vad den är idag. Ingen kommer att kunna välja någonting, vilket strider mot 90-talisternas krav då de vill välja själva.

Citat:
Tror du att kraven kommer att höjas på äl[s](d)revården när den lata och bortskämda 90(-)talisten blir gammal?

De kommer att vara oförändrade, men 90-talisten kommer ändå att bli besviken. De som gör hembesök kommer att vistas hos 90-talisten kortare tid än vad denne önskar.

Citat:

Nej, en massa äldreboenden kommer inte att finnas kvar. Några få bara - och för dem som kan betala för sig. Detta påverkar inte 90-talisten nämnvärt, då 90-talisten helst önskar vistas hemma.

Citat:

Han får laga den själv. Ingen annan hinner med det ändå.

Citat:
Jag är inte ute efter svar om att äldrevården kommer gå åt helvete pga (att)poli(t)iker förstör osv, det är en annan fråga. Jag pratar med om 90(-)talisternas krav osv.

Oki doki.
Citera
2014-11-04, 20:38
Medlem
Bertil85s avatar
Alla kommer vara uppassade av robotar. Tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in