Misstänker att en tändpsole är trasig på bilen eftersom den går dåligt på tomgång och motorlampan blinkar till och från. Kan man kolla spolarna genom att dra ur kontakten till en i taget med bilen på tomgång, går den lika illa med kontakten ur så är spolen kass? Har sett det tipset på nätet samtidigt som jag hittat nån som påstår att kontakten absolut inte får dras ur med motorn igång. Nån som vet vad som gäller?
Ta av tändstiftshattarna en i taget och prova dig fram. Om en är dålig som du säger kommer bilen gå ännu sämre när du tar av hatten från en som fungerar som den ska. Du kan göra det under drift.
Edit: Tydligen gäller det förmodligen inte nyare bilar! Då verkar det som du säger att det kan skada tändstiftshatten eller tändstiftet. Ja, då vettefan.
Misstänker att en tändpsole är trasig på bilen eftersom den går dåligt på tomgång och motorlampan blinkar till och från. Kan man kolla spolarna genom att dra ur kontakten till en i taget med bilen på tomgång, går den lika illa med kontakten ur så är spolen kass? Har sett det tipset på nätet samtidigt som jag hittat nån som påstår att kontakten absolut inte får dras ur med motorn igång. Nån som vet vad som gäller?
Har du en äldre bilmodell med central tändspole och tändkablar till varje tändstift så kan man använda en vanlig tändinställningslampa och testa varje tändkabel för sig. Så länge som de får en bra puls som ger gnista så blinkar tändinställningslampan till. Är pulsen svag så brukar det inte bli någon blinkning i tändinställningslampan.
Att bryta strömmen visar inte på om spolen är trasig. Bara vilken cylinder du har problem med.
Kan nu bara referera till Volvo. Jag kollade felkod med Biltemas kodläsare. Fick fram misständning på 4:ans cylinder. Skiftade plats mellan 4:ans spole o en annan cylinder o fick fram en ny kod som sa, misständning på den cylindern.
Ett återkommande problem på Renault. Om bilen går taskigt redan på tomgång så är det lättare med felsökningen.
Lossa alla tändspolar som sitter med torks, enklast med bits och förlängare.
Starta motorn och lyft därefter av en spole i taget från tändstiftet. Du kommer märka direkt om du tar bort en frisk spole.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!