Citat:
Ursprungligen postat av
Ferister
Tack alla som svarat på min tråd, har läst varenda en och det hjälper mer än vad ni tror.
Ja precis, alla dessa droger tar han oxå. När han e sådär tjack/bensad ena dagen så syns han inte till dagen efter. 3:dan är han "normal" men ändå inte lik sig och låtsas som inget typ. Han fortsätter vara "normal" 2 dagar till och sen drar det igång igen. Har observerat det här i 2 v nu trots att vi ej bor under samma tak. Mamma som berättat. Min mamma är väldigt provocerande men jag har bett henne att vara lugn en månad och ta all skit. Vi har bokat en biljett till honom till min pappa och han pker med mamma. Självklart tror han att han ska på "semester" men vi ska verkligen försöka prata med honom där för att hela familjen är samlade vid det tillfället. Vi har alltså inte suttit under samma tak sen 2012, endast telefon.
Vi har tagit kontakt med olika rehab ställen men känns som han måste vilja själv. Han har barn som han ej får träffa och inte ens det verkar locka honom till attbli ren. Önska det fanns tvång.
Ja vill veta om ni tror han någonsin kommer bli ren? Har någon erfarenheter ni vill dela med er? Och finns det något sätt ja kan prata med honom så det når han? För jag har ingen aning hur jag ska kommunicera med en missbrukare :/
Återigen tack för era svar!
Att bli ren är aldrig för sent därest döden inte inträffar. Så länge som han är vid liv så finns det hopp med andra ord, men vägen dit kan vara svår. Det är inte upp till er att han ska bli ren men ni kan göra allt i er makt för att försöka pusha honom dit. Valet ligger hos honom och det är jättebra att ni bestämt er för att göra som ni tänker göra; att träffa honom med hela familjen närvarande och berätta exakt hur ni lider av hur han beter sig och försöka få in honom på dessa tankebanor.
Jag har begränsad erfarenhet av missbruk ur ditt perspektiv eftersom att jag själv var den som satt med missbruket upp i knäna själv och vill knappt tänka på hur mina föräldrar reagerade när de hittade mig nästintill livlös efter en överdos, helt blodig över ryggen och totalt förstörd. Nu när jag har varit ren under ett år - med undantag för ett enstaka återfall under en kväll för någon månad sedan - kan jag nyanserat reflektera över hur situationen påverkat mina närstående och vilken skada det har förorsakat dem. Jag kan bara innerligt hoppas på att han upplever samma uppvaknande och kan se tillbaka på den här tiden på samma sätt som jag nu kan.
Eftersom att du skriver att du inte har någon som helst aning om hur du ska bete dig som en närstående till en missbrukare rekommenderar jag dig att läsa lite i de länkar som ger dig här:
http://www.1177.se/Blekinge/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Alkohol-och-droger-riskbruk-och-missbruk/
http://www.svenskapsykologiinstitutet.se/behandling/diagnoser/anhoerig-till-missbrukare/
http://www.anhorigjouren.se/omraden/missbruk-beroende.html
http://www.syskontillmissbrukare.se/medberoende.html
Kanske du hittar någon matnyttig information där. Jag tycker absolut att du ska kontakta det landsting du tillhör och fråga dig för vad gäller stöd till anhörig av missbrukare men kanske också höra lite med dem vad de kan erbjuda för vård eller hur du ska gå tillväga gällande honom. Nästa steg är socialtjänsten dit du kan anmäla din bror för hans missbruk vilket därefter leder till att de inleder en utredning huruvida hans beteende utgör en fara för hans liv och ert - vilket kan innebära att de upprättar en LVM-anmälan på honom. Detta kommer till slut att leda till att han kommer att tvångsomhändertas och tvångsvårdas på behandlingshem - om de bedömer att hans missbruk är så allvarligt att det behövs.
Jag vill inte med hela hjärtat rekommendera att anmäla honom eftersom att risken finns att han kommer att se er som förrädare samt att det kommer att innebära större problem för honom vad gäller behandlingshem med inriktning på LVM, eftersom att dessa sällan är positiva i och med att de som är där inte är där för att de vill bli rena utan för att de måste. Ändock är det ett absolut sista möjligt val att göra om inget annat fungerar och ni inte får honom att bli ren självständigt, alternativt väljer att helt och hållet överge honom och hoppas att han lär sig av konsekvenserna det innebär att inte ta ansvar över sitt eget liv.
Slutligen så vill jag säga att jag hoppas för er skull att hela situationen löser sig. Det har du mitt ord på!