2014-11-04, 03:54
Medlem
Hej!

Skriver inlägget i tårar, har en väldigt närstående som missbrukar. Jag misstänker att det är amfetamin (vitt pulver) men även massa tabletter, vet ej vad det är för tabletter.

Personen har förändrats helt utseendemässigt, beteende, klädstil ja allt! Personen har missbrukat sen 13 års åldern och det började med gräs och hach. Därefter fick personen bo under förälders tak som reste bort i 4 månader. Tillbaka kommer föräldern hem och upplever en dålig magkänsla. Vi går in i lägenheten och missbrukaren välkomnar föräldern hem med en jävla massa energi. Vi tittar på varandra och anar att något är skumt med missbrukaren. Personen babblar nonstop, osammanhängande, tappar bort sin mob 10-15 ggr, pratar öppet framför föräldern om saker jag tappar hakan för. Ni vet sånt som mamma eller pappa absolut ej får höra om. Vi sitter tysta i 3 h och observerar missbrukarens personlighet i typ chock. Alltså det var helt sjukt!

Personen härjade hemma, letade efter saker, skramla och förde oväsen. Vi kunde upprepa saker och ting kanske 10 ggr. Det var som att h*n kommunicerade med sig själv. Aggressivitet från ingenstans, och därefter kärlek. Alltså vi fattade noll, hängde inte med och fortsatte stirra med handen för munnen på hur personen betedde sig! Vi vill sätta fingret på vad missbrukaren stoppat i sig. Jag har sett när personen är "tjackad" men det här var på en helt annan nivå! Personen snackade i princip skit om alla familjemedlemmar som förövrigt är ej bosatta i Sverige pga arbete. Jag vill gärna veta om någon känner igen beteendet?

Hur som, personen sover ej "hemma" nå mer pga föräldern stannar i landet ca 1,5 månad för min skull. Det här är det hemskaste känslan jag haft på länge. Försökte prata dagen efter med missbrukaren men märkte hur det ena gick in från det ena örat till det andra. Jag och föräldern är så ledsna, känner en sån djup sorg. Vet inte vad vi ska göra, personen kommer vägra skriva in sig på rehab, har försökt när h*n var i bättre tillstånd vid tidigare missbruk. Jag kommer gå in i väggen snart, mitt plugg pch jobb påverkas. Har kontaktat missbrukar enhet men tydligen finns det inget tvångsintag. Vad fan gör man med den här människan?? H*n har förstört så mycket för oss. Vi sa upp familjelägenheten för 1 månad sedan, och det var innan vi visste om att personen flippat ut totalt. I samband med uppsägningen erbjöd jag att hyra ut min lägenhet på mitt namn svart så min närstående ska ja någonstans att bo. Det är 1 månad kvar till flytt och hyran skall in om 3 v. Personen har anmärkning hos fogden och började få a kassa för 1 mån sen. Men tydligen har inte denne skött sig med papper så h*n fick inga pengar i oktober. Jag sitter i skiten!! För om jag säger upp lägenheten (behöver den ej bor med min man) så blir missbrukaren bostadslös!! Vad fan ska jag göra! Jag har en magkänsla att allt kommer gå åt helvete.

Varför just h*n? Varför gör man såhär med sig själv och skadar våra hjärtan!

En fråga som jag kom tänka på.. En person som tar dessa under kvällen, minns h*n något dagen efter?? Känner personen skam för allt som sagts under ruset?

Tacksam för svar, tidigare erfarenheter, närstående med samma problem? Jag känner bara sån sorg och behöver någon att prata med???
Citera
2014-11-04, 04:08
Medlem
eilahtans avatar
Efter att ha läst din text och speciellt detta stycket:

"Personen babblar nonstop, osammanhängande, tappar bort sin mob 10-15 ggr, pratar öppet framför föräldern om saker jag tappar hakan för."

så är jag ganska övertygad om att han tagit någon typ av benzo. Har han bara rökt gräs har han riktigt bra grejer!

Skämt o sido, jättesvårt att veta vad han tagit med det lilla du förklarar tyvärr men jag skulle säga 90% benzo.
Citera
2014-11-04, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eilahtan
Efter att ha läst din text och speciellt detta stycket:

"Personen babblar nonstop, osammanhängande, tappar bort sin mob 10-15 ggr, pratar öppet framför föräldern om saker jag tappar hakan för."

så är jag ganska övertygad om att han tagit någon typ av benzo. Har han bara rökt gräs har han riktigt bra grejer!

Skämt o sido, jättesvårt att veta vad han tagit med det lilla du förklarar tyvärr men jag skulle säga 90% benzo.

Tack för svar!

Har så blandade känslor att allt är säkert rörigt för er läsare.

Beteende osv: pigg som fan, sitter inte still, hastiga rörelser, använder jätte mycket kroppen när denne pratar, pratar mycket kring knark och massa andra vidriga människor som pundar. Kan från att vara glad till att få nå aggressivt ryck. Går runt i lägenheten sen kliar sig på huvudet: fan var det ja skulle göra.. Ajuste min mob och från ingenstans glömmer igen att h*n letar efter mobilen och kan prata om sin jacka och hur snygg den är. Som förövrigt är skitful. Hetsig, ögonen är stirriga, kan göra läskiga närmande när denne pratar om något. Sådär verkligen face to face. Kan sitta på golvet o bara svära att denne inte tgiy något idag. Typ jag skäms över vad personen pratar om.

Jag har träffat på en gammal vän som tydligen fastnat i benso träsket. Men han var sådär seg och typ kollar framåt med trötta pundar ögon när han snackar osv.
Citera
2014-11-04, 05:26
Medlem
eilahtans avatar
Tjack och benzo är ju möjligt. Hur ser han ut annars? Rödögd, små pupiller etc.

Benzot gör han till en zombie, tjacket gör att han verkar pigg men egentligen vill hans hjärna bara sova. Han mår nog inte bra alltså, tycker ni borde fokusera på det.. Hur gammal är han?

EDIT: Om han snackat öppet om droger och han vet att ni vet och ni vet att han vet så borde ni ju bara fråga honom rakt ut vad han tar, alternativt vänta tills han tar något. Går han runt utan att ta några droger så kanske han är psykiskt sjuk. Tycker även att du beter dig konstigt för att vara en bekant, kanske är sättet du skriver på eller att jag är trött..
Senast redigerad av eilahtan 2014-11-04 kl. 05:33.
Citera
2014-11-04, 08:25
Medlem
Spliffmeisters avatar
Klassiskt tjack & benzo beteende, har varit en flitig utövare av det.. Käften maler på om allt medans man flaxar runt och pratar, benzot gör en oförståndig så man inte kan styra över vad man fan egentligen säger..
Citera
2014-11-04, 08:35
Medlem
populopiduss avatar
Japp, garanterat amfetamin och benzo.
Citera
2014-11-04, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eilahtan
Tjack och benzo är ju möjligt. Hur ser han ut annars? Rödögd, små pupiller etc.

Benzot gör han till en zombie, tjacket gör att han verkar pigg men egentligen vill hans hjärna bara sova. Han mår nog inte bra alltså, tycker ni borde fokusera på det.. Hur gammal är han?

EDIT: Om han snackat öppet om droger och han vet att ni vet och ni vet att han vet så borde ni ju bara fråga honom rakt ut vad han tar, alternativt vänta tills han tar något. Går han runt utan att ta några droger så kanske han är psykiskt sjuk. Tycker även att du beter dig konstigt för att vara en bekant, kanske är sättet du skriver på eller att jag är trött..

Jag har frågat honom rätt ut med han typ nekar och säger att han tagit 50mg tradolan, vilket är skrattretande. Han tror att han beter sig normalt och att vi inte märker något. Vet inte hur du menar när du skriver att jag beter mig konstigt för att vara bekant. Kan väl lika gärna säga som det är, men det handlar om min bror. Har lite svårt att utrycka mig i text. Men vi står varann rätt nära och att se honom såhär tar kål på mig. :/ vad gör man lixom ::/
Citera
2014-11-04, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spliffmeister
Klassiskt tjack & benzo beteende, har varit en flitig utövare av det.. Käften maler på om allt medans man flaxar runt och pratar, benzot gör en oförståndig så man inte kan styra över vad man fan egentligen säger..

Ja precis vad jag misstänkt, men jag undrar verkligen om han vaknar dagen efter och vet att han gjort bort sig? Och om han känner skam? Varför jag undrar är för att jag störtböla och tala on dagen efter hur ont det gjorde och att han borde skaffa hjälp. Han verkade bry sig men har inte hört ett ord från han nu.

Vill även veta om vi pratar med han när han är "normal" minns han då?
Citera
2014-11-04, 18:16
Medlem
Som andra säger är det typiska tecken för påverkan av amfetamin (eller annan centralstimulantia) och förmodligen då i kombination med bensodiazepiner i och med att om det endast hade varit amfetamin skulle inte samtalsämnena vara så obegripliga och han skulle troligtvis inte heller blivit speciellt aggressiv - vilket bensodiazepiner kan orsaka. Det är åtminstone mina erfarenheter kring den här kombinationen.

Jag tycker att det är ledsamt att läsa om en sådan här situation. Det som gör det hela mest sorgligt är att det inte egentligen finns någonting för er att göra mer än att hela tiden trycka på om att ni är oroliga, att han måste söka hjälp och att ni inte kan ta hand om honom eftersom att han måste klara av att sköta sig själv. I och för sig spelar åldern en rätt stor roll men är han över 18 år och vuxen måste han helt enkelt ta tag i sitt liv och det enda ni kan göra är att stötta honom.

Det går inte att tvinga en missbrukare till att bli ren, så därför vill jag bara säga att vad ni än gör; ring aldrig polisen. Han kommer då att hata er och ni kommer bara att ställa till det tiofaldigt gånger värre än vad det är i nuläget. Det ni ska försöka göra är att få iväg honom frivilligt till rehabilitering och försök att trycka på ömma punkter som gör att han förstår er sits, att ni verkligen bryr er om honom och älskar honom över allt annat.

Jag hoppas verkligen att det löser sig för er!

Citat:
Ursprungligen postat av Ferister
Ja precis vad jag misstänkt, men jag undrar verkligen om han vaknar dagen efter och vet att han gjort bort sig? Och om han känner skam? Varför jag undrar är för att jag störtböla och tala on dagen efter hur ont det gjorde och att han borde skaffa hjälp. Han verkade bry sig men har inte hört ett ord från han nu.

Det beror på hur stora doser han har tagit av en eventuell bensodiazepin. Risken är att han minns väldigt lite men det ska ändock till ganska tilltagna doser för att minnesluckor ska inträffa. Mest sannolikt är att han är väl belevad med vad han har gjort men att han inte riktigt förstår allvaret i det han gör mot er.
Citera
2014-11-04, 20:13
Medlem
orrecrists avatar
Hen, missbrukaren & personen är alltså samma människa! Ok.

En missbrukare behöver hjälp såklart, dock mycket mycket svårt om personen i fråga inte är villig att ta emot hjälpen.

Låter som typiskt tjack beteende. Med eller utan benso, men ärligt, brukade fan inte vara så "uppåt" när jag väl började blanda med bens.. Hen kan lika gärna bara ha tagit tjack, men det kanske bara är jag? Dock kanske det inte direkt är relevant i sammanhanget, både tjack & benso gör människor fett oberäkneliga. usch!

Säg till på skarpen!
Citera
2014-11-05, 02:18
Medlem
Underdarks avatar
Det är ingen idé att försöka prata rationellt med en sådan här missbrukare i påtänt tillstånd.

Som jag ser det så måste du, TS, ställa ett ultimatum:
Antingen lägger han in sig frivilligt på akut avgiftning med efterföljande behandling/behandlingshem eller så får han helt enkelt inte bo kvar i lägenheten!
Det går inte att resonera annorlunda med någon som beter sig sådär och även fast det är hjärtekrossande så är det vägen som måste tas, både för hans skulle men också för din egen!

Vägrar han lämna stället/blir aggressiv så finns det inget annat val än att kontakta myndigheter och se till att han får ett lvm.
Citera
2014-11-05, 17:43
Medlem
Spliffmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferister

Han kanske inte vet exakt vad han har sagt men han vet säkert att han gjort bort sig vilket kommer att resultera i att han letar upp närmsta lugnande, säkert xanor eller iktorivil och tar sig en 4-5 st för att döva panikångesten. Vilket man måste, sen när den försvinner så märker man hur benzad (dum & förvirrad) man känner sig så då tar man sig en snöboll eller lina tjack så man kommer på fötter. För man måste ju "upp och spela normal"...

Ojojojoj, jag vet var den här historien kommer att sluta..

Amfetamin är en VIDRIG drog, samt alla dess kusiner som Metylfenidat och sån skit.. fan vad jag har gjort saker jag ångrar på centralstimulantia.. Brrr den här tråden väcker minnen :/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in