• 2
  • 3
2014-11-06, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrargyrum
Det behövs inte så mycket filosofi för att människor skall föröka sig. Djuriska drifter är inte beroende av rationella överväganden. Därmed inte sagt att man inte kan ha en filosofi kring barnafödande som man agerar efter.

Vad ska få dig mig att veta att världen är meningslös?

Mening är i mening och inte är.

Du ser är som mening?
Citera
2014-11-06, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Tja mind kan vara nihilistisk, erkänner.
Men naturen är inte nihilistisk.
Även om jag skulle valt att uttrycka det med andra ord är det detta, om jag förstår dig rätt, som jag menade med "naturlig moral" och drifter. Alltså: det finns ingen objektiv moral och inga objektiva värden. De flesta människor delar dock vissa grundläggande uppfattningar om moral och värde som vi kan kalla "naturliga".
Citera
2014-11-06, 21:55
Medlem
Citat:
Även om jag skulle valt att uttrycka det med andra ord är det detta, om jag förstår dig rätt, som jag menade med "naturlig moral" och drifter. Alltså: det finns ingen objektiv moral och inga objektiva värden. De flesta människor delar dock vissa grundläggande uppfattningar om moral och värde som vi kan kalla "naturliga".

Jag vill mer påstå att vi har värderingar vi anpassar oss till. därför är liv.
Citera
2014-11-06, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Vad ska få dig mig att veta att världen är meningslös?

Mening är i mening och inte är.

Du ser är som mening?
Premissen från vilken du härleder mening kan ifrågasättas och är inte "objektivt" sann. Tycker dock att det börjar bli lite OT.
Citera
2014-11-06, 21:56
Medlem
Därför att de brytt sig om oss? Oavsett hur dina föräldrar varit, så har du överlevt mer eller mindre tack vare dem. Det i sin tur motiverar att du ser värdet av livet och vill föra vidare detta arv. Nu låter du pessimistisk på grund av trådstarten så du kanske inte haft föräldrar som brytt sig om dig såpass att du glatt vill ha familj i framtiden. Hoppas den önskan kommer en vacker dag
Citera
2014-11-06, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geakmo
Därför att de brytt sig om oss? Oavsett hur dina föräldrar varit, så har du överlevt mer eller mindre tack vare dem. Det i sin tur motiverar att du ser värdet av livet och vill föra vidare detta arv. Nu låter du pessimistisk på grund av trådstarten så du kanske inte haft föräldrar som brytt sig om dig såpass att du glatt vill ha familj i framtiden. Hoppas den önskan kommer en vacker dag
Jag säger inte att man inte skall bry sig. Jag frågor mig under vilka moraliska premisser man skall bry sig.

Vet inte om jag skulle kalla mig pessimistisk, snarare likgiltig ur ett rent rationellt perspektiv.

Det var absolut inget fel på min barndom Det är inte så att jag saknar de känslor som kan leda till en vilja att skapa familj; min infallsvinkel i frågan är i denna tråd rent filosofisk.
Citera
2014-11-06, 22:22
Medlem
Citat:
Premissen från vilken du härleder mening kan ifrågasättas och är inte "objektivt" sann. Tycker dock att det börjar bli lite OT.

Objektiv sanning är objektiv sanning.
Det beror på om observatörens sanningen är sanning för observatören.

Nihilism är ingen sanning. Mer beroende på observatör av mening.

Nihilism har ingen kraft i meningsfullhet. därför är nihilism meningslös.
Ändå skriver du, jag och nihilismen.
Senast redigerad av peertop 2014-11-06 kl. 22:25.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in