2014-11-03, 15:59
Medlem
bobthesmokers avatar
Right, 3 år gammal data, 1000w nätagg, 2gb gfx pci radeon.

Problemet är som så att jag kommer in till inloggning om datorn varit avstängd ett tag, men efter ett tag så blir skärmen blank och jag får check cable no signal.

Vad jag testat än så länge är:

dragit ur pluggat/in sladden till strömmen på skärmen
plockat ur, rengjort gpu och lagt på ny kylpasta
blåst ur hela datorn med högtryck
tagit ur alla hårddiskarna och satt i en sprillans ny då jag misstänkte hdd krash
dragit om varenda sladd i datorn och kollat pinsen.

Vad jag har noterat är att datorns tongång, dvs fläktarna ändrar fart när bilden försvinner.

Är det gissningsvis grafikkortet som kraschar för att det inte pallar med det längre?
Detta är bara en ren server som jag byggde av min gamla speldator så den har ju
alla komponenter osv och ett 2gb radeon spelkort, datorn står igång 24/7 nästan då den funkar
som server/backup för diverse

Nån som har nån bra fortsättning på vad jag bör kolla härnäst?

Iom att jag trodde jag hade en hdd krasch så fixade jag ubuntu på en usb sticka och
har försökt installera men kommer en bit in i det sen försvinner bilden, har datorn då varit
igång en stund så går det ännu snabbare och jag kommer inte ens förbi alla bilder med
siffrorna som rullar förbi utan den då dör den snabbare. Värme tycks vara något men
min gissning är isf grafikkortet, ett nytt är beställt ett billigt 400krs men det kan ju ändå
vara bra o ha fler saker man bör kolla i bakfickan.

Hilfe?
Citera
2014-11-03, 18:29
Medlem
Jag tycker allt tyder på grafikkortet. Kanske blivit dåligt?
Försök med en ominstallation av Windows, uppdatering alt. ominstallation av drivrutinerna samt äldre versiion utav de.
Kan mycket möjligt vara mjukvarorelaterat, men om ovan inte fungerar så är det att testa det nya kortet du köpte.

Löser inte ett nytt kort grejen så har jag ingen aning vad det kan bero på

Edit: Alternativt för en bra felsökning är att koppla in skärmen i moderkortet om du har möjlighet till det. Möjligt att du måste aktivera det integrerade grafikkortet i moderkortet via bios eller i drivrutinerna (CCC, Nvidia control panel). Om felet inte uppstår efter detta så är det definitivt grafikkortet.
Senast redigerad av baldguy404 2014-11-03 kl. 18:33.
Citera
2014-11-04, 00:25
Medlem
bobthesmokers avatar
har endast vga utgång på moderkortet. jo har provat att installera om windows men jag kommer inte ens så långt innan det blir svartskärm.
Citera
2014-11-05, 09:48
Medlem
bobthesmokers avatar
well well, provade byta gfx kort. funkade bra, haft datan uppe och rullat i ett halvt dygn, satte igång med att kopiera över filer från en halvdassig hdd till en frisk en.

Vaknar dock nu med att datan är avstängd. Startar, kommer in i ubuntu men sen stänger datan av sig.
Försöker starta om ett antal gånger men den stannar, dock allt snabbare där jag nu knappt kan trycka på startknappen innan den slocknar igen.

Nätagget som nu även packat ihop eller vad tros?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in