2015-01-07, 17:34
Medlem
Om du vntar ut tills lptiden r frfallen och varken sljer dom eller kper 4,50 aktier, d frfaller dom

Dom ger dig en rttighet att f kpa nya aktier a 4,50, men ingen skyldighet
Citera
2015-01-07, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Om du vntar ut tills lptiden r frfallen och varken sljer dom eller kper 4,50 aktier, d frfaller dom

Dom ger dig en rttighet att f kpa nya aktier a 4,50, men ingen skyldighet

Aha okej, men om aktien blir vrd 4kr d blir TO vrdels, frsvinner den eller den kan fortfarande stiga om aktien stiger?
Citera
2015-01-07, 18:25
Medlem
Du har rtt, och om aktien vid lsendagen, i detta fall sista veckan i maj r vrd 4,50 eller mindre, d blir rttigheten vrdels eftersom du likagrna kan kpa den p brsen fr hgst 4,49

andra sidan, kper du aktien idag a 7,55 o den str i 4,49 i Maj, d torskar du p 3,06kr

Idag kostar rttigheten exkl "tidvrdet" (-= fiktivt belopp som avspeglar frvntningen p aktien) 2,40.

Meddelar Gabather idag m PM att "ii april erhller vi order frn 2 universitetssjukhus", ja d stiger tidsvrdet, som fan!)

Kper du to idag, o kursen r under 4,49 p lsendagen, d torskar du insatsen. Under mellantiden kan du kpa/slja denna volatila rttighet, fin "option" dvs TO
Citera
2015-01-07, 18:41
Medlem
ps ls "din option"

Pongen r att du binder upp alla dina pengar, o i detta fall r differensen mellan kurs 7,55 vs TO1 2,40kr, frigjord att gra annat med, tex att kpa Kancera, Aerocrine, Phase mfl
Citera
2015-01-07, 19:13
Medlem
Citat:
ps ls "din option"

Pongen r att du binder upp alla dina pengar, o i detta fall r differensen mellan kurs 7,55 vs TO1 2,40kr, frigjord att gra annat med, tex att kpa Kancera, Aerocrine, Phase mfl

Lite trg idag men vart hittar jag "din option" ??
Citera
2015-01-07, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomtenstomte
Lite trg idag men vart hittar jag "din option" ??

Option = teckningsoption = TO = Gabather TO1
Option betyder "rttighet" i detta sammanhang, rttighet/mjlighet ingen skyldighet

Optioner kallas ven fr sk derivat (finns massor av sk instrument/derivat utstllda p tex priser p rvaror, mineraler, fraktrater, energi mm mm
Citera
2015-01-12, 10:00
Medlem
-Mystics avatar
Kpte p mig ett stort gng TO's, jag undrar hur det fungerar rent praktiskt nr man ska lsa in dessa?

Kan man gra det via sin bank (i mitt fall avanza)?
Citera
2015-01-12, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Kpte p mig ett stort gng TO's, jag undrar hur det fungerar rent praktiskt nr man ska lsa in dessa?

Kan man gra det via sin bank (i mitt fall avanza)?

Placera trden berttade senast idag om hur gra med TO

TO1 r idag egentligen vrd minst 3,30 men gr att f runt 2,20..

Gabather kurs nu 7,80 -4,50 = egentligt pris 3,30
Citera
2015-01-12, 13:34
Medlem
Citat:
Placera trden berttade senast idag om hur gra med TO

TO1 r idag egentligen vrd minst 3,30 men gr att f runt 2,20..

Gabather kurs nu 7,80 -4,50 = egentligt pris 3,30

Frresten, glmde: http://www.redeye.se/aktiebloggen/gabather/gabather och

https://www.avanza.se/placera/forum/forum/gabather.html
Citera
2015-01-12, 18:58
Medlem
Citat:

Avanzas forum r ett skmt. Ryggdunkare som bara ser livet frn ljusa sidan och rekommenderar att hlla hrt i aktierna ven om bolaget gr i konkurs.

Nu r ju resonemanget kring Gabather rimligt eftersom mycket pekar p en god utveckling, men d behver man ju inte varandras hjlp heller. Det r nr det gr smre som man kan behva hjlp fr att kliva av och p i rtt tid, men det kan man ju se sig om efter. D ligger de lng, hller hrt i aktierna, kar sitt innehav osv. N, inte blir man rik p att lyssna p avanzas forum.
Citera
2015-01-12, 19:18
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Frresten, glmde: http://www.redeye.se/aktiebloggen/gabather/gabather och

Tack fr all info, nu har jag lite mer koll p va som gller med mina TO's
Citat:
Ursprungligen postat av topproll
Avanzas forum r ett skmt. Ryggdunkare som bara ser livet frn ljusa sidan och rekommenderar att hlla hrt i aktierna ven om bolaget gr i konkurs.

Nu r ju resonemanget kring Gabather rimligt eftersom mycket pekar p en god utveckling, men d behver man ju inte varandras hjlp heller. Det r nr det gr smre som man kan behva hjlp fr att kliva av och p i rtt tid, men det kan man ju se sig om efter. D ligger de lng, hller hrt i aktierna, kar sitt innehav osv. N, inte blir man rik p att lyssna p avanzas forum.

Personligen tycker jag forumet r otroligt underhllande, allt ifrn klockrena snabba analyser till personer som r helt fanatiska. Sjlvklart innehller nstintill alla positiva inlgg ngon dos av partisk.
Citera
2015-01-13, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av topproll

Jo tack, hller onekligen med dig! Jag deltar enbart hr, inga andra forum.

Det du beskriver pgr just nu i Kancera som slaktades igr d en insider pltsligt sljer 400k aktier.
Placera gnget gr i bakls o basunerar -sitt still i bten o bla bla.

Smspararna p placera verkar tro p riktigt att dom kan pverka brskursen, tom i en aktie som Anoto..

Vi r alltid sist p planen. Vi erhller aldrig information p frhand nr/innan den sker! Det bloggas hysteriskt i massor av forum fr de smulor som blir ver t oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in