2015-01-07, 17:34
Avstängd
Om du väntar ut tills löptiden är förfallen och varken säljer dom eller köper 4,50 aktier, då förfaller dom

Dom ger dig en rättighet att få köpa nya aktier a 4,50, men ingen skyldighet
Citera
2015-01-07, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Om du väntar ut tills löptiden är förfallen och varken säljer dom eller köper 4,50 aktier, då förfaller dom

Dom ger dig en rättighet att få köpa nya aktier a 4,50, men ingen skyldighet

Aha okej, men om aktien blir värd 4kr då blir TO värdelös, försvinner den eller den kan fortfarande stiga om aktien stiger?
Citera
2015-01-07, 18:25
Avstängd
Du har rätt, och om aktien vid lösendagen, i detta fall sista veckan i maj är värd 4,50 eller mindre, då blir rättigheten värdelös eftersom du likagärna kan köpa den på börsen för högst 4,49

Å andra sidan, köper du aktien idag a 7,55 o den står i 4,49 i Maj, då torskar du på 3,06kr

Idag kostar rättigheten exkl "tidvärdet" (-= fiktivt belopp som avspeglar förväntningen på aktien) 2,40.

Meddelar Gabather idag m PM att "ii april erhåller vi order från 2 universitetssjukhus", ja då stiger tidsvärdet, som fan!)

Köper du to idag, o kursen är under 4,49 på lösendagen, då torskar du insatsen. Under mellantiden kan du köpa/sälja denna volatila rättighet, fin "option" dvs TO
Citera
2015-01-07, 18:41
Avstängd
ps läs "din option"

Poängen är att du binder upp alla dina pengar, o i detta fall är differensen mellan kurs 7,55 vs TO1 2,40kr, frigjord att göra annat med, tex att köpa Kancera, Aerocrine, Phase mfl
Citera
2015-01-07, 19:13
Medlem
Citat:
ps läs "din option"

Poängen är att du binder upp alla dina pengar, o i detta fall är differensen mellan kurs 7,55 vs TO1 2,40kr, frigjord att göra annat med, tex att köpa Kancera, Aerocrine, Phase mfl

Lite trög idag men vart hittar jag "din option" ??
Citera
2015-01-07, 19:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tomtenstomte
Lite trög idag men vart hittar jag "din option" ??

Option = teckningsoption = TO = Gabather TO1
Option betyder "rättighet" i detta sammanhang, rättighet/möjlighet ingen skyldighet

Optioner kallas även för sk derivat (finns massor av sk instrument/derivat utställda på tex priser på råvaror, mineraler, fraktrater, energi mm mm
Citera
2015-01-12, 10:00
Medlem
-Mystics avatar
Köpte på mig ett stort gäng TO's, jag undrar hur det fungerar rent praktiskt när man ska lösa in dessa?

Kan man göra det via sin bank (i mitt fall avanza)?
Citera
2015-01-12, 12:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Köpte på mig ett stort gäng TO's, jag undrar hur det fungerar rent praktiskt när man ska lösa in dessa?

Kan man göra det via sin bank (i mitt fall avanza)?

Placera tråden berättade senast idag om hur göra med TO

TO1 är idag egentligen värd minst 3,30 men går att få runt 2,20..

Gabather kurs nu 7,80 -4,50 = egentligt pris 3,30
Citera
2015-01-12, 13:34
Avstängd
Citat:
Placera tråden berättade senast idag om hur göra med TO

TO1 är idag egentligen värd minst 3,30 men går att få runt 2,20..

Gabather kurs nu 7,80 -4,50 = egentligt pris 3,30

Förresten, glömde: http://www.redeye.se/aktiebloggen/gabather/gabather och

https://www.avanza.se/placera/forum/forum/gabather.html
Citera
2015-01-12, 18:58
Medlem
Citat:

Avanzas forum är ett skämt. Ryggdunkare som bara ser livet från ljusa sidan och rekommenderar att hålla hårt i aktierna även om bolaget går i konkurs.

Nu är ju resonemanget kring Gabather rimligt eftersom mycket pekar på en god utveckling, men då behöver man ju inte varandras hjälp heller. Det är när det går sämre som man kan behöva hjälp för att kliva av och på i rätt tid, men det kan man ju se sig om efter. Då ligger de lång, håller hårt i aktierna, ökar sitt innehav osv. Nä, inte blir man rik på att lyssna på avanzas forum.
Citera
2015-01-12, 19:18
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Förresten, glömde: http://www.redeye.se/aktiebloggen/gabather/gabather och

Tack för all info, nu har jag lite mer koll på va som gäller med mina TO's
Citat:
Ursprungligen postat av topproll
Avanzas forum är ett skämt. Ryggdunkare som bara ser livet från ljusa sidan och rekommenderar att hålla hårt i aktierna även om bolaget går i konkurs.

Nu är ju resonemanget kring Gabather rimligt eftersom mycket pekar på en god utveckling, men då behöver man ju inte varandras hjälp heller. Det är när det går sämre som man kan behöva hjälp för att kliva av och på i rätt tid, men det kan man ju se sig om efter. Då ligger de lång, håller hårt i aktierna, ökar sitt innehav osv. Nä, inte blir man rik på att lyssna på avanzas forum.

Personligen tycker jag forumet är otroligt underhållande, allt ifrån klockrena snabba analyser till personer som är helt fanatiska. Självklart innehåller nästintill alla positiva inlägg någon dos av partisk.
Citera
2015-01-13, 07:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av topproll

Jo tack, håller onekligen med dig! Jag deltar enbart här, inga andra forum.

Det du beskriver pågår just nu i Kancera som slaktades igår då en insider plötsligt säljer 400k aktier.
Placera gänget går i baklås o basunerar -sitt still i båten o bla bla.

Småspararna på placera verkar tro på riktigt att dom kan påverka börskursen, tom i en aktie som Anoto..

Vi är alltid sist på planen. Vi erhåller aldrig information på förhand när/innan den sker! Det bloggas hysteriskt i massor av forum för de smulor som blir över åt oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in