• 1
  • 2
2014-11-03, 02:19
Medlem
Hur gör man i en filminspelning när ett litet barn i filmens handling ska gråta i en viss filmscen? Barn kan ju vara riktiga gråtmaskiner, men ibland så kan dom ju också vara på riktigt bra humör i flera timmar utan gråt. Hur gör man då?

Ge ungen en örfil? Nypa hårt i rumpan? Skippa nappflaskan i några timmar? Eller trampar producent och kamerateam runt i flera timmar tills ungen blir ledsen av naturliga orsaker?

Hur tror ni att dom gör? Tror ni att det finns fall där mina exempel har förekommit under filminspelning?
Citera
2014-11-03, 04:16
Medlem
Slickas avatar
efter att ha läst ett fåtal av de tusentals trådar och inlägg det finns om ämnet efter en enkel googling verkar det som att det vanligaste är att ge barnet något för att sedan ta ifrån det precis innan scenen.
googlar du på how do they make babies cry in movies eller how do they make toddlers cry in movies får du upp några miljoner träffar så det är bara välja och vraka.
Citera
2014-11-03, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slicka
efter att ha läst ett fåtal av de tusentals trådar och inlägg det finns om ämnet efter en enkel googling verkar det som att det vanligaste är att ge barnet något för att sedan ta ifrån det precis innan scenen.
googlar du på how do they make babies cry in movies eller how do they make toddlers cry in movies får du upp några miljoner träffar så det är bara välja och vraka.

Dock så har jag ju sökt påde på Google samt Flashback innan trådstart, men jag visste inte riktigt vad jag skulle söka på.

Det hade nog inte funnits så många trådar kvar på Flashback om allting hela tiden skulle hänvisas till Google.

Tack för svaret iallafall.
Citera
2014-11-03, 06:12
Medlem
Wunbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Dock så har jag ju sökt påde på Google samt Flashback innan trådstart, men jag visste inte riktigt vad jag skulle söka på.

Det hade nog inte funnits så många trådar kvar på Flashback om allting hela tiden skulle hänvisas till Google.

Tack för svaret iallafall.

Det är för att Flashback är ett diskussionsforum och inte ett ställe där man ska få snabba svar på enskilda frågor?
Citera
2014-11-03, 10:22
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slicka
Låter grymt, en sån sak kan ju riskera att sätta spår. Framför allt om scenerna behöver tas om...
Och så kan de i sluttexterna på filmer stå "...inga djur blev skadade under inspelningen".
Citera
2014-11-03, 16:59
Medlem
Slickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Låter grymt, en sån sak kan ju riskera att sätta spår. Framför allt om scenerna behöver tas om...
Och så kan de i sluttexterna på filmer stå "...inga djur blev skadade under inspelningen".
Fast är det egentligen det? man ger dom någon fluffig leksak att leka med i en timme för att sedan låta den vara utan i 5 minuter.
inte direkt så att de rycker den ur armarna på ungen, att barn måste lämna kvar leksaker etc på dagis händer ju varje dag.
Citera
2014-12-05, 02:40
Medlem
Gnomegirls avatar
Rycka ut en nagel kanske?
Ungarna är ju så små och de har ju 20 naglar. De minns inte ett skit av det när de blir äldre.
Allt enligt Werner Herzog.

MVH/Gnomegirl
Citera
2014-12-05, 02:53
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Rycka ut en nagel kanske?
Ungarna är ju så små och de har ju 20 naglar. De minns inte ett skit av det när de blir äldre.
Allt enligt Werner Herzog.

MVH/Gnomegirl

Du har ingen länk till uttalandet? Låter för jävla sjukt. Och målmedvetet. Låter som något Kubrick skulle kunnat göra.
Citera
2014-12-05, 03:07
Medlem
Gnomegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Du har ingen länk till uttalandet? Låter för jävla sjukt. Och målmedvetet. Låter som något Kubrick skulle kunnat göra.

Försökte bara vara rolig och ironisk, därav tecknet. Fast när det gäller Herzog kan man aldrig veta, även Kubrick som du nämnde.
Eller för att ta den mest hänsynslöse: Cecil B De Mille..

MVH/Gnomegirl
Citera
2015-01-12, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Försökte bara vara rolig och ironisk, därav tecknet. Fast när det gäller Herzog kan man aldrig veta, även Kubrick som du nämnde.
Eller för att ta den mest hänsynslöse: Cecil B De Mille..

MVH/Gnomegirl
Herzog är väl dock ingen större pina och sadist i sig. Hans stora lidande bestod nog mest i att ha Klaus Kinski som huvudperson i ett flertal filmer. Under inspelning av Fitzcarraldo gick det så långt att de indianer som utgjorde statister erbjöd sig att mörda honom för att spara Herzog sitt - och sitt eget - lidande.

som småbarnsförälder så är annars ett tips att hålla dem vakna lite för länge och sedan stänga av TVn. Jösses vilket liv det kan framkalla.
Citera
2015-01-21, 15:08
Bannlyst
[j] Hur går det till när man skrämmer små, små barn i filmer?

Det finns ju tiotusentals exempel, men om vi tar Breaking Bad, när Hanks fru Marie tar Skylers dotter (ca 1 år gammal) och dom står i flera minuter och skriker högt åt varandra. Bebisen skriker och gråter, och det brukar ju bebisar göra, men hur går det till i filmproduktion?

* Väntar man på att barnet är ledsen och passar på att filma då?
* Får man barnet att gråta för att sedan filma?
* Är alltihopa effekter?

[j]
Citera
2015-01-21, 15:15
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joons.
Det finns ju tiotusentals exempel, men om vi tar Breaking Bad, när Hanks fru Marie tar Skylers dotter (ca 1 år gammal) och dom står i flera minuter och skriker högt åt varandra. Bebisen skriker och gråter, och det brukar ju bebisar göra, men hur går det till i filmproduktion?

* Väntar man på att barnet är ledsen och passar på att filma då?
* Får man barnet att gråta för att sedan filma?
* Är alltihopa effekter?

[j]

Har inget generellt svar, kan tänka mig att det skiljer mkt mellan regissörer också. Men jag hörde att Ruben Östlund i sin senaste film Turist spelade norsk "dark metal", som han kallade det, för barnen när de satt och lyssnade på sina föräldrar gräla.

De var ju dock i tioårsåldern... När man är ett år lipar man väl hela tiden, och är dessutom lättskrämd så det borde inte vara så svårt att få till om man ändrar lite, men kan inte ge något svar på det.
Senast redigerad av Smerch 2015-01-21 kl. 15:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in