2014-11-02, 20:02
Medlem
Jag är inte så kunnig när det kommer till bankkort, jag har icabankens maestro och jag provade att beställa dator från internet vilket jag trodde inte skulle gå men det gick tydligen bra

Under beställningen så angav jag mitt CV2 nummer och kortnummret sen dök det upp en sida där det stod mastercard securecode och att jag skulle använda dosan för att ange kontrollkoden som stod på sidan

efter allt detta var beställningen klar och när jag gick in på mitt icabanken så har inte pengarna dragits ännu

Jag gick därmed till "min kort" och där stod det bankkort online sen klickade jag på den och kom in på någon slags inställning där det frågar vilken region min kort ska gälla i

Där stod det att "internet" och mastercard securecode var öppna

Efter några minuter fick jag en information om min beställning via epost från butiken
då borde maestro funka på nätet

Kan någon förklara vad dem menar med bankkort online och mastercard securecode?
Citera
2014-11-03, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yusuke20
Jag är inte så kunnig när det kommer till bankkort, jag har icabankens maestro och jag provade att beställa dator från internet vilket jag trodde inte skulle gå men det gick tydligen bra

Under beställningen så angav jag mitt CV2 nummer och kortnummret sen dök det upp en sida där det stod mastercard securecode och att jag skulle använda dosan för att ange kontrollkoden som stod på sidan

efter allt detta var beställningen klar och när jag gick in på mitt icabanken så har inte pengarna dragits ännu

Jag gick därmed till "min kort" och där stod det bankkort online sen klickade jag på den och kom in på någon slags inställning där det frågar vilken region min kort ska gälla i

Där stod det att "internet" och mastercard securecode var öppna

Efter några minuter fick jag en information om min beställning via epost från butiken
då borde maestro funka på nätet

Kan någon förklara vad dem menar med bankkort online och mastercard securecode?

Har googlat mastercard securecode men jag fick ingen bra information
Citera
2014-11-04, 17:04
Medlem
sebnies avatar
Mastercard securecode är att du får godkänna med dosan. En extra säkerhet helt enkelt. Vissa banker kör med lösenord och vissa banker kör med dosan.

Maestro är ett varumärke som ägs av Mastercard.

Ja maestro går att använda i online-butiker men inte offline-butiker. Det finns nätbutiker som är online - dvs verifierar ditt kort online, men det finns också butiker som verifierar ditt kort offline, dvs väntar några dagar innan köpet processas. Du kan INTE använda ditt kort i offlinebutiker.

Att de inte dragit beror på att det tar någon timme till någon dag innan det dras. Vissa butiker drar när varorna skickas. Lite olika där.

En sak som jag upptäckt på de flesta banker är att du måste logga ut och logga in igen för att ditt saldo ska vara fräscht. Du kan med andra ord inte bara F5:a kontoutdraget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in