• 1
  • 2
2014-11-02, 14:20
Medlem
eatsoups avatar
Hall. Har jobbat i Norge nu ett litet tag och mrkt att de bara drar trygdeavgiften som r 10 % av min bruttoln. Detta r d fr att jag fortfarande r registrerad i Sverige och har en svensk adress.
Jag antar att jag d ska skatta i Sverige? r det en preliminr skattedeklaration ja ska fylla i? Vad hnder om jag inte skattar alls i Sverige?
Citera
2014-11-02, 14:28
Medlem
http://www.norden.org/sv/norden-foer.../skatt-i-norge

Hittar du mycket information om arbetsrelaterade skatter/inkomster i utlandet (Norge)
Citera
2014-11-02, 14:44
Medlem
eatsoups avatar
Va hnder om man skiter i skatten i Sverige d?
Citera
2014-11-02, 16:20
Medlem
utan.att.stannas avatar
Nt stmmer inte eller alternativt saknas i din historia. r du grnsgngare typ Strmstad halsen?
Citera
2014-11-02, 18:13
Medlem
Norge ger inte Sverige dina lneuppgifter - om det r det du undrar.

De skiter fullstndigt i vad du gr med dina egna pengar efter de 10%.

Du br frga en kunnig person. Dock inte en person som representerar skattemyndigheten.
Citera
2014-11-02, 18:52
Medlem
eatsoups avatar
Pendlar med flyg/tg frn Stockholm varannan vecka. Har bostad i Stockholm och r reggad dr.
Skatteverket e ju helt tysta s ja undrar om man kan fortstta att kra med att bara betala trygdesavgiften i norge tillsvidare?
Citera
2014-11-02, 19:00
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eatsoup
Pendlar med flyg/tg frn Stockholm varannan vecka. Har bostad i Stockholm och r reggad dr.
Skatteverket e ju helt tysta s ja undrar om man kan fortstta att kra med att bara betala trygdesavgiften i norge tillsvidare?

Skatteverket r bara intresserad av att du ska betala skatt om du jobbat i Sverige p ett svenskt reggat fretag. Eller att fretaget r verksamt i Sverige.

Och samma gller ju fr Norge. Norsk fretag norskt skatt. Finns alltid undantag om du jobbar p resande fot men du ger ju luddig information s..

Rkna med en fet terbetalning nr ret ska summeras det gr inte att lura sig ifrn skatt direkt fr en vanlig lnearbetare.
Citera
2014-11-02, 19:09
Medlem
Som jag fattat det s behver man inte betala den dr betryggaravgiften p 10% om man r bosatt i sverige och jobbar i norge.

Jag har inte ftt min frsta ln n, men jag lste lite och tror det r shr.

om du r skriven i sverige och jobbar i norge s betalar du:

36% skatt och fr gra fljande avdrag.

-8.2% betryggaravgift.

-10% i grundavdrag fr resor hem (max 40k skatt) dvs om du tjnar 400k fr slipper du betala 40k skatt.

Detta sker i princip automatiskt bara du fyller i det p deklarationen. (typ som ngon ruta man kan kryssa i)

Sedan ska det g att gra andra avdrag som dubbelt boende, mat(189kr om dagen) m.m. Men det ska tydligen vara lite mer avancerat n att klicka i en ruta p deklarationen.

Men om man r bosatt i sverige s ska man inte betala mer n 18% skatt i norge, och ingen skatt i sverige.
Citera
2014-11-02, 21:03
Medlem
utan.att.stannas avatar
Om du inte ska betala tryggd i Norge s br du ha ett jobb i Sverige ocks, fr i ngot av lnderna br du betala till socialfrskringen.

Angende avdragen s kan du antingen gra 10% avdrag p brutto ELLEr andra avdrag. Inte bde och. Det r inte fr resor utan fr allt mjligt. Standardfradrag. Men som sagt, d kan du tex inte gra avdrag fr resor.
Citera
2014-11-02, 21:06
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Du kan ju ltsas som det regnar och betala fr lite skatt om du vill, men du kommer ju sjlvklart f en fett terbetalning sen nsta r i den norska deklarationen. Jag hade genast styrt upp det dr. Hade inte velat jobba ett helt r i Norge och betalt fr lite skatt
Citera
2014-11-02, 21:08
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Hall. Har jobbat i Norge nu ett litet tag och mrkt att de bara drar trygdeavgiften som r 10 % av min bruttoln. Detta r d fr att jag fortfarande r registrerad i Sverige och har en svensk adress.
Jag antar att jag d ska skatta i Sverige? r det en preliminr skattedeklaration ja ska fylla i? Vad hnder om jag inte skattar alls i Sverige?
Vad det beror p r okart, men det r inte pga att du har svensk adress, det r istort sett orelevant. Du mste frga din arbetsgivare varfr dom drar fr lite skatt.

Skatta i Sverge ska du bara gra om du r grnsgngare, allts bor nra grnsen och jobbar nra den svenska grnsen. Inte aktuellt i ditt fall. I Sverige ska du inte skatta annars. Bara i Norge, men du kommer f deklarera bda lndderna.
Citera
2016-06-07, 13:52
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveknox
Som jag fattat det s behver man inte betala den dr betryggaravgiften p 10% om man r bosatt i sverige och jobbar i norge.

Jag har inte ftt min frsta ln n, men jag lste lite och tror det r shr.

om du r skriven i sverige och jobbar i norge s betalar du:

36% skatt och fr gra fljande avdrag.

-8.2% betryggaravgift.

-10% i grundavdrag fr resor hem (max 40k skatt) dvs om du tjnar 400k fr slipper du betala 40k skatt.

Detta sker i princip automatiskt bara du fyller i det p deklarationen. (typ som ngon ruta man kan kryssa i)

Sedan ska det g att gra andra avdrag som dubbelt boende, mat(189kr om dagen) m.m. Men det ska tydligen vara lite mer avancerat n att klicka i en ruta p deklarationen.

Men om man r bosatt i sverige s ska man inte betala mer n 18% skatt i norge, och ingen skatt i sverige.

Glm detta inlgg, gonabj - inte mnga rtt alls...

Edit: Sg att detta var en urgammal trd - sorry!
Senast redigerad av AutDisceAutDiscede 2016-06-07 kl. 13:55.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in