• 1
  • 2
2014-11-02, 13:17
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Fjolårets Hägring 38 av finlandssvenske Kjell Westös belönades med 2014 års Nordiska rådets litteraturpris. Såg ett inslag med honom i Babel och han framstod som både sympatisk och ödmjukt lågmäld. Westö var mycket nöjd med Hägring 38 och t o m något av det bästa han skrivit. Han anade att romanen skulle bli väl mottagen, i alla fall i Finland hos den trogna läsarkretsen, men inte få så stor (internordisk) uppmärksamhet. Hans ödmjuka framtoning i kombination i att han prisade sitt eget verk lockade mig att kanske läsa boken.

Någon som läst den eller andra av Westös romaner och kan ge synpunkter på hans läsvärdhet och författarskap? Hans mest kända roman är väl troligen Drakarna över Helsingfors från 1996 och de flesta av hans böcker har just Helsingfors som skådeplats.
Citera
2014-11-02, 13:38
Medlem
Jag lyssnade på den via SR play. klart läs/lyssningsvärd.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=1111
Citera
2014-11-08, 23:18
Medlem
MrFolds avatar
Har förutom Hägring 38 som jag också gillade bara läst Vådan av att vara Skrake. Minns inte jättemycket detaljer (kan vara runt 10 år sen jag läste), men gillade den gjorde jag också.
Citera
2014-11-09, 20:30
Medlem
Bob'sYerUncles avatar
Kjell Westö är klart en av mina favoriter. Jag tyckte om "Hägring 38" men skulle inte hävda att det är hans bästa. Sätter klart "Där vi en gång gått" och "Gå inte ensam ut i natten" framför "Hägring 38".
Detaljrika berättelser om människors liv Helsingfors under olika tidsperioder men att vara Helsingforsbo är knappast ett krav för att tycka om Westö (även om jag råkar vara det).

Har ännu inte läst "Vådan av att vara Skrake", sommarens loppisfynd, men ser fram emot att göra det och väntar på mer från Westö.
Citera
2015-01-09, 13:15
Medlem
Bob'sYerUncles avatar
Mitt loppisfynd ("Vådan av att vara Skrake") visade sig vara Westös svagaste roman även om "Lang" inte heller var mycket att hänga i granen.
Vad kan man säga om "Vådan av att vara Skrake" mer än att det är mycket ord och jämförelsevis lite innehåll. Jag är såklart lite besviken...
Citera
2015-01-10, 21:47
Medlem
Verkar helt klart intressant, ska absolut ta och läsa
Citera
2015-01-12, 19:03
Medlem
Skall man läsa Hägring 38, så bör man nog först ha läst Eyvind Johnsons Krilontrilogi först
Citera
2015-01-12, 23:57
Medlem
Bob'sYerUncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Skall man läsa Hägring 38, så bör man nog först ha läst Eyvind Johnsons Krilontrilogi först

För att? Jag har inte läst trilogin du nämner men däremot "Hägring 38" vilken jag, som jag tidigare påpekat, tyckte om.
Citera
2015-06-27, 01:17
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Jag läste ut Hägring 38 förra veckan och får säga att det var en väldigt välskriven bok. Westö har ett levande språk; han tecknar sina karaktärer väl och bryr sig om dem och får oss läsare att göra detsamma.

Romanen är inte alltför händelserik men detta är framförallt en karaktärsdriven historia om i huvudsak två personer, advokat Claes Thune och hans sekreterare Matilda Wiik. Som var för sig bär på en fängslande historia. Jag älskar hur Westö beskriver den finska tystnaden, social awkwardness på engelska är kanske det bästa uttrycket. Man känner igen sig som svensk fast finnar verkar vara värre när det gäller att få sociala situationer att flyta på friktionsfritt.

Slutade var kanske inte jätteöverraskande och jag gissade tidigt vem "Kaptenen" var men jag hoppas på en fortsättning från Westös sida för där finns en del att bygga på. Vad hände t.ex. med Claes Thune och Onsdagsklubben efter kriget?
Citera
2015-11-12, 10:44
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Westö är mycket läsvärd, de böcker jag läst vill jag rangordna enligt följande:

1. Där vi en gång gått
2. Hägring 38
3. Vådan av att vara Skrake
4. Drakarna över Helsingfors
5. Gå inte ensam ut i natten

Böckerna på plats 3-5 är ungefär jämnbra, medan Där vi en gång gått är hans definitiva storverk.
Citera
2017-08-27, 23:16
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Såg att Kjell Westö utkommit med en ny roman, Den svavelgula himlen: http://www.adlibris.com/se/bok/den-s...-9789100171636.

Någon som börjat läsa den? Har väldigt många olästa böcker för tillfället så väntar nog med ett köp till boken utkommer som pocket. Men ett köp är ett måste för mig.
Citera
2017-08-29, 21:56
Medlem
Drullknulls avatar
Jag beställde nyss Den Svavelgula himlen, av en ren slump såg jag att Westö skapat ett verk till.

Hägring 38 är bra i sin bildliga beskrivning av finlandsvensk övre medelklass strax före andra världskriget, det var min främsta behållning, ett genomarbetat tidsdokument. Sedan får jag instämma i att Westö behärskar språket mycket väl, kanske lite för väl i sin spets. Personligen hade jag föredragit ett högre tempo, fast det hade säkerligen inverkat på detaljrikedomen.

Betyg för Hägring 38: .i..i..i..i. (fyra ståfräs av fem)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in