• 2
  • 3
2014-11-04, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av extra-c
Bland annat att lunch på jobbet kostar cirka 70kr (70x30=2100).
Som flera sagt, matlåda! Då går du från 70kr till 20kr per lunch (och då räknar jag högt, går lätt att komma lägre). Det betyder att du kan spara 50kr x 30=1500kr (men ja,nu jobbar du väl inte 30 dagar i månaden).

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Majestic
Køp ett kilo køttfærs, gør en køttfærssås på det, så har du matlådor før 5 dagar. Alternativt matlådor før 4 dagar, och frys in en. Nær du upprepat proceduren i 4 veckor med olika matrætter, så har du lite variation att vælja mellan från frysen.
På 1kg köttfärs skulle jag nog få ut ~12 portioner Förut hade jag nog fått ut mindre, men då åt jag nog i regel för stora portioner. Både för mycket pasta och för mycket köttfärssås.
Citera
2014-11-04, 12:05
Medlem
Mr.Majestics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AVGASBARN
Som flera sagt, matlåda! Då går du från 70kr till 20kr per lunch (och då räknar jag högt, går lätt att komma lägre). Det betyder att du kan spara 50kr x 30=1500kr (men ja,nu jobbar du väl inte 30 dagar i månaden).

På 1kg köttfärs skulle jag nog få ut ~12 portioner Förut hade jag nog fått ut mindre, men då åt jag nog i regel för stora portioner. Både för mycket pasta och för mycket köttfärssås.

200g per måltid ær ju najs, det ær ju gott med køtt

Som du sæger, man kan med lætthet dryga ut det till 10-12 portioner. Morøtter, bønor av olika slag (ofta billigt), och æven havregryn går att anvænda som utfyllnad

Køp storpack av allt, kyckling brukar dom ha extrapris på tætt som tætt. Køp och frys in, skær upp i strimlor och laga Wok med ris, kostar inte många kronor per måltid.

Baka eget brød, kostar inte heller många kronor. Brukar baka brød på helgerna, så jag har till hela veckan
Citera
2014-11-04, 13:00
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ja... kära FB. Ni hade rätt.

Min budget var en dröm budget!
Jag kan meddela nu att jag har flytten hemifrån och detta är min andra dag. Känns tomt och dött..
Verkligen inte som man hade tänkt sig!

Det fanns flera saker som påverkade ekonomin
Bland annat att lunch på jobbet kostar cirka 70kr (70x30=2100).

Jag bor i en villa där det ingår el samt hemförsäkring har jag för mig. Dock inte internet, om jag bör fixa det är tveksamt.

Min nya budget ser ut såhär i dagsläget:
Rum 3500
Mat 4000
Kollektivtrafik istället för bil 500
Fritid 1000
Hygien saker 500
Proteiner och tabletter som räcker månadsvis 500
Totalt 10000
Återstår 2000 som jag kan spara.

Gör man det för pengarna så är det absolut inte värt allt detta men gör man detta för själva upplevelsen vilket jag just nu gör så bör det la duga.

EDIT: Har nordea som bank där jag betalar 120 kr per år, inget som lär påverka så himla mycket.

Bor du som inneboende i en villa då eller?

Som sagt....70kr per dag? Bara för lunch? Det är ungefär vad jag lägger ner per dag på mat. 4.000 per månad är jävligt högt för en person. Om du bara lägger lite tid på planering klarar du dig på hälften.

Men du kommer bli bra på sånt med tiden. Minns hur det var för mig själv när jag just hade flyttat.

Angående försäkring så ska du inte räkna med att deras försäkring täcker dina saker utan du bör nog teckna en egen.
Citera
2014-11-09, 03:54
Medlem
Jag ber om ursäkt, formulerade mig fel, när jag räknade 30 dagar så räknade jag med att käka på jobbet samt ute då jag inte jobbade.

Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Bor du som inneboende i en villa då eller?

Som sagt....70kr per dag? Bara för lunch? Det är ungefär vad jag lägger ner per dag på mat. 4.000 per månad är jävligt högt för en person. Om du bara lägger lite tid på planering klarar du dig på hälften.

Men du kommer bli bra på sånt med tiden. Minns hur det var för mig själv när jag just hade flyttat.

Angående försäkring så ska du inte räkna med att deras försäkring täcker dina saker utan du bör nog teckna en egen.

Ja precis, jag bor som inneboende i en villa.

Jag hade tänkt att handla imorgon, i och med att villan renoveras så fungerar inte ungen så jag kan endast steka och koka mat. (Finns ingen micro än).

Jag skriver avtal denna måndagen och ska då fråga hur det fungerar med försäkringen (hemförsäkring), vore skönt att slippa fixa det på egen hand.

Från dag 1 tills nu (1 Vecka har gått) så har jag spenderat ungefär 1500kr. Då har jag inte planerat så mycket vilket lär bli ändring på nu. Har även gått med i A-kassa samt någon fack där jag får saker till min fördel för cirkus 300kr per månad.

Imorgon hade jag tänkt att köpa allt jag behöver månaden ut så att jag slipper gå varje vecka och handla samt fixa matlådor och lägga dem i kylen (Spelar det någon roll ifall man lägger matlådorna i kylen istället för frysen? Då ingen frys finns.) eftersom jag brukar komma hem helt död från jobbet och sova ut hela dagen.

Jag hade tänkt att köpa lite basics som:
Spagetti
Tonfisk
Pasta
Bröd
Ost
Gurka
Skinka
Smör
Mjölk
Flingor

Sedan tänkte jag även på det med träningen, det är väl lika bra att köpa proetiner som innehåller väldigt mycket med kalorier?
Exempel: http://www.gymgrossisten.com/1/sv/ar...us-mass-5455-g

Det lär väl skära ner på kostnaderna, ta mig mot mina gym-mål samt göra mig rätt så mätt?
Då jag bör få i mig ungefär 2800 kalorier per dag (Då räknar jag med att gå upp i vikt).
Citera
2014-11-09, 06:27
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Imorgon hade jag tänkt att köpa allt jag behöver månaden ut så att jag slipper gå varje vecka och handla samt fixa matlådor och lägga dem i kylen (Spelar det någon roll ifall man lägger matlådorna i kylen istället för frysen? Då ingen frys finns.) eftersom jag brukar komma hem helt död från jobbet och sova ut hela dagen.

Jag hade tänkt att köpa lite basics som:
Spagetti
Tonfisk
Pasta
Bröd
Ost
Gurka
Skinka
Smör
Mjölk
Flingor

Sedan tänkte jag även på det med träningen, det är väl lika bra att köpa proetiner som innehåller väldigt mycket med kalorier?

Det lär väl skära ner på kostnaderna, ta mig mot mina gym-mål samt göra mig rätt så mätt?
Då jag bör få i mig ungefär 2800 kalorier per dag (Då räknar jag med att gå upp i vikt).

Finns mycket goda energi och proteinrika måltider som dessutom är väldigt billigt.

Pasta
Tonfisk i olja
Fetaost
Rödlök
Tomat
Sallad

(rödlök är viktigast)

Här har du en normal persons dagsbehov av protein för 30kr.

Har du även i rödlök, cocktailtomat och ruccola är det fest

--------

1500kr på en vecka. Vad har det bestått av egentligen? Man får faktiskt jävligt mycket för det.

En hundralapp har du 4 st lax med rotfrukt och smaksatt creme fraiche måltider på. Eller 8 måltider för 200kr. Det klarade du dig en dag på.

Nämen, som sagt. Man lär sig med tiden. Vill bara försöka komma igenom med att man får jävligt mycket för dom pengarna. Mer än man kan tro.
Senast redigerad av Bbobi 2014-11-09 kl. 06:32.
Citera
2014-11-09, 09:37
Medlem
legendaryjls avatar
Sa mycket du gor fel grabben... Skit i gainern och grejerna till gymmet. Du kan gora en egen gainer genom att kopa mjolk, banan, olivolja och lite havre. Planera battre och laga mat hemma. Herre..
Citera
2014-11-09, 09:55
Medlem
Brokenbacks avatar
Du betalar 3500 men kan inte använda att fungerande kök?!? Förhandla genast hyran tills dess att du kan laga ordentlig mat! Du betalar redan kraftigt överpris på ett rum.
Citera
2014-11-09, 11:33
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Jag hade tänkt att handla imorgon, i och med att villan renoveras så fungerar inte ungen så jag kan endast steka och koka mat. (Finns ingen micro än).

Från dag 1 tills nu (1 Vecka har gått) så har jag spenderat ungefär 1500kr. Då har jag inte planerat så mycket vilket lär bli ändring på nu.

Att du bara kan steka och koka mat ser jag inte som ett direkt problem för det är sällan jag använder ugnen, finns massor av rätter du kan göra t.ex
Köttfärsås och spagetti
Korvstroganoff och ris
Laxkotletter och potatis
Grytor m.m.

Om dina 1500kr bara gått till mat så har du verkligen slösat, brukar gå ca 500kr/vecka när jag storhandlar men sedan är inte jag kräsen så köper billiga märken i lågprisbutiker.

Du kan komma ner mycket i pris på gainers om du beställer härifrån: http://www.gymvaruhuset.com/mass-fx ...den sorten räcker längre och du kan variera smaken eftersom det är mindre påsar samt blir det ingen fraktkostnad för 5 påsar.

Ny mikro kan man få för ca 400kr.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in