2014-11-02, 08:43
Medlem
sasos avatar
du kommer att gå back
du har bara vanliga kostnader i din beräkning
bankkostnader,fika kostnader mm har du inte med
Citera
2014-11-02, 11:47
Medlem
Bbobis avatar
Din budget kanske kommer se ut ungefär såhär:

Hyra 4000
Mat 2500
El 100
Försäkring 100
Bredband 100 (delad uppkoppling)
Mobil 350
Bil 2000

Summa: 9150 och 2850 över till sparande/fritid.

Eller ingår el och bredband i hyran kanske? 4000 för ett rum låter faktiskt rätt saftigt om det inte är en innerstadslägenhet i Stockholm.

Har du möjlighet att skippa bilen? Köpa en gammal herrcykel med påhängsmotor kanske?

Citat:
Planerar att leva mestadels på pizza, pasta, ris och nudlar...

För en pizza kan du käka lax med rotfrukt i flera dagar inklusive frukost.

Pengarna försvinner fort där. Pizza tycker jag inte man ska leva på men unna sig ibland.

Tex pasta med falukorv tycker jag fortfarande är kalasgott och trevligt när man vill snåla lite Eller ugnsbakad med kokt potatis till.
Senast redigerad av Bbobi 2014-11-02 kl. 11:54.
Citera
2014-11-02, 12:14
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av extra-c
Såhär ser nya budgeten ut just nu:

Rum 3500 (Lyckades få ett mindre rum för 500kr billigare.)
Bil 2000
Tillbehör inför gymmet (345+449)
Fritid 1000
Mat 1500
Totalt: 8794
- 12 000

Återstår: 3206
Något som jag har missat?

Detta ska väl fungera att hålla?
Det kan fungera men vissa kostnader är lite oklara, är tillbehör till gymmet bara en startkostnad eller något du måste lägga varje månad?
Om månadsavgiften är 449kr så låter det mycket, t.ex Nordic Wellness har expressanläggningar utan personal för 249kr/mån. och är 345kr för protein m.m. så kan du spara där också, kolla in Gymvaruhuset.
Storhandlar du i lågprisbutiker som t.ex Lidl, Willys så funkar din matbudget men hämtmat som pizza kan förstöra om du inte bara unnar dig det på helgen.
Bilen är onödig och kostar mer än man tror med reparationer, besiktning och bensin m.m. ...du kan ju hyra bil om du skall göra någon extra resa men hålla dig till bussen i vardagen.
Alkohol behöver inte kosta skjortan om du förfestar med importerad sprit ...det är krogen och systembolaget som tömmer plånboken
Citera
2014-11-02, 12:55
Medlem
Citat:
Såhär ser nya budgeten ut just nu:

Rum 3500 (Lyckades få ett mindre rum för 500kr billigare.)
Bil 2000
Tillbehör inför gymmet (345+449)
Fritid 1000
Mat 1500
Totalt: 8794
- 12 000

Återstår: 3206
Något som jag har missat?

Detta ska väl fungera att hålla?

Helt rätt där!
Ska absolut lära mig att laga mat, men grunden ligger i själva risen och pastan till en början tills att jag har utvecklat mina kunskaper inom matlagning

Du börjar tänka rätt. Använd nåt budgetverktyg för att se vad för vanliga kostnader som finns. Typ http://www.konsumentverket.se/Vara-o...udgetkalkylen/

Laga storkok om du kan och tycker det är jobbigt att laga mat. Typ köp billig köttfärs och laga flera kilo köttfärssås och frys in. Lite tråkigt men gör så med flera saker så kan du ju varva lite. Laga mat tillsammans med de du bor med, det får ner kostnaderna. Jag hade matkostnader på säkert 4000 per månad, har nu kostnader på typ 5000 tillsammans med min sambo. Mindre än 1500 på mat i månaden kan man inte leva drägligt på enl mig. 2500 är normalt skulle jag säga. Skippa bilen om du kan är mitt största råd, bilar kan sabba de flesta budgetar. Pengaslukande.

Ingår el, någon slags hemförsäkring, bredband i din hyra?

Jag tycker du ska köra! Nyttigt att testa klippa navelsträngen, lättare när man jobbar än när man pluggar också enl mig.
Citera
2014-11-02, 13:14
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
bankkostnader,fika kostnader mm har du inte med
Vad för bankkostnader menar du?
Förmodar att i de 1000 som är till fritid ingår fika också.
Citera
2014-11-02, 14:14
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Vad för bankkostnader menar du?
Förmodar att i de 1000 som är till fritid ingår fika också.

vad har du för bank?
Citera
2014-11-02, 14:19
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
vad har du för bank?

Har man swedbank är det väl 175kr/år för internetbanken och 195kr för mastercard.

30kr/månad. Ingen post som kommer urholka hans ekonomi om vi säger så.
Citera
2014-11-02, 14:25
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
vad har du för bank?
Forex Bank och Handelsbanken med bara Frikort Maestro.
Citera
2014-11-03, 21:12
Medlem
Ja... kära FB. Ni hade rätt.

Min budget var en dröm budget!
Jag kan meddela nu att jag har flytten hemifrån och detta är min andra dag. Känns tomt och dött..
Verkligen inte som man hade tänkt sig!

Det fanns flera saker som påverkade ekonomin
Bland annat att lunch på jobbet kostar cirka 70kr (70x30=2100).

Jag bor i en villa där det ingår el samt hemförsäkring har jag för mig. Dock inte internet, om jag bör fixa det är tveksamt.

Min nya budget ser ut såhär i dagsläget:
Rum 3500
Mat 4000
Kollektivtrafik istället för bil 500
Fritid 1000
Hygien saker 500
Proteiner och tabletter som räcker månadsvis 500
Totalt 10000
Återstår 2000 som jag kan spara.

Gör man det för pengarna så är det absolut inte värt allt detta men gör man detta för själva upplevelsen vilket jag just nu gör så bör det la duga.

EDIT: Har nordea som bank där jag betalar 120 kr per år, inget som lär påverka så himla mycket.
Senast redigerad av extra-c 2014-11-03 kl. 21:14.
Citera
2014-11-04, 05:04
Medlem
eilahtans avatar
Vänta.. Måste du äta lunch på jobbet för 70 kronor VARJE dag? Dom har inte en micro så att du kan ta med en matlåda? Du gör ju som du vill..
Citera
2014-11-04, 07:46
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eilahtan
Vänta.. Måste du äta lunch på jobbet för 70 kronor VARJE dag? Dom har inte en micro så att du kan ta med en matlåda? Du gör ju som du vill..
Inte bara det - jobbar TS 30 dagar i månaden? Om inte så ska lunchkostnaden så klart inte multipliceras med 30.
Citera
2014-11-04, 09:26
Medlem
Mr.Majestics avatar
Citat:
Ja... kära FB. Ni hade rätt.

Min budget var en dröm budget!
Jag kan meddela nu att jag har flytten hemifrån och detta är min andra dag. Känns tomt och dött..
Verkligen inte som man hade tänkt sig!

Det fanns flera saker som påverkade ekonomin
Bland annat att lunch på jobbet kostar cirka 70kr (70x30=2100).

Jag bor i en villa där det ingår el samt hemförsäkring har jag för mig. Dock inte internet, om jag bör fixa det är tveksamt.

Min nya budget ser ut såhär i dagsläget:
Rum 3500
Mat 4000
Kollektivtrafik istället för bil 500
Fritid 1000
Hygien saker 500
Proteiner och tabletter som räcker månadsvis 500
Totalt 10000
Återstår 2000 som jag kan spara.

Gör man det för pengarna så är det absolut inte värt allt detta men gör man detta för själva upplevelsen vilket jag just nu gör så bör det la duga.

EDIT: Har nordea som bank där jag betalar 120 kr per år, inget som lär påverka så himla mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av eilahtan

Exakt. Du MÅSTE inte æta lunch på jobbet varje dag, yttesrt få som gør det. Laga matlådor, t.ex. køttfærssås och spaghetti fungerar skitbra, och ær billigt också.

Køp ett kilo køttfærs, gør en køttfærssås på det, så har du matlådor før 5 dagar. Alternativt matlådor før 4 dagar, och frys in en. Nær du upprepat proceduren i 4 veckor med olika matrætter, så har du lite variation att vælja mellan från frysen.

Finns mycket gott du kan gøra med køttfærs, pannbiffar, jærpar, køttbullar etc., till en billig penning. Varva med lite ris, pasta och potatis.

Du kan lætt får ner din matbudget till 2000kr utan att på något sætt æta dåligt. 2500kr med plats før någon utsvævning då och då, pizza alt. kebab.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in