• 1
  • 2
2005-09-15, 00:11
Medlem
Un Perros avatar
Som många andra (hatar att komma sent till en tråd när nästan allt bra redan har sagts!) anser jag att detta exempel är intressant i teorin, men ej i praktiken.

De personer som kommer längst i samhället är de motiverade medelmåttorna, ej de korkade, men de med helt alldaglig begåvning som dock besitter en väldig dos motivation. Om man saknar vilja krävs det en extraordinär intelligens för att man ska lyckas, det finns som sagt var ganska gott om intelligenta människor, men bara ett fåtal med exceptionell intelligens.

Personligen skulle jag gärna byta en del av min intelligens mot vilja.
Citera
2005-09-15, 20:10
Medlem
aliasalis avatar
Citat:
De personer som kommer längst i samhället...

Hur långt har de kommit? 1m, 100m, 1km??? -Eller hur mäter man???
Citera
2005-09-15, 20:12
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliasali
Hur långt har de kommit? 1m, 100m, 1km??? -Eller hur mäter man???

Man mäter ej i m eller km, utan fot och tum, vilket kan vara lite ovant i början p.g.a dess något ologiska uppbyggnad.
Citera
2005-09-15, 21:15
Medlem
AntiDinass avatar
På en ø: Den med inntelekt.

I samheldet: Den dumme med vilje, det er slike folk samveldet er bygd opp av.
Citera
2005-09-16, 02:14
Medlem
Om vi går tillbaka till den öde ön med två personer. En intelligent och en med järnvilja.
Det finns två scenarion. Att de lever var för sig på ena halvan av ön eller att de lever tillsammans.
Båda möjligheterna är lika intressanta.

Om vi leker med den enklaste tanken... var och en för sig själv. Då kan jag se utvecklingen att den intelligente klarar sig bäst första månaden (eller två) men att den envise vinner mark i längden. Om man tänker sig att ett par år går så kommer den intelligente lära sig och vinna tillbaka poäng i levnad.
Svårt att sia om vilken som klarar sig bäst efter tre år.

Om de levde tillsammans skulle det bli succé, bara de kom överens.
Citera
2005-09-16, 02:22
Medlem
occasuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Märklintåget
Går just nu på lärarlinjen på Malmö högskola..
Du känner händelsevis inte en Tim?
Citera
2005-09-16, 02:25
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Om vi går tillbaka till den öde ön med två personer. En intelligent och en med järnvilja.
Det finns två scenarion. Att de lever var för sig på ena halvan av ön eller att de lever tillsammans.
Båda möjligheterna är lika intressanta.

Om vi leker med den enklaste tanken... var och en för sig själv. Då kan jag se utvecklingen att den intelligente klarar sig bäst första månaden (eller två) men att den envise vinner mark i längden. Om man tänker sig att ett par år går så kommer den intelligente lära sig och vinna tillbaka poäng i levnad.
Svårt att sia om vilken som klarar sig bäst efter tre år.

Om de levde tillsammans skulle det bli succé, bara de kom överens.

Hur tänker du då? Varför skulle den intelligenta tappa mark för att sedan vinna tillbaks den efter tre år, p.g.a av indivdens slöhet?

Om de levde tillsammans, varför skulle det vara succé? Utveckla gärna mer
Citera
2005-09-16, 02:41
Medlem
Lost dreamers avatar
Om man nu är så jävla intelligent att man inte räddar sig själv så är man väl inte mycket att ha ?lol
Om man har viljekraft, så leder ju detta till överlevnad, då försök leder till framgång till slut..även om det krävs tusen försök.
Varför kan inte det räknas som intelligens??
Det borde det rimligtvis, då det rör sig om överlevnad, vad fan är viktigare?
Den med viljan är smart nog att inte sätta sig ned och dö.

Leve viljan!!!!!!!!!!!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in