2014-10-31, 21:17
Medlem
brokeps avatar
Snabb fråga:

Hur formaterar man ett USB-minne i Ubuntu 14.10?
Citera
2014-10-31, 21:21
Medlem
Snabbt svar.. Googla..

Eller snabbare dör dig läs här http://askubuntu.com/questions/68809/how-to-format-a-usb-or-external-drive
Citera
2014-10-31, 21:22
Medlem
Skatteskolks avatar
(FB) Stora tråden för små problem - Linux

Samt att du kan formatera både med GUI och i konsolen.
Citera
2014-10-31, 21:30
Medlem
BenAsslicks avatar
parted eller gparted (kör gparted om du har ett grafiskt interface) kan du använda för att formatera diskar av valfri kvalisort.

Så, för att vara specifik, skriv följande i terminalen :

Kod:
sudo apt-get install gparted

sudo gparted

Sen får du välja din usbpinne och formatera den i valfritt filsystem. Vilket filsystem som blir bäst beror på vad du ska använda den till. Är det Linux så tror jag EXT3 blir bra, är det windows så kör NTFS.
Senast redigerad av BenAsslick 2014-10-31 kl. 21:38.
Citera
2014-10-31, 21:47
Medlem
brokeps avatar
Ah, då vet jag, tackar o bugar för snabba svar
Citera
2014-10-31, 22:23
Medlem
BenAsslicks avatar
Lugnt! Men kom gärna ihåg att googla innan du frågar, de flesta frågorna man har är skitenkla att lösa och kommer med bra & någorlunda lättsmält dokumentation efter några sekunders sökande
Citera
2014-12-01, 17:19
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Vilket filsystem som blir bäst beror på vad du ska använda den till. Är det Linux så tror jag EXT3 blir bra, är det windows så kör NTFS.

Nu vet jag inte om det kanske finns någon specifik anledning till att köra ext3 på just USB-minnen, men det måste väl ändå vara bättre med ext4?
Citera
2014-12-05, 23:37
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neth
Nu vet jag inte om det kanske finns någon specifik anledning till att köra ext3 på just USB-minnen, men det måste väl ändå vara bättre med ext4?

Ja, det går väl bra det också. har ingen aning om skillnaderna mellan 3 o 4, och jag bryr mig inte spec mycket utan har bara defaultat till EXT3.
Citera
2014-12-06, 00:05
Medlem
HeadlessChilds avatar
Citat:
Ja, det går väl bra det också. har ingen aning om skillnaderna mellan 3 o 4, och jag bryr mig inte spec mycket utan har bara defaultat till EXT3.
Jag kör alltid fat32 eller ntfs på usb minnen. Så man kan använde dem på Windows maskiner också.
Citera
2014-12-06, 19:03
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessChild
Jag kör alltid fat32 eller ntfs på usb minnen. Så man kan använde dem på Windows maskiner också.
När jag testade fat32 och ntfs på OSX så gick det åt pipan (vet inte om OSX ska klara dem eller ej). Däremot så gick exfat på både Windows, OSX och Linux när jag testade
Citera
2014-12-07, 00:48
Medlem
Kongruensbojds avatar
FAT32 ska funka på OSX, men några av de där linuxspecifika filsystemen blev read-only på min Mac.
Citera
2014-12-07, 07:32
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:

4 klarar större filer och kataloger, inget som man behöver på ett USB-minne direkt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in