2014-10-30, 21:21
Medlem
Hej alla!
Lämnade in min Acer Aspire på lagning för några veckor sedan. Den dog så fort sladden inte var i och det stod att "your computer needs to be repaired". Så lämnade in den. So far so good.

Idag fick jag tillbaka den. Nu till problemen:
1. När jag startar den hemma så upptäcker jag först att jag numera har Windows 7 istället för 8? Varför har dom bytt?
2. Andra problemet: Står att windows inte är äkta. Hur går jag till väga för att aktivera det? Hade ju windows 8 innan, ska jag behöva köpa en ny nyckel till windows 7 bara för att dom reparerade den och installerade win 7 istället för 8!?
3. Den har hängt sig 3 gånger varav en var en s.k. bluescreen. Otroligt roligt

Och för detta betalade jag alltså drygt 2500 kronor. Är otroligt frustrerad.

Kan någon bättre vetandes hjälpa mig med dessa problem? Tusen tack isåfsall.

/Shava

Edit: Tråden ligger säkert fel, så flytta gärna på den om det är så!
Senast redigerad av shava 2014-10-30 kl. 21:23.
Citera
2014-10-30, 21:22
Medlem
Gå tillbaka och klaga. Mycket konstigt ställe du var på.
Citera
2014-10-30, 21:39
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shava
Hej alla!
Lämnade in min Acer Aspire på lagning för några veckor sedan. Den dog så fort sladden inte var i och det stod att "your computer needs to be repaired". Så lämnade in den. So far so good.

1. När jag startar den hemma så upptäcker jag först att jag numera har Windows 7 istället för 8? Varför har dom bytt?
2. Andra problemet: Står att windows inte är äkta. Hur går jag till väga för att aktivera det? Hade ju windows 8 innan, ska jag behöva köpa en ny nyckel till windows 7 bara för att dom reparerade den och installerade win 7 istället för 8!?
3. Den har hängt sig 3 gånger varav en var en s.k. bluescreen. Otroligt roligt

Och för detta betalade jag alltså drygt 2500 kronor. Är otroligt frustrerad.

Kan någon bättre vetandes hjälpa mig med dessa problem? Tusen tack isåfsall.

/Shava

Edit: Tråden ligger säkert fel, så flytta gärna på den om det är så!

Var lämnade du in datorn ?

Vad sa man om orsaken till felet - orsakat av dig eller datorn ?

Om det är W8 så har du väl garanti kvar och då ska det inte kosta något dessutom finns något som heter utökad reklamations rätt som gäller i 3år vilket betyder att om du inte har orsakat felet så räknas det som konstruktions fel och du har rätt till gratis rep. eller ny dator alternativt återbetalning .

Någonting är väldigt skumt med det hela - har du kollat att det är samma dator .
Senast redigerad av 1FF 2014-10-30 kl. 21:46.
Citera
2014-10-30, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Var lämnade du in datorn ?

Vad sa man om orsaken till felet - orsakat av dig eller datorn ?

Om det är W8 så har du väl garanti kvar och då ska det inte kosta något dessutom finns något som heter utökad reklamations rätt som gäller i 3år vilket betyder att om du inte har orsakat felet så räknas det som konstruktions fel och du har rätt till gratis rep. eller ny dator alternativt återbetalning .

Någonting är väldigt skumt med det hela - har du kollat att det är samma dator .

Lämnade in den på media markt.
Står "ej ursprungligt fel pga mjukvarufel, täcks ej av garanti. Ominstallation av mjukvara, byte av batteri".

Inte media markt som lagat den utan den är skickad till ett annat företag som gjort detta, info care. Datorns garanti var bara 1 år och det har gått snart 2 år så det räcker väl inte detta? Eller vad menar du med att jag har garanti kvar på W8?
2500 för detta är ett jävla skämt!
Citera
2014-10-30, 23:17
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Lämnade in den på media markt.
Står "ej ursprungligt fel pga mjukvarufel, täcks ej av garanti. Ominstallation av mjukvara, byte av batteri".

Inte media markt som lagat den utan den är skickad till ett annat företag som gjort detta, info care. Datorns garanti var bara 1 år och det har gått snart 2 år så det räcker väl inte detta? Eller vad menar du med att jag har garanti kvar på W8?
2500 för detta är ett jävla skämt!

Om det inte är en mjukvara som du har installerat så är det ju tillverkaren som har gjort det och då är det reklamations rätt som gäller .

Sen kan man ju undra varför de byter batteri om det var ett mjukvarufel och dessutom utan att fråga köparen d.v.s dig ! ?

Utökad reklamations rätt gäller om det är konstruktions fel m.a.o om tillverkaren har på något sätt orsakat det - Googla så hittar du vad som gäller angående det .

Det där ärendet är ju lätt vunnet om det är så att de har bytt ut Os´et för då är det bedrägeri .
Citera
2014-10-31, 01:06
Medlem
swebarbs avatar
Gå tillbaka och klaga det där låter helt cp, tror dom har lagt in ett pirat windows 7 snarare.. din nyckel till 8 funkar ändå inte till 7 så hade du 8 windows så ska du ha det och inte 7.. jävla idioter där
Citera
2014-10-31, 06:04
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:

Och du bad inte om detta vid ditt servicebesök? Om inte så ska du självklart häva detta mot Media Markt. Du köpte en dator med Windows 8 som förinstallerat operativsystem och inget annat.

Licensen fungerar endast till Windows 8.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in