2005-09-13, 22:01
Medlem
Starvids avatar
Vi råkade ut för en liknande händelse. Jag bor på tredje våningen i ett hus som är byggt på 1880-talet och det finns antagligen underliga springor i golven.

Det luktade nämligen rök i ett av våra rum när man rökte rakt under det rummet, fast på nedre botten, två våningar ner alltså! Underligt nog luktade det inte rök i rummet som låg på andra våningen. På något sätt tog sig röken upp från botten, förbi den mellanliggande våningen och in i vår.

Vi skällde ut våra grannar och sade att de tamejfan inte fick röka. Vi skrämde upp de så mycket att de (två små söta kvinnliga studenter) gav oss en tårta. De har aldrig rökt igen.
Citera
2009-04-01, 07:13
Bannlyst
Gammal tråd jag vet, men har samma problem med mina grannar. gamla knarkare som ställer sig på åda sidor om huset och röker. Den ene saknar framtänder och den andre ser ut som en levande död. De låtsas vara snälla och att de ska sluta, men det stinker lika jävligt för det.

Har inte bott här särskilt länge men tänker flytta ändå, trots alla gratis renoveringar jag gjort här åt värden. det luktar för fan APA p.g.a. detta. Är så förbannad att jag skulle kunna brotta ner de svinen!
Citera
2009-04-01, 08:10
Medlem
re

I min trapp går de flesta rökarna ut och röker på de små balkongerna som finns. Problemet är att det är där luft intagen/uttag? sitter.

Det är förbjudet att röka där så gnällig som jag var gick jag och påpekade detta personen ifråga ville inte att det skulle lukta rök i sin lägenhet men att det luktar i min för han röker på balkongen tyckte inte han var hans problem
Citera
2009-08-10, 08:15
Medlem
Man får röka i sin egen lägenhet, och på sin balkong. Punkt slut. Hyresgästföreningen kan inget göra, och inte hyresnämnden heller.
Citera
2009-08-10, 11:20
Medlem
och man får röka i sin trädgård också http://www.dagensjuridik.se/sv/Artiklar/Inget-rokforbud-i-tradgard/
Citera
2009-08-10, 15:25
Medlem
Megahallons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Man får röka i sin egen lägenhet, och på sin balkong. Punkt slut. Hyresgästföreningen kan inget göra, och inte hyresnämnden heller.

Då borde man ju få spela hur högt man vill i sin lägenhet och på balkongen också?
Citera
2009-08-10, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megahallon
Då borde man ju få spela hur högt man vill i sin lägenhet och på balkongen också?

Klaga inte på mig, jag ogillar det minst lika mkt som någon annan. Men så ser läget ut.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tingsratt-sager-ja-till-rokning-pa-balkong-1.759613

http://www.uppsalahem.se/UAH_Templates/Page____9123.aspx

Tydligen gör man en gränsdragning mellan störningarna. Att spela hur hög musik man vill, är ju faktiskt så att det stör mer än rökning.
Citera
2009-08-10, 15:49
Medlem
mesopalmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megahallon

Skillnaden ligger i att i en normalt fungerande byggnad sprids ej röklukt mellan lägenheter. Det gör däremot högt ljud.
Citera
2009-08-10, 15:52
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Klaga inte på mig, jag ogillar det minst lika mkt som någon annan. Men så ser läget ut.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tingsratt-sager-ja-till-rokning-pa-balkong-1.759613

http://www.uppsalahem.se/UAH_Templates/Page____9123.aspx

Tydligen gör man en gränsdragning mellan störningarna. Att spela hur hög musik man vill, är ju faktiskt så att det stör mer än rökning.

Är det inte snarare än fråga för värden att åtgärda att du inte får in röklukt från din granne i din lägenhet? Om värden tätar, förbättrarventilation eller rent av förbjuder din granne är ju av sekundär betydelse.
Citera
2009-08-10, 16:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence
Är det inte snarare än fråga för värden att åtgärda att du inte får in röklukt från din granne i din lägenhet? Om värden tätar, förbättrarventilation eller rent av förbjuder din granne är ju av sekundär betydelse.
Detta låter ju som den rimligaste lösningen på problemet.

Är det inte lite humor att TS som klagade på rök -05 också har den avatar han har?
Citera
2009-08-10, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence

Jo givet. Men är det via balkong och öppna fönster så är det inte mkt o göra. Förbjuda är ju inte ok, enl TR utdömmande.
Citera
2009-08-10, 21:04
Medlem
TröttSvensks avatar
Rökning kan inte förbjudas vare sig i lägenhet eller på balkong.
Detta har varit uppe för prövning i olika varianter.
Än så länge anses rökande grannar vara något man får stå ut med.
Däremot så har hyresvärden ett ansvar för att ventilationen fungerar, dvs att den inte drar med sig rök från andra lägenheter.

Börja med att prata med värden så de får mäta och kolla.
Att det skulle läcka in luft / rök från grannlägenheten in i din garderob borde vara ganska enkelt för värden att åtgärda bara de kan mäta upp vart det läcker.

För övrigt så är ciggrök vidrigt, riktigt jävla vidrigt...

Se hur bra det har gått att förbjuda rökning på tåg, flyg och nu senast på krogen.
Rökarna skanderade att de var diskriminerade och krögarna trodde de skulle få slå igen, istället höjdes omsättning för vi som drog oss för att gå på krogen kunde nu göra det...

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in