2005-09-13, 10:52
Medlem
boyakas avatar
Jag har ett äldre par boende under mig som tillsammans kanske rökare 2 paket om dan.
Huset vi bor i är ett äldre hus byggt på 30 talet och något är fel på det. Genom våra garderober sipprar det en tydlig röklukt upp till oss.
Det är helt omöjligt att ha kläder i garderoberna, kläderna luktar efter ett tag som om man varit på krogen kvällen innan dvs inte precis fräscht.
Nu under sommaren har de suttit på balkongen under oss och kedjerökt i timmar och röken går rakt upp till vårt sovrum som ligger ovanför.. det är som det blir en skorsten med drag som drar röken in i rummet. Detta har medfört att vi inte har kunnat varken vara på balkongen eller ha balkongdörren öppen.

När jag påtalade detta för lägenhetsinnehavaren sa han
"hur mycket jag röker i min egen lägenhet ska du ta och skita i" slut citat.

Jag vill också säga att jag har en bebis i lägenheten som man känner en viss oro för när röklukten är alltför påtaglig. Han låg i sovrummet och sov med balkongdörren öppen en gång och när jag kom in där var det som att någon satt och rökte i rummet av all rök som drogs in...

Det är otroligt jobbigt att komma in i sovrummet och det antingen luktar som ett gammalt askfat eller som att någon suttit och rökt en cigg där för tio sekunder sen...

Min fråga är om det finns någon som känner till om det har behandlats i någon hyresnämnd om man helt enkelt kan förbjuda rökning i en lägenhet och det som kan räknas som vårt gemensamma utrymme, balkongen, då det uppenbarligen och bevisligen är störande för andra boende i huset.
Det måste väl vara en sanitär olägenhet eller liknande.
Vad jag skulle vilja ha är helt enkelt ett utlåtande från ett liknande mål (om det finns alltså) så man vet vad som gäller.
Har letat på nätet men inte hittat något... men på flashback kan man väl lita på de välutbildade och alltid väl informerade medlemmarna att hitta något sådant

Att värden skulle bygga om hela ventilationen och det som är felkonstuerat i garderoberna känns mycket otroligt då han visat minst sagt svagt intresse för renoveringar innan.. hade nog varit enklare för honom att bara förbjuda dem och sedan skita i det...

Har själv rökt i 10 år (men slutat) och har förståelse för behovet att röka men när det är störande på detta sätt är det ju omöjligt att acceptera..
Citera
2005-09-13, 11:41
Medlem
Carradines avatar
Är du hyresgäst - kontakta Hyresgästföreningen, de kan hjälpa dig i de flesta fall.
Citera
2005-09-13, 11:45
Medlem
Ruskigbusss avatar
Jag är ytterst tveksam till att du kan förbjuda grannen att röka i sin lägenhet.
Ventilation och sånt är ju husägarens ansvar, och om han har ett ljumt intresse för det - så lär det vara svårt att genomdriva. Hyresgästföreningen kanske kan ge dej råd, men jag är skeptisk.

Däremot så kan det vara möjligt att kedjerökandet på balkongen kan vara otillåtet. Jag hoppas inte det - för jag röker själv på balkongen.

Realistiskt så tror jag att du bör ställa in dej på att flytta.
Citera
2005-09-13, 11:46
Medlem
Megalomanias avatar
Jag skulle nog snarare säga att det är den undermåliga ventilationen du inte ska acceptera. Jag har svårt att tro att det går att förbjuda någon från att röka i sitt eget hem om det inte står i kontraktet.

Min första tanke gällande garderoberna är att det kanske går att åtgärda relativt enkelt på egen hand genom att t ex isolera med ett lager täckplast eller liknande.
Citera
2005-09-13, 11:48
Medlem
Jo, det ska ju normalt vara helt luft tätt mellan två lägenheter. Täta springorna eller vad nu det är bör inte vara en stor grej att fixa, inte dyrt heller.
Citera
2005-09-13, 12:57
Medlem
Pellefants avatar
I denna tråd har detta också diskuterats: http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=203801
Kanske finns det något att hämta där.

Annars vill jag kanske dementera vissa uppgifter i denna tråd. Det är inte en absolut rättighet att stå på sin balkong att röka om detta sker på ett sådant sätt att grannar störs, åtminstone inte om vi talar om kedjerökning. En hyresgäst har att tillse att grannarna inte blir störda av den verksamhet som sker i ens egen lägenhet.

Dock verkar det i detta fall som att ventilationen är undermålig eller liknande. Detta ansvarar hyresvärden för. Du skall kunna leva i en lägenhet där du slipper tobaksrök utan att behöva flytta. Vägrar hyresvärden att hjälpa dig med ditt problem råder jag dig att kontakta hyresgästföreningen (förutsatt att du är medlem) då dessa har goda kunskaper om vad som kan göras. Det yttersta är att föra en talan inför Hyresnämnden angående åtgärdsföreläggande mot hyresvärden. Förhoppningsvis skall dina problem vara lösta innan det gått så långt.
Citera
2005-09-13, 15:33
Bannlyst
"Dock verkar det i detta fall som att ventilationen är undermålig eller liknande. Detta ansvarar hyresgästen för."

<--där ska det vara hyresvärden, va?
Citera
2005-09-13, 15:36
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannenisvart
"Dock verkar det i detta fall som att ventilationen är undermålig eller liknande. Detta ansvarar hyresgästen för."

<--där ska det vara hyresvärden, va?

Du har helt rätt i detta. Jag har nu ändrat detta och funderar på olika sätt att straffa mig själv.
Citera
2005-09-13, 15:38
Bannlyst
heh, det var ju inte ett påpekande för att pika dig för att du skrev fel utan för att inte någon verkligen skulle tro att det var hyresgästens ansvar.
Citera
2005-09-13, 15:41
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannenisvart
heh, det var ju inte ett påpekande för att pika dig för att du skrev fel utan för att inte någon verkligen skulle tro att det var hyresgästens ansvar.

Jag tror inte heller att du pikade mig heller, jag hoppas att min underton i förra inlägget uppfattades med glimten i ögat. Att påpeka fel i svar är ju mycket viktigt och i detta fall är det faktiskt så att det kunde missuppfattas.
Citera
2005-09-13, 20:47
Medlem
boyakas avatar
tack för tipsen killar/pellefanten
Kom precis hem och insåg att rökande nått nya proportioner när de inte kan röka på balkongen (för kallt nu) utan sitter i tv soffan hela kvällen... tror dessutom att de dratt en slang upp till ventilationen och blåser ut röken där.. det känns så i alla fall. Helt jävla otroligt, det stinker som ett askfat i ena delen av lägenheten
Efter vår konfrontation angående rökningen antar jag att de kommer röka ännu mer bara för att jävlas..

Finns det möjlighet att ge dem rökförbud tills värden fixat ventilationen tror ni. Alltså, jag menar om jag klagar till värden och han inser vidden av problemet. Kan han ge dem ett temporärt rökförbud tills ventilationen och garderobs läckorna är fixade..?
Det hade vatt så jävla gott och ge dem ett föreläggande om rökförbud tills problemet är åtgärdat.. vilket ju kan ta hundra år med denna värden..
Citera
2005-09-13, 21:39
Moderator
Tystnads avatar
det verka som du har undertryck i din lgh eftersom rök sugs in via springor och otätheter,prova och ta väck en bit på tätningslisterna i överkanten på sovrumsfönster och vardagsrumsfönster (30 cm ca) så att det kommer in luft som kan ersätta den som sugs ut av ventilationen.

silicon i en spruta ,är perfekt att täta springor som läcker rök.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in