2014-11-01, 16:36
Medlem
dayms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbacck
Förlåt, men det känns lite som att man måste ha levt i en grotta utan någon som helst kontakt med omvärlden i 10 år för att veta så lite om Zlatan. Går ju inte att undvika att få Zlatan upptryckt i ansiktet mer eller mindre varje dag, överallt.

Läser man aldrig kvällstidningarna eller ser på nyheterna, som jag, så vet man faktiskt förvånansvärt lite om Zlatan. Jag tror han hade ett stort hus i Malmö och spelar i en Italiensk liga nu?
Citera
2014-11-01, 16:54
Medlem
Bluebeast72s avatar
Delat med.

Kan fan ta min inte dela mer än grundtalen, då jämna. När det kommer till flertal o decimaler lägger jag ner, aldrig fattat.
Citera
2014-11-01, 17:14
Medlem
Mr EmComs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Fungerar romerska siffror upp till 3?
Jag är också dyskalkylektiker och har iom det haft svårt att lära mig saker så som klockan.
Jag är inte dålig på att räkna om man bortser från fel så som att 6 blir 8, 7 blir 1 osv.

Jag har under året lärt mig månadernas ordning, men måste fortfarade rabbla för att vara säker.
Huvudräkning där svaret är högre än 10 går bort.

Får ofta parkeringsböter och missade bussen ofta när jag gick i skolan, (läser fel på tabellen)
Kan säga att min iphone har bidragit till att jag klarar mig såpass bra som jag gör.

Ang rommerska siffor så är "I II III" inga problem. Värre med X och skit
Citera
2014-11-01, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Om du snabbt vill räkna ut ungefär vilken vecka det är.
Ta månaden 11, november. Ta månad 11 gånger 4, eftersom det är ungefär 4 veckor i varje månad.

Det vill säga; 4x11 = just nu är det vecka 44.

Har kommit på det själv.
nej det har du inte.
Citera
2014-11-01, 17:50
Medlem
Litetmongobarns avatar
Geografi, speciellt Sveriges och sport. Vet ej vad offside är tex.
Har sämst lokalsinne och kan inte några gator. Dock har jag väl kört till ett ställe en gång så kan jag hitta tillbaka, men bara om jag använder exakt samma väg som jag använde sist.
Citera
2014-11-01, 17:51
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TruckUrban
Hoppas majoriteten trollar. HUR kan man inte kunna alfabetet, eller veta i vilken ordning måndag, tisdag, onsdag, torsdag kommer?

Själv har jag inga brister. Kan allt, vet allt. Nej så är det ju inte. Har inte så bra koll på vad alla konflikter i världen handlar om. Annars vet jag allt.

EDIT: Har äckligt dåligt lokalsinne också så det är pinsamt. Kör jag t.ex. bil och svänger höger, vänster, höger och stannar vid ett hus har jag inte en aning om vart jag kom ifrån.
Jag tror faktiskt inte de flesta trollar. Jag minns i nian att jag och 3 klasskamrater fick i uppgift när vi var klara med allt annat att rabbla A till Z så snabbt som möjligt. Jag plöjde hela skiten på någon sekund bara, då jag kan prata oerhört fort.

De två andra däremot, herregud. De kunde knappt halva alfabetet.
Jag höll på att gråta ihop på matte B lektionen en gång. Läraren frågade mig "Vad vill ni att vi ska lära oss nu?" och då kläcker feministen i klassen ur sig "Jag tycker vi borde träna på multiplikationstabellerna." Jag svarade givetvis då "Men det kan väl alla i vår ålder? Annars är det väl bara att träna hemma?" och då svarade hon "Nej det är många som inte kan det." Sen dess har jag aldrig orkat prata med en feminist igen. Det leder ingenstans. Jag kan förstå människor som inte kan 6x7 etc, men seriöst. Att inte kunna alfabetet?

Men men, som många andra nämner i tråden är jag helt värdelös på matematik. Det handlar helt enkelt om intressebrist, då jag faktiskt klarat matematik A och B på gymnasiet.

Geografi är jag helt katastrofal på. Jag kan peka ut de flesta europeiska länder, men det skiter sig direkt om jag ska peka ut staterna i USA.

Som någon annan tidigare skrev är världen upp och ner för mig. Jag ska ner till Örebro, upp till Göteborg och så vidare. Det handlar oftast inte om att jag inte vet var de ligger, utan att jag kör på det som känns mest naturligt.

Min lokalförmåga är helt värdelös. Om du åker tuben med mig till någon ort där jag aldrig vart, och vi går 200 meter och jag sen ska guida till tillbaka till tuben. Ja då skiter det sig, totalt.

Sport är inte min grej alls, och jag har verkligen ingen aning om var Zlatan spelar. Det är för mig bara så oerhört ointressant att veta var någon person jag inte känner sparkar boll någonstans. Jag kan däremot alla regler i tennis, utan att faktiskt ha spelat det själv någon gång.
Citera
2014-11-01, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Delat med.

Kan fan ta min inte dela mer än grundtalen, då jämna. När det kommer till flertal o decimaler lägger jag ner, aldrig fattat.
Om det är inom matematik så svarar man med bråktal eftersom det inte blir mer exakt än så, så där behöver du absolut inte kunna dividera på det sättet. Annars fungerar liggande stolen bra.
Citera
2014-11-01, 17:53
Medlem
rakmackan99s avatar
Kan inte världens länder..vilka som ligger i Europa osv,.

Helt 0'ad där.
Citera
2014-11-01, 17:59
Medlem
Clay Allisons avatar
Det enda som är värre än vissas häpnadsväckande kunskapsluckor är de av er som ska in och berätta hur det ligger till! Det finns andra trådar för detta.

Jag är vansinnigt dålig på huvudräkning. Befinner jag mig i ett sällskap och ett snabb överslag ska ske försöker jag se ut som jag räknar i huvudet, men jag hoppas innerligt att någon annan ska komma upp med ett svar. Om det sen är rätt, fel eller ens rimligt har jag i allmänhet ingen aning om.
Citera
2014-11-01, 18:08
Medlem
Jag kan inget om "appar" och jag förstår inte hur man skaffar dem. Som t ex när jag skaffade min första smartphone (den jag har nu) då fanns FB-appen, ngn radioapp, och ett par dussin till redan i redan telefonen. Men för några månader sen så slutade gmail-appen fungera och jag har inte lyckats fatta hur jag kan fixa den/ladda ner en ny eller vad tusan man gör.

Jag förstår inte politik och hur samhället är uppbyggt. Har aldrig röstat eftersom jag inte förstår vad politikerna säger. Var väl typ 20 när jag fattade att Moderaterna var till höger och andra partier till vänster. Man kan säga så här: så som de flesta ute i PK-sverige känner för SD - SÅ känner jag för alla partier från FI och högerut till random nasseparti. Om någon på jobbet frågar om jag är för vinster i välfärden, delad föräldraledighet etc - så VET JAG INTE. För jag förstår inte vad det innebär. Det verkar som jag måste läsa tusen böcker om sveriges politiska historia för att ens kunna ha en rättvis åsikt. Hur FAN har ni tid att sätta er in i detaljerna i politiken? Eller sätter ni likhetstecken med er magkänsla och den faktiska sanningen?
Citera
2014-11-01, 18:30
Medlem
asdyaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LegrandChai
Jag kan inget om "appar" och jag förstår inte hur man skaffar dem. Som t ex när jag skaffade min första smartphone (den jag har nu) då fanns FB-appen, ngn radioapp, och ett par dussin till redan i redan telefonen. Men för några månader sen så slutade gmail-appen fungera och jag har inte lyckats fatta hur jag kan fixa den/ladda ner en ny eller vad tusan man gör.

Jag förstår inte politik och hur samhället är uppbyggt. Har aldrig röstat eftersom jag inte förstår vad politikerna säger. Var väl typ 20 när jag fattade att Moderaterna var till höger och andra partier till vänster. Man kan säga så här: så som de flesta ute i PK-sverige känner för SD - SÅ känner jag för alla partier från FI och högerut till random nasseparti. Om någon på jobbet frågar om jag är för vinster i välfärden, delad föräldraledighet etc - så VET JAG INTE. För jag förstår inte vad det innebär. Det verkar som jag måste läsa tusen böcker om sveriges politiska historia för att ens kunna ha en rättvis åsikt. Hur FAN har ni tid att sätta er in i detaljerna i politiken? Eller sätter ni likhetstecken med er magkänsla och den faktiska sanningen?

Du sitter på flashback och läser meningslösa trådar samtidigt som du påstår att tidsbrist är din anledning till att inte ta till dig politik. Du borde skämmas.

OnTopic har jag inga pinsamma kunskapslockor. Jag kan mycket om mycket och det jag inte kan någonting om (exempelvis Paradise Hotel) gör mig knappast illa till mods.
Citera
2014-11-01, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ejakulera
Anfallaren står mellan sista försvararen och målvakten när bollen slås mot honom.

Alltså skulle det inte fungera att som anfallare alltid stå vid motståndarnas målvakt och vänta på en långboll eftersom man då är bakom sista försvararen i andra laget.

Förstår du nu?
Fast det är inte helt rätt. Offside innebär att den anfallande spelaren har färre än två motståndare framför sig när bollen slås från en medspelare i riktning mot honom. En av dem behöver inte nödvändigtvis vara målvakten. Som ett litet tillägg så kan man inte vara offside på sin egen planhalva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in