Jag förstår inte riktigt detta, nuförtiden kanske jag är sugen på godis 1-2 ggr per år, när jag var liten varje dag! Kan detta bero på att man i den åldern växte så mycket och mycket energi gick åt?
Men om jag skulle träna och på så sätt bränna mycket energi så inte blir jag sugen på godis för det...
Kan hända att godset är sötare idag jämfört med förut. Mindre smak och mer socker.
Kan lika gärna köpa en påse strösocker och hälla i sig.
Det tvivlar jag på. Mycket av godiset idag är samma som förr. T ex plopp är fortfarande plopp. Dumle är dumle. Marabou choklad är också samma... inga ändringar.
Jag gillar fortfarande godis, fast lite mera kräsen nu, som barn kunde man käka i princip allt sött, typ det där godishalsbandet med hårda karameller, en sån skulle jag aldrig köpa idag
Det handlar väl om att man inte gillar söta saker lika mycket ju äldre man blir? Man har inte lika stort behov av sötsaker som när man var liten.
En klassiker är att tex vin smakar skit när man är ung, men väligt många börjar tycka om det när dom blir äldre, jag kan väl tänka mig att det är samma sak när det gäller godis och så vidare.
Eller för att när man är barn har man inte friheten att äta sötsaker när man vill, men nu när du är vuxen och bara kan gå ner till ICA för att köpa 1 kg när du har lust är det inte lika frestande. Man är alltså mer desperat och äter in princip vad man än får bara det innehåller socker, när man är barn.
Ser man till den breda övervikten hos befolkningen tvivlar jag på att detta kan ses som någon generell åsikt hos vuxna. Folk äter nog godis rätt friskt även i vuxen ålder m.a.o.
Är medveten om att det argumentet är unsound, fast står för det ändå
Barn har bättre sinnen än vuxna. De ser bättre och hör bättre. Antagligen känner de lukt och smak starkare. Barn gillar ju oftast inte starka kryddor i mat. Sötsaker upplevs godare av barn än av vuxna antagligen. Allmänt är barnens nervsystem mer känslig. De upplever starkare känslor. De gråter mer, skratta mer och ha mer rolig åt saker som vuxna uppfattar som banala. Det har säkert samband med att barn har lättare att lära sig nya saker och språk än vuxna. Barnens centrala nervsystem är helt enkel mycket bättre än vuxnas!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!