Flashback bygger pepparkakshus!
2014-11-17, 07:50
Medlem
thejams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KvasiOrko
Dom klassar ju redan spicesorter flera gånger om året, det kommer en ny klassning i vår som kommer att knipa de flesta som finns ute nu. Trist för dom schizofrena och smärtpatienterna, men det finns bättre droger.

Borde det inte vara möjligt att fixa nån specifik lag mot just spice. Visst, jag fattar att det är olika substanser som har spice som samlingsnamn, men borde ju gå att utforma nån lag så att alla nya spice-liknande substanser är olagliga. Sen kan ju staten testa dom och avkriminalisera specifika substanser om det visade sig att dom inte var skadliga.

Lösning nr 2 kan ju vara att göra processen för klassning mindre komplicerad så det går snabbare att klassa skit som folk dör av.
Senast redigerad av thejam 2014-11-17 kl. 07:54.
Citera
2014-11-17, 12:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av thejam
Borde det inte vara möjligt att fixa nån specifik lag mot just spice. Visst, jag fattar att det är olika substanser som har spice som samlingsnamn, men borde ju gå att utforma nån lag så att alla nya spice-liknande substanser är olagliga. Sen kan ju staten testa dom och avkriminalisera specifika substanser om det visade sig att dom inte var skadliga.

Lösning nr 2 kan ju vara att göra processen för klassning mindre komplicerad så det går snabbare att klassa skit som folk dör av.

Hur skulle dom veta ifall de är skadliga eller inte om de inte låter oss prova dem först? Det är ju uppenbart att förbudsivrare som Kai Knudsen i första hand är rädda för ämnen med hallucinogena effekter, att det skrämmer hur de kan påverka medvetandet så att folk kanske blir sugna på att störta det liberala skitsystemet.

Sen använder de bara cancerrisker och sånt som förevändning för att förbjuda dem. Det här går tillbaks till LSD-skräcken och Sverige var väl bland de första att förbjuda det med.
Citera
2014-11-17, 18:47
Medlem
Unanswereds avatar
Jag har rökt spice aktivt i några år nu och jag mår bra eftersom jag håller mig till rätt mixar.
Men faktumet kvarstår, hade CB varit lagligt hade jag helt klart rökt det istället.
Citera
2014-11-17, 21:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Unanswered
Jag har rökt spice aktivt i några år nu och jag mår bra eftersom jag håller mig till rätt mixar.
Men faktumet kvarstår, hade CB varit lagligt hade jag helt klart rökt det istället.

Undrar hur länge du klarar av innan du tänder en till.
Citera
2014-11-17, 21:54
Medlem
Riskerar hellre ekonomi än min hälsa, rök grönt mina vänner det är inget att skämmas över.

Efteratt snuten bustade mig för weed förra vintern bestämde jag mig för att skippa RC-spiceoiderna och stå upp för det hederliga valet av berusning.

Körde väldigt lugnt & sällan på slutet men dom flesta alternativ var knappt behagliga och vad dessa rökmixar erbjöd bleknar värdemässigt i förhållande till vad mjuka fluffiga plantor ger!

Citat:

Ännu mera och ännumera förbud?
Hade man inte förbjudit dom första populära Spice-serierna utan låtit de tidiga JWH-versionerna finnas tillgägliga skulle vi aldrig haft okända dödsfall på blandade tok-substanser.
Brukarna och samhället hade blivit mycket väl bekanta med JWH-018 och lärt sig gränserna mot vad som är farligt, samt få en grundlig förståelse kring denna molekyl + människa i det långa loppet.

Vad har vi istället?
Ett femtiotal mycket mer eller mindre farliga substanser som kretsar omkring en totalt miserabel marknad.

Med en liten internt visualiserad graf i kan vi skåda hur klassning och förbjudning leder rätt ner i avgrunden i.o.m bl.a effekter av efterföljande lansering.
Senast redigerad av Terrorbyre 2014-11-17 kl. 22:16.
Citera
2014-11-17, 22:04
Medlem
Citat:

Vissa länder har vad som kallas generisk narkotikalagstiftning och andra har narkotikaklassning med hänsyn till analoger (exempelvis Federal Analog Act) - vilka liknar varandra väldigt mycket. Detta innebär vad gäller generisk narkotikaklassning att man klassificerar hela grupper av substanser och vad gäller analoglagar att man klassificerar likartade substanser som endast modifierats genom små molekylära ändringar, så kallade analoger.

http://en.wikipedia.org/wiki/Federal_Analog_Act

http://www.accentmagasin.se/missbruk/familjeklassning-av-narkotika-utreds-i-norge/

Så nog går det. Problemen kvarstår dock i USA och de har fortfarande stora problem med nätdroger. Detsamma gäller i övriga världen - oberoende om familjeklassningar eller inte införts. Tillverkarna överlistar ändå lagstiftarna på ett eller annat vis, och om de får ned bruket av nätdroger så ökar bruket av traditionell narkotika istället. Att strypa tillförseln och utbudet hjälper inte. Narkotikahandeln muterar bara hela tiden. Det enda som hjälper för att sänka narkotikabruket är att få folk att inte vilja nyttja substanserna. Det gör man inte genom förbudspolitik.
Citera
2014-11-26, 21:09
Medlem
Fire-walk-with-mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UncleBert
Jag kan styrka detta.

En bekant som är flitig cannabisrökare flyttade till Norrland några år. Där började han röka spice för det inte fanns något gräs helt enkelt. Ibland kom det in nån gång, men gick då ut som smör.

Politikerna har ett enkelt val.

Legalisera cannabis > Eleminerar spice marknaden.

Fortsätt på samma spår > Fler dödsfall, större marknad för spice.

Och spicet kommer ju inte bli snällare direkt. De där mixarna blir bara mer potent för varje batch.

Tveksamt att sambandet stämmer när vem som helst numera kan få tag på knark via Silk Road o.dyl.
Citera
2014-11-26, 21:13
Medlem
Har inte läst igenom hela tråden, men för ett par år sen vet jag att några polare till mig rökte spice å sådär det var inte värsta grejen det var lite sämre än weed sa dom.

Nu det senaste halvåret känns det som att det dör nån 16 åring då och då och att alla jävlar röker det. Vad ere som har hänt? Har spicet blivit helt annorlunda jämför med förut eller vadå?
Citera
2014-11-26, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadrHari
Har inte läst igenom hela tråden, men för ett par år sen vet jag att några polare till mig rökte spice å sådär det var inte värsta grejen det var lite sämre än weed sa dom.

Nu det senaste halvåret känns det som att det dör nån 16 åring då och då och att alla jävlar röker det. Vad ere som har hänt? Har spicet blivit helt annorlunda jämför med förut eller vadå?

Problemet är att de äldre och förmodligen betydligt mindre skadliga cannabinoiderna i det gamla spicet numera kan spåras och syns på urinprov - vilket de nya varianterna ofta inte gör. Dessutom är de gamla cannabinoiderna dessutom narkotikaklassade och nya lanseras hela tiden allteftersom föråldrade cannabinoider förbjuds.

Vidare är syntetiska cannabinoider idag fantastiskt billigt, vilket rökmixar inte var förr. Förr kostade spice bara lite mindre än vanlig cannabis medan idag får du ut ett hekto för 500 kronor om du vill.

Sedan känns det som att fler säljer rökmixar idag än förr dessutom. Det finns ett stort utbud av försäljare som säljer både rent pulver och rökmixar tillika att många fler säljer det fysiskt på gatan än vad som gjordes förr.

Det är mina tankar om det hela i alla fall.

Skillnaden mellan de första rökmixarna och dagens är till att börja med potensen som inte sällan är flerfaldigt många gånger större än äldre cannabinoider. Vissa sorter har dosintervaller på mikrogram snarare än milligram som det var förr - om vi utgår från rent pulver. Dessutom har senare syntetiska cannabinoider gett upphov till njur-, hjärt-, tarm-, hjärnskador och så vidare. De har helt enkelt blivit giftigare med åren för varje ny generation av syntetiska cannabinoider som släpps.
Senast redigerad av Farenhigh 2014-11-26 kl. 22:34.
Citera
2014-12-31, 22:17
Medlem
Det Finns många anledningar till varför kan skriva några jag vet. 1. Dom är beroende(Man kan bli hjävligt beroende av spice!). 2.Det är billigt. 3.det är starkare änn cannabis. 4.Dom tar urinprov. 5.Det är lättåtkommligt. 6.Folk vill ha kvar sitt körkort(Om man rökt cannabis och kör så tar Dom kortet) Detta är dom vanligaste annledningarna och Det finns säker flee.
Citera
2015-01-04, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dr-snuggle

för att få odla och sälja cannabis måste en person ha tagit en utbildning i odling skörd, försäljning och kontrollering(mät instrument för se värden på THC m.m) av cannabis och så odlar dem på apoteken

//Snuggle

Nej detta skulle leda till fler jobb och det är inte bra. Att drömma på detta vis är inge bra heller.. tillbaks till verklighet hurru du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in