Citat:
Ursprungligen postat av
skojabara
Jag tycker att det skall rökas mer spice,,då rensar vi ut massa knarkare i från samhället

Jag hoppas du trollar.
Du fattar väll själv att större andelar missbrukare i befolkningen även kommer påverka dig. Antingen genom höjd skatt, nån pundare skäl av dig eller att någon i sitt rus våldför sig på dig eller din familj. Nu är detta betende inte förknippat med just spice utan missbrukare rent generellt.
Vad jag dock inte förstår är hur våra politiker som ska representera "toppskiktet" av vårt samhälle inte kan ta till sig vetenskaplig fakta och statestik.
Visst, det låter bra att kunna skandera "vi kommer aldrig släppa kampen mot knarket", men vad uträttar man i verkligheten? Har missbruket minskat? Nej det har ökat. Så man har helt enkelt slösat på polisens resurser och sen har man mage att vara stolt över det.
När det kommer till droger så kan man inte se det svart på vitt, allt handlar om att minimera skadorna.
Jag har ett exempel:
Jag har två kompisar som rökte väldigt mycket cannabis under sin gymnasieperiod. En av dessa blir tagen av polisen. Den andra personen blev aldrig påkommen.
Personen som aldrig blev påkommen fick efter avslutad skolgång ett helt okej första jobb. Personen som blev påkommen blev nekad gång på gång för att han var med i belastningsregistret.
Han som aldrig blev påkommen slutade röka cannabis efter något år för att kunna prestera ännu bättre på jobbet. Han som aldrig fick något jobb började däremot att röka mer, och efter ett tag även sälja cannabis för att få en inkomst. Båda personerna var likvärdiga och kunde i praktiken utfört samma arbete. Bara att en av dem var dömd för ringa narkotikabrott.
Här ser vi ganska svart på vitt att den farligaste bieffekten av cannabis är att bli påkommen. Så hur logiskt är det att fortsätta denna jakt på brukare?
Det är enbart enfaldiga Svensson som inte tänker längre än Aftonbladet.se som kan försvara häxjakten på cannabisanvändare. Tänker man på samhällets, sitt eget och missbrukarens bästa legaliserar man cannabis och byter ut straffen mot vård.