2014-10-29, 21:07
Medlem
Har sedan länge mått psykiskt dåligt och har diagnosen borderline, tillsammans med ångestproblematik, tvångstankar och överlag deppighet.

Jag har även andra problem, främst svettas jag helt galet mycket. Ofta dålig kondition, viktökning, trötthet. Allt kan ju dock vara en del av det psykiska måeendet/antidepp. Men:

Nu har det tagits massa blodprover och läkaren informerade mig om att jag hade lite låg nivå på sköldkörteln, tydligen producerar den inte tillräckligt med hormoner. Enligt läkaren var det dock ingen jättestort problem (vet inte hur värdena var, men kommer få hem en lista sen) men hon tyckte iallafall att jag skulle börja på Levaxin.

Nu till frågorna. Jag hoppas såklart på att medicinen kan hjälpa till så att jag får lite bättre ämnesomsättning, så det underlättar bättre kondition och viktminskning. Men på många ställen på nätet läser jag att folk snarare har gått upp i vikt med Levaxin?

Kan jag förvänta mig någon effekt på det psykiska måeendet? Jag har lite svårt att tro att det "magiskt" skulle ta bort borderline, självskador, ångest osv. men kanske kan hoppas på lite mer energi iallafall?

Skulle vilja ha lite mer koll vad gäller detta inför nästa läkarbesök. Dessutom har jag en pappa, som är läkare, som hela tiden har tjatat om att det säkert är sköldkörteln som gör att jag mår dåligt. Men är det så enkelt?

Vet inte hur relevant det är, men jag är kvinna, 27 år och i övrigt frisk vad jag vet
Citera
2014-10-29, 22:39
Medlem
Det är vanligt att man är deprimerad om man har en obehandlad hypotyreos (låg ämnesomsättning/brist på sköldkörtelhormon). Googla och läs symtomen! Så visst kan du må bättre när dina värden blir bra, men det är ingen quick fix så att säga! gå upp mer i vikt av levaxinet kommer du nog med största sannolikhet inte att göra, men däremot bör en eventuell viktuppgång avstanna. Ämnesomsättningen blir normal, alltså går man inte ner i vikt heller men det underlättar en tidigare kanske omöjlig nedgång.
Citera
2014-10-29, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jos0910
Det är vanligt att man är deprimerad om man har en obehandlad hypotyreos (låg ämnesomsättning/brist på sköldkörtelhormon). Googla och läs symtomen! Så visst kan du må bättre när dina värden blir bra, men det är ingen quick fix så att säga! gå upp mer i vikt av levaxinet kommer du nog med största sannolikhet inte att göra, men däremot bör en eventuell viktuppgång avstanna. Ämnesomsättningen blir normal, alltså går man inte ner i vikt heller men det underlättar en tidigare kanske omöjlig nedgång.

Ja, när jag googlar kommer jag bara fram till att det här kan vara grunden till varenda jävla problem i hela världen! Det här så sjukt många symtom som kan sammankopplas med hypotyreos.

Vill nog mest ha lite mer koll, för jag lovar att min käre far kommer säga "vad var det jag sa" och hävda att jag snart kommer må hur bra som helst och alla mina psykiska problem kommer vara borta, och fy så onödigt att jag har gått runt och mått så dåligt under så lång tid, vad onödigt att jag har förstört min kropp med självskador osv osv osv... Kan verkligen höra det i mitt huvud hur han kommer go crazy.
Citera
2014-10-29, 23:38
Medlem
Nja, jag skulle nog inte säga att det kanske helt beror på sköldkörteln. Jag har själv fått diagnosen hypotyreos efter flera års behandling med antidepp, och kan ändå känna av depressionen och ångest ibland även om jag nu har ätit levaxin i över ett år. Så helt enkelt är det nog inte. Men självklart, en fysiska mående blir bättre och de går ju hand i hand med ens psykiska!
Jag har inte längre ledvärk, är inte frusen och trött jämt så helt klart mår jag psykiskt bättre av det med.
Citera
2014-10-30, 01:25
Medlem
194.18.169.38s avatar
  • Mer fysisk aktivitet utomhus.
  • Få hjälp med ev. sömnapné
  • Skaffa megaman dagsljusvit belysning
  • Vitamin D tabletter
  • Kolla om du har fler hormonbrister genom blodprov.
  • Skaffa partner
Citera
2014-10-30, 20:17
Medlem
lithionits avatar
tyroidehormoner används ibland som off-label mot just depression, så kan gissa att din depression blir bättre. Men samtidigt kan det ge lite sympatikuspåslag; diarré, hjärtklappning, svettningar (om dosen är för hög dvs)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in